ساری،

جام زرین نماد پادشاهی دوران هخامنشی در خانه +تصویر

جام زرین کلاردشت پس از هشتاد سال با استقبال پرشور مردم کلاردشت وجمعی از مدیران کشوری عصر دیروز به کلاردشت انتقال داده شد.

به گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازساری، معاون سینمایی کشور در مراسم نمادین جام زرین گفت: بسیاری ازکشورها برای خود هزینه می کنند تا صاحب تاریخ شوند. در دبی پول خرج می کنند کتاب های خطی وقرآن های قدیمی ما را به صدها برابر قیمت می خرند تا بگویند ما دارای تاریخ هستیم.

دکتر ایوبی افزود : درحالی که کشورهای اطراف ما برای خود تاریخ درست می کنند ما تاریخ کهن خود را زیر پا لِه می کنیم و بر روی فرهنگ کهن مان کاخ می سازیم .

وی گفت : امیدواریم ازاین پس قدرشناس تمدن وفرهنگ کهن تاریخ خود باشیم وبه آن افتخار کنیم.

وی افزود: مردم ایران وجهان کلاردشت را با آب وهوا ومناظر طبیعی ان می شناسند حال اینکه علاوه بر مزیت آب وهوا ومناظر زیبای خدادادی به تمدن وفرهنگ کهن ایرانی خواهد شناخت.

وی گفت : کسانی که بیش از 3 هزار سال پیش این جام زرین را می ساختند چشم و گوش آنان به آواهای زیبا عادت داشت، ایده ها رنگ را می فهمید. واگر امروز گوش فرزندان ما با آواهای اصیل وکهن سرزمین ما آشنا نباشد وچشم آنان به هنر، رنگ، خوشنویسی و عادت نکند درواقع نسلی عقیم خواهیم داشت.

معاون سینمایی کشورگفت: بیائیم اوقات فراغت فرزندان خود را با فرهنگ تاریخی وآواهای بومی وبه جانده ازگذشته ارزشمندمان پر کنیم واگر ما این کار را نکنیم دیگران این کار را خواهند کرد.

دکتر ایوبی افزود: اگرگوش مان، هوشم مان وجان مان به آواز ایرانی، به خط ونقاشی عادت نداشته باشد نسلی تربیت خواهیم کرد که به سراغ کالای ایرانی هم نخواهد رفت.

باستان شناس وکاوشگر تپه تاریخی کلار درمراسم رونمایی از جام زرین کلاردشت با هشدار به تخریب تپه جهانی کلارگفت: سابقه تمدن وفرهنگ کلاردشت به حدود سه هزار سال این جام ارزشمند برنمی گردد.

سید مهدی موسوی افزود : سابقه این این منطقه زیبا با کاوش هایی که در سال 85 در تپه کلار انجام داده ایم برمی گردد به 6 هزار سال پیش می رسد.

وی گفت : کلاردشت را ما یک منطقه ویژه باستان شناسی کلاردشت میدانیم جوامع اولیه از صفر شروع کردند تا توانستند شهر کلار را بسازند.

دراین مراسم باشکوه ابوالفتح بوذری که خود به عنوان کارگر مشغول ساخت کاخ پهلوی اول شاهد کشف جام زرین بود برای حاضران از چگونگی کشف جام زرین صحبت کرد.

دراین مراسم که با استقبال نمایشی نماد پادشاهی دوران هخامنشی همراه بود قرار است این جام که نشان ازتمدن وفرهنگ منطقه را دارد به مدت ده روز درمعرض دید عموم گذاشته شود.
 
 
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.