معاون آموزشی و نائب رئیس کمیته ملی سند راهبردی مبارزه با بیماری های غیرواگیر به وسیله وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی تدوین و به رویت رهبری معظم رسیده است.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ لاریجانی معاون آموزشی و نائب رئیس کمیته ملی پیشگیری و  کنترل بیماری های غیرواگیر صبح امروز در همایش بین المللی پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر در تالار دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به میزان وضعیت بیماری های غیرواگیر در دنیا  اظهار داشت: در سال گذشته 38 میلیون نفر در دنیا به علت بیماری های غیرواگیر جان خود را از دست دادند که این مرگ و میرها اکثراًٌ در  کشورهایی که وضعیت اقتصادی شان پایین و متوسط است متأسفانه اتفاق می افتد. 
 
وی ادامه داد: در کشور ما متأسفانه 17 میلیون نفر دچار بیماری های قلبی عروقی، 8 میلیون نفر مبتلا به سل، 4 میلیون  نفر دچار عارضه ریوی و 1.5 میلیون نفر به بیماری دیابت مبتلا بوده و برنامه دانشگاه های علوم پزشکی در جهت کاهش آمار مبتلایان به بیماری های غیرواگیر در کشور است. 
 
معاون آموزشی و نائب رئیس کمیته ملی در خصوص اینکه سن امید به زندگی در مردان 74 و در زنان 79 سال است گفت: ما باید برای افزایش  سن امید به زندگی در هر استان اطلاعات خاص همان منطقه را بررسی کرده تا سطح کیفیت زندگی مردم آن مناطق افزایش یابد. 
 
وی بیان کرد: شرایط کشور به صورت باورنکردنی بهبود پیدا کرده و این کار با بهبود مصرف تغذیه مردم و با انجامو دستورالعمل های سازمان بهداشت جهانی بهترمی شود. 
 
لاریجانی ابراز داشت: کشور ما در زمینه بیماری های غیرواگیر در منطقه و دنیا شرایط خوبی متأسفانه ندارد و دانشگاه های علوم پزشکی برای این مسئله تمرکز خاصی داشته باشند. 
 
وی یادآور شد: نقش تغذیه در پیشگیری از بیماری های غیرواگیر بسیار موثر است و با انجام تحرکات بدنی مفید می توان بسیاری از این بیماری ها را در کشور ریشه کن کرد. 
 
معاون آموزشی و نائب رئیس کمیته ملی ابراز داشت: فشار خون بالا یک مسئله جدی بوده و عامل اصلی ایجاد بیماری های مختلف غیرواگیر است که با ایجاد شرایطی مناسب و کاهش مصرف دخانیات به خصوص در جوانان می توان به جنگ با بیماری های مختلف غیرواگیر پرداخت. 
 
لاریجانی عنوان کرد: 30 درصد از جمعیت زنان در کشور و 17 درصد از آقایان چاق بوده که متأسفانه این آمار هر سال رو به افزایش است. 
 
وی گفت: 200 هزار دانشجو در گروه علوم پزشکی در حال تربیت هستند و این ظرفیت بزرگی  در جهت مبارزه با بیماری های غیرواگیر محسوب می شود. 
 
معاون آموزشی و نائب رئیس کمیته ملی اظهار کرد: ما باید مسئله پیشگیری از بیماری های غیرواگیر را از دبیرستان های مختلف کشور شروع کرده و به همین منظور کمیته ای در جهت مبارزه با بیماری های غیرواگیر در وزارت خانه بهداشت تشکیل و سازمان های مختلف متعهد به اجرای دستورالعمل های آن هستند. 
 
وی در پایان گفت: سند راهبردی مبارزه با بیماری های غیرواگیر به وسیله وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشکی تدوین و به رویت رهبری معظم انقلاب رسیده است. 
 
انتهای پیام/ 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار