کارنامه یک ساله برجام /10

بار دیگر "دبه" به صحنه می‌آید؛ برجام را به موشک بستند

طرف غربی در این یک سالی که از تولد برجام می گذرد از هیچ بد عهدی‌ دریغ نکرده است.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،  "برجام" برنامه جامع اقدام مشترکی که اکنون یک سال از آن می گذرد و باید یک سالگی ان را جشن گرفت، به همین منظور غرب بیکار ننشسته و سور و سات این جشن را به وسیله "دبه های" معروف خود فراهم کرده و بر آن می کوبد.

طی این 6 ماهی که از اجرایی شدن برجام می گذرد جمهوری اسلامی ایران همواره بر تعهدات خود استوار بود و طبق برنامه اقدام مشترک پیش می رود این درحالی است که در همین مدت کم طرف غربی به سرکردگی امریکا نه تنها حسن نیت نشان نداده بلکه بدعهدی های گوناگونی را علیه ایران روا داشته است.

بار دیگر

اما این بار مسئولیت دبه کردن به دوش آقای دبیرکل افتاد.

خبرگزاری رویترز می‌گوید به نسخه‌ای از گزارش شش ماهه روند اجرای برجام دست یافته که دبیرکل سازمان ملل برای 15 عضو شورای امنیت تهیه کرده است. بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد، در این گزارش محرمانه درباره توافق هسته‌ای ایران نوشته است که آزمایش‌های موشکی ایران "با روح توافق هسته‌ای و سازندگی آن سازگار نیست".

این ادعا در حالی است که پس از آزمایش‌های موشکی ایران در اسفندماه سال گذشته مقامات اروپایی و آمریکایی صریحاً اعلام کردند که فعالیت‌های موشکی ایران به هیچ عنوان با توافق هسته‌ای بین ایران و پنج به علاوه یک مغایرتی ندارد.

اظهارات بان کی مون در حالی مطرح می‌شود که بی بی سی فارسی اذعان کرده که در متن توافق هسته‌ای اشاره‌ای به برنامه موشکی ایران نشده است. قطعنامه 2231 شورای امنیت هم از ایران خواسته که هیچ اقدامی در ارتباط با موشک‌های بالستیک قادر به حمل کلاهک هسته‌ای انجام ندهد. بنابراین هیچ ارتباطی آزمایش‌های موشکی ایران با توافق هسته‌ای و قطعنامه 2231 شورای امنیت ندارد.

بار دیگر

شایان ذکر است همزمان با مذاکرات هسته‌ای و همچنین پس از حصول توافق هسته‌ای، مقامات ایرانی بار‌ها اعلام کرده‌اند برنامه موشکی بخشی از توافق هسته‌ای نیست و بارها تاکید کرده‌اند که در برنامه‌های دفاعی خود به هیچ وجه عقب‌نشینی نخواهد کرد.

در پی اظهارات بان کی مون سازمان اطلاعات داخلی آلمان در گزارش اواخر ماه ژوئن خود مدعی شده است که ایران به تلاش ادعایی خود برای دستیابی به فناوری هسته ای غیرقانونی ادامه می دهد.

سرویس اطلاعاتی آلمان در این گزارش اعلام کرده،"فعالیت های تدارکاتی حساس غیرقانونی ایران مرتبط با اشاعه در آلمان توسط دفتر فدرال حفاظت از قانون اساسی در سال 2015 میلادی به ثبت رسیده است، حتی با لحاظ استانداردهای بین المللی نیز در سطح نسبتا بالایی قرار دارد. این مسئله بویژه در رابطه با مواردی که می تواند در زمینه فناوری هسته ای مورد استفاده قرار گیرد نیز صدق می کند."


مرکل در این رابطه مدعی شده است: ایران به توسعه برنامه موشکی خود در تضاد با بندهای مربوطه قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد بی وقفه ادامه داده است و سامانه های ضدموشکی ناتو در حقیقت برنامه موشکی ایران را هدف قرار گرفته و صرفا برای اقدامات تدافعی تعبیه شده است.

بار دیگر


صدراعظم آلمان در حالی این سخنان را مطرح می کند که به تصریح برخی تحلیل گران غربی، ادبیات قطعنامه 2231 در خصوص منع فعالیت های ایران مرتبط با توان مندی موشکی، الزام آور نیست.

همچنین "ولادیمیر پوتین"، رئیس جمهوری روسیه که هفته گذشته در جمع سفرای کشورهای خارجی در ساختمان وزارت خارجه روسیه سخنرانی می کرد، گفته بود: دوره تهدید هسته ای موهوم از جانب ایران که با آن ساخت سپر موشکی را توجیه می کردند، سپری شده اما ناتو در شرق اروپا به ایجاد سامانه های ضدموشکی بطور تمام و کمال ادامه می دهد.

برخی تحلیل گران معتقدند ادعا‌های مقامات آلمانی درباره فعالیت‌های موشکی و هسته‌ای ایران؛ تهران را هدف نگرفته بلکه مسکو و واکنش کرملین به سیستم ضد موشکی مستقردر رومانی و طرح استقرار این سیستم در لهستان را هدف گرفته است.


از سوی دیگر اظهارات بان کی مون و مرکل در ایران نیز واکنش های مهمی را به همراه داشت؛  بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجۀ ایران اعلام کرد برنامۀ موشکیِ کشور کاملاً جنبۀ دفاعی داشته، به هیچ وجه به منظور حملِ کلاهک هسته‎ای طراحی نشده است و بنابراین ناقض قطعنامۀ 2231 شورای امنیت نبوده و هیچ ارتباطی با برجام ندارد.

علی‌اکبر صالحی معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی همزمانی ادعاهای آنگلا مرکل صدراعظم آلمان و اظهارات بان‌کی‌مون دبیرکل سازمان ملل علیه جمهوری اسلامی ایران را حاکی از ایجاد توطئه‌ای جدید علیه کشورمان دانست و بر جلوگیری به‌ هنگام از آن تاکید کرد.
 
وی تصریح کرد: البته بنده برای صحبت کردن در این خصوص احتیاط می‌کنم و نگرانم که بگویند بحث سیاسی است، اما احساس می‌کنم اتفاقاتی در حال روی دادن است زیرا آقای بان‌کی‌مون و خانم مرکل حرف‌های عجیبی زده‌اند.
 
رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به ادعاهای مقامات آلمانی مبنی بر تلاش ایران برای خرید تجهیزات مرتبط با سلاح‌های هسته‌ای گفت: اول چنین ادعاهایی مطرح کردند و بعد گفتند سازمان انرژی اتمی چنین خریدی نکرده بلکه بیشتر برای وزارت دفاع ایران بوده است.
 
صالحی  هشدار داد:‌ احساس می‌کنم در حال زمینه چینی و پخت و پز علیه ما هستند و ما باید گوش به زنگ باشیم.

بار دیگر
 
معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به این ادعاها افزود: به طور منطقی وقتی یک کانال خرید در برجام تعبیه کرده‌ایم دیگر ضرورتی ندارد که سازمان انرژی اتمی بخواهد دستگاهی را به طور غیرمستقیم از بازار سیاه خریداری کند که هم هزینه بیشتری دارد و هم خطر آلودگی احتمالی خواهد داشت.

وی تاکید کرد: باید به آقای بان‌کی‌مون بابت سخنان دو پهلویش و به خانم مرکل اعتراض جدی شود البته من نظر شخصی‌ام را به عنوان یک هموطن می‌گویم و این موضوع ربطی به سازمان انرژی اتمی ندارد، اما امیدوارم زودتر جلو این توطئه گرفته شود.
 
صالحی با اشاره به همزمانی اظهارات بان‌کی‌مون و مرکل بار دیگر افزود: به نظر بنده توطئه‌ای در حال ایجاد است وگرنه دلیلی ندارد که آقای بان کی مون و خانم مرکل داد و بیداد و فریاد راه بیندازند. بیشتر

رئیس کمیسیون امنیت ملی نیز در واکنش به اظهارات بان کی مون و مرکل گفت: آقای بان کی مون در ماجرای عربستان و کودک‌کشی این کشور، با مواضعش نشان داد که نظراتش به سرعت تغییر می‌کند و در مقابل ثروت عربستان و فشارهای سیاسی این کشور همواره مواضعی را می‌گیرد که منطبق با واقعیت نیست لذا موضوع اخیر را هم می‌توان از این دست مواضع برشمرد.

بروجردی در ادامه در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه با وجود اظهارات ضد برجامی مرکل و بان‌ کی مون تکلیف برجام چه خواهد شد؟ بیان داشت: مواضع ما همان مواضعی است که رهبری انقلاب برای ما ترسیم کرده‌اند؛ یعنی ما متوقف کننده اجرای برجام نخواهیم بود ولی اگر آنها بخواهند بازی را بهم بزنند ما هم با توانمندی بیشتری بازی را بهم خواهیم زد.بیشتر

همچنین محسن رضایی در یادداشتی که در صفحه شخصی اینستاگرام خود خطاب به بان‌کی مون منتشر کرده، آورده است:

بان‌کی مون دبیرکل سازمان ملل که سیاه‌ترین دوران تاریخ این سازمان را برای خود ثبت کرده در اظهارنظری گفته است:

«آزمایش‌های موشکی ایران با روح توافق هسته‌ای ناسازگار است و از ایران می خواهیم تا از انجام آزمایش های موشکی بالستیک صرف نظر کند».

اما همه می دانند و می بینند آنچه با روح امنیت و صلح در منطقه سازگار است نه آزمایش های موشکی دفاعی ایران که موشک‌ها و بمب های رژیم صهیونیستی و عربستان است که همیشه محور جنگ افروزی و نسل کشی در منطقه بوده‌اند. اقدام خجال آور شما که به خاطر چند دلار از گفته خود درباره کودک کشی عربستان عقب نشینی کرده‌اید از یادها نرفته است.

آقای دبیرکل! آیا باور ندارید که مدت‌هاست اعتبار اخلاقی و صلاحیت حرفه‌ای خود را برای کار در این سازمان جهانی از دست داده‌اید؟

حتی همزمان با مذاکرات هسته‌ای هم پیش‌بینی می‌شد که کشور‌های غربی به بهانه واهیِ عمل نکردن ایران به تعهدات هسته‌ایش در برجام، برنامه‌های موشکی ایران، حمایت از مقاومت اسلامی ضد صهیونیستی ـ تحت عنوان حمایت از تروریسم ـ سیاست‌های منطقه‌ای و ادعا‌هایی درباره وضعیت حقوق بشر در کشور در روند اجرای این برجام کارشکنی کنند.

گزارش از هدیه آقاپور

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۶ ۲۱ تير ۱۳۹۵
کم کم دارید به فرمایش رهبر عزیز میرسید
دشمن اسمش روشه دشمن
آخرین اخبار