ساری،

داستان کشف جام زرین کلاردشت

پیرمردی که می گوید در 15 سالگی جام زرین کلاردشت را پیدا کرده است از ناگفته های آن روز می گوید.

به گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازساری، ابوالفتح بوذری کاشف جام زرین کلاردشت درخصوص کشف این جام ارزشمند گفت: حدود سال 1317 و یا 18بود که به عنوان کارگر از روستای رودبارک برای ساختن کاخ پهلوی اول مشغول کار شدیم. آن موقع من پسربچه حدود 15 ساله بودم. در آن زمان رسم براین بود که شخصی به نام ماکویی ازطرف رضا شاه مسوول حفظ ونظم وبیگاری کشیدن ازمردم برای ساختن هتل معروف به هتل خرابه حسن کیف وکاخ اجابیت بود. باکویی مردم را خیلی اذیت می کرد به هر بهانه ای مردم را شلاق می زد.

بوذری گفت: به هنگام کار وپی کنی کله انسان در می آمد وما هم می خندیدیم و به اطراف پرت می کردیم. همراه من ایوب ربیع پور، استاد محمد باقر مسلمی، داوود و استاد حاجی همتی بودند. برای پله ها از رودبارک سنگ می آوردند، پله ها که درست شد خودم همه پله ها را با سمباده ساویدم رضا شاه هم بیشتر وقت ها در کاخ حاضر می شد وبالای سرما مواظب ما بود. آن زمان به ما سه قران مزد می دادند.

بوذری افزود: کار پله ها که تمام شد استخر را شروع کردیم پس از مدتی استخر هم تمام شد وآن را آبگیری کردیم فردای آبگیری استخر خالی شد وما نفهمیدیم آب به کجا رفته ! دوباره استخر را بهم زدیم. درحال کندن بودیم که جام زرین با چند تا شمشیر پیدا شد که آن را ازما گرفتند.

آقای بوذری متولد 1303 از روستای رودبارک کلاردشت است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار