برنامه‌ریزی برای توانمندسازی و اجرای آموزش‌های مهارتی برای روستاییان و ساکنان مناطق مرزی و محروم با تأکید بر اشتغال پایدار اثرگذار است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان؛ توانمندسازی افراد در جامعه از جمله اموری است که دولت ها باید به آن اهتمام ویژه داشته و با همکاری سازمان ها و ارگان های مختلف تلاش کنند جوانان، زنان سرپرست خانوار، مددجویان کمیته امداد امام خمینی(ره) و بهزیستی را در راستای اهداف کلان کشور و همسو با برنامه های اقتصادی وارد این چرخه کنند.

باید دولتمردان با فرهنگ سازی صحیح جامعه را نسبت به حوزه های اجتماعی و آسیب های آن حساس کرده تا بتوانند مردم و گروه های مردم نهاد را برای ایجاد فعالیت و همکاری در زمینه توانمندسازی افراد بی بضاعت و یا کم بضاعت وارد کنند زیرا بهزیستی و دیگر نهادهای مربوطه به تنهایی قادر به ورود و رسیدگی به آسیب های اجتماعی نیستند و بدون مشارکت های مردمی راه به جایی نخواهند برد.

به همین دلیل باید از توان و ظرفیت های مثبت مردم و گروه های مردم نهاد یا در اصطلاح (ngo ( ها در راستای کاهش آسیب های اجتماعی بهره بیشتری ببریم.

یک کارشناس اجتماعی اداره بهزیستی شهرستان آبادان در این خصوص گفت: از جمله موضوعات بسیار مهم و حیاتی برای توانمندسازی افراد در جامعه به خصوص مددجویان این سازمان در شهرستان آبادان ایجاد اشتغال و شغل های پایدار در منطقه است.

وی ادامه داد: اشتغال یک موضوع جدی برای این افراد و خانواده های آنان است و شاید یکی از موضوعات اساسی که در این راستا می تواند به آنان کمک کند؛ ایجاد مکان هایی مانند اجاره دادن غرفه هایی با اجاره بهای بسیار اندک برای عرضه تولیدات و محصولات خانگی و هنرهای دستی مددجویان است.

همچنین باید اشاره شود آبادان از جمله شهرهایی است که افراد زیادی از شهروندانش تحت پوشش اداره بهزیستی شهرستان هستند.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان آبادان در این خصوص گفت: این اداره 6 هزار و 176 نفر را زیر پوشش دارد که از این تعداد سه هزار و450 نفر شامل معلولان ذهنی، جسمی، حرکتی و ناشنوایان هستند.

سعید ایثاری با تشریح طرح های بهزیستی آبادان برای اشتغال مددجویان زیرپوشش این اداره، گفت:در این راستا حدود 90 طرح به سازمان منطقه آزاد اروند ارائه شده که پس از تصویب و تامین اعتبار، 210 بازتوان زیرپوشش می توانند مشغول به کار شوند.

همچنین یک فعال اجتماعی که گروه مردم نهاد را اداره می کند در زمینه توانمدسازی افراد در جامعه گفت: همه ما در زندگی اجتماعی نسبت به امکانات و ظرفیت هایی که در جامعه از آن بهره مند می شویم و سهم داریم، موظف هستیم مسئولیت هایی را در کنار دولتمردان بر عهده گرفته و آن را به نحو احسن انجام دهیم.

زهره حاتمی افزود: اگر هریک از افراد توانمند جامعه به نسبت داشتن امکانات سخت افزاری و یا مالی گوشه ای از کار توانمندسازی افراد بی بضاعت را برعهده داشته باشد شاهد پیشرفت های بیشتری در این زمینه در شهرهای آبادان و خرمشهر هستیم و جوانان بیشتری می توانند اشتغال داشته و تشکیل خانواده بدهند.

وی ادامه داد: در این میان باید توانمند سازی بنگاه های اقتصادی را جدی تر دنبال کنیم زیرا این بنگاه ها عضو مهم و موثری در جوامع هستند اما مسئولیت و وظایف کارکنان و مسئولان این عرصه در اجتماع به درستی جانیفتاده و به آن توجه خاصی نمی شود.

حاتمی گفت: در فضای موجود بر بازارهای امروز جهانی و داخلی كه فزونی عرضه بر تقاضا نيز وجود دارد، به طور حتم بخش وسيعی از توجه و همت مديران و كارآفرينان بنگاه ها به دستيابی و تعريف اهداف و استراتژيهای جديد در مسير خلق و ارتقای ارزش مورد پسند مشتری در قالب كالا و خدمات و پی بردن به رمز ماندگاری معطوف می گردد که این مهم می تواند در راه ارتقای توانمندی های جامعه بسیار مهم باشد.

این فعال اجتماعی افزود: شهرداری نیز برای ایجاد طرح های سازنده در زمینه توانمندسازی جوانان آبادانی دارای امکانات بالقوه ای است که می تواند براساس مسئولیت اجتماعی در راستای حل مشکلات اشتغال، خوداشتغالی، بازارچه های فروش و تسهیلات سخت افزاری به کمک بهزیستی و سازمان های مردم نهاد آمده و مشکلات جامعه را کاهش دهد.

معاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این زمینه گفت: بررسی ها نشان می دهد که تحلیل آسیب های اجتماعی و توجه به این تحلیل ها می تواند اثربخش بوده و این قبیل اقدامات خدمت بزرگی است که در راستای مسئولیت های اجتماعی جامعه افراد و نهادها برعهده می گیرند.

احمد میدری افزود: در سازمان هایی مانند بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی(ره) با انواع آسیب های اجتماعی مواجه هستیم و باید تلاش کنیم این آسیب ها را با ایجاد همکاری های دو طرفه بین این سازمان ها و افراد توانمند کاهش دهیم.

در این میان باید توجه داشت از ارکان مهم توسعه اقتصادی، غنی سازی فرهنگ آموزش مهارت ها و کسب توانایی های کسب و کار مورد نیاز یک جامعه است زیرا در یک جامعه پرتوان با استفاده از مهارت ها و دانش های علمی و تجربی، می توان امید به رشد و شکوفایی اقتصادی داشت.

احمد یکی از مددجویان بهزیستی شهرستان آبادان است که توانسته با همکاری این سازمان و یکی از خیرین شهرستان کسب و کار کوچکی را در زمینه بسته بندی خرما با کمک دیگر اعضای خانواده راه اندازی کند؛ وی درخصوص توانمند سازی جوانان گفت: توجه به نیازهای فعلی بازار داخلی و به خصوص منطقه که همجواری با کشور عراق و شهر بصره را به عنوان یک مزیت برای مردم آبادان و خرمشهر تبدیل کرده است، راه را برای اشتغال جوانان و توانمندسازی آنان تا حدودی هموار می کند.

وی ادامه داد: اگر مسئولان به موضوع نزدیکی به بازار بصره توجه بیشتری نشان دهند و با شناسایی نیازهای این بازار، آموزش های لازم را به جوانان بدهند، روستاییان و ساکنان محروم مناطق مرزی به موفقیت های بزرگی در این بازار دست پیدا می کنند.

معاون فرهنگی سازمان منطقه آزاد اروند با اشاره به نقش توانمندسازی جوانان و نوجوانان آبادانی و خرمشهری در منطقه گفت: آموزش های فوق بر نامه در شاخه های مختلف علمی، ورزشی، هنری و کار آفرینی، در برنامه های بستر سازی آموزشی در جهت رشد و توانمند سازی فضای کسب و کار و اشتغال زایی این سازمان قرار دارد تا بتوانیم هرچه بیشتر فضای فعالی را در این مناطق ایجاد کنیم.

سید مرتضی نعمت زاده افزود: در نخستین گام در جهت توانمند سازی و مهارت افزایی دانش آموزان آبادان و خرمشهر، به دنبال شناسایی بیش از هزار دانش آموز کمتر برخوردار هستیم و لذا از همه نهاد های مرتبط با موضوع آموزش منطقه، دعوت کردیم تا در این مسیر با هم فکری و اقدام مشترک آموزش های کار آفرینی را در فرآیند تحصیلی دانش آموزان، قرار دهیم.

بی شک توانمند سازی افراد در جامعه بدون همکاری و همیاری ارگان های مختلف و گروه های مردم نهاد در جوامع پیشرفته امروز حاصل نخواهد شد زیرا ادغام بازارهای جهانی و منطقه ای و گره خوردن آن با بازارهای داخلی مسیر ناهموار اشتغال زایی را با پیچ های پر فراز و نشیبی همراه کرده که گذر از این پیچ ها جز با همکاری دو طرفه حاصل نمی شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.