یحیی آل اسحق رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران وعراق به همراه تعدادی از مدیران اتاق ، با ناظم دباغ نماینده اقلیم کردستان عراق در تهران دیدار نمودند

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، یحیی آل اسحاق رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق در رأس هیأتی از مدیران اتاق مشترک با ناظم عمر دباغ ، نماینده اقلیم کردستان عراق در تهران دیدار نمود . طرفین در این دیدار به بحث و بررسی پیرامون توسعه همکاریهای اقتصادی ایران و اقلیم کردستان عراق پرداختند .
 
در این دیدار دکتر آل اسحق با اشاره به رقم هفت میلیارد دلاری تبادلات تجاری فیمابین دو کشور ، ارتقاء سطح مبادلات تا رقم بیست میلیارد دلار را کاملا دست یافتنی دانست و بر ضرورت حل و فصل مسائل و مشکلات و عارضه های موجود در مسیر دستیابی به این هدف از قبیل مسائل گمرکی ، حمل و نقلی ، استاندارد و ... تأکید نمود.

دیدار رئیس و اعضاء هیأت مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با نماینده اقلیم کردستان

وی با تأکید بر ضرورت بهره گیری از ظرفیت های موجود ، به اشتراکات دوطرف اعم از اشتراکات دینی ، سرزمینی و قومی و روابط استراتژیک و پایدار فیمابین اشاره کرد و اظهار داشت ، ما باید با استفاده از این ظرفیت های ویژه و با افزایش سطح اعتماد فیمابین و همکاری مستمر ، تأثیر مسائل سیاسی بر مسائل اقتصادی را کاهش دهیم .

وی همچنین به مشکلات ناشی از تغییرات دفعی در قوانین تجاری عراق اشاره کرد و تأکید نمود ، تغییرات دفعی در ضوابط و رویه های کاری طرف عراقی اعم از دولت مرکزی یا اقلیم ، میتواند مشکلات پیچیده و خسارات هنگفتی برای تجار و فعالین اقتصادی به بار آورد و این یکی از مهمترین موانع در مسیر توسعه و بالندگی بیشتر روابط اقتصادی فیمابین است .
 
در این دیدار ، دکتر سید حمید حسینی ، عضو هیأت مدیره اتاق مشترک ، با تشریح برخی مسائل و مشکلات موجود در زمینه همکاری های اقتصادی دو جانبه ، خاطر نشان نمود ، امنیت در هر دو کشور با توسعه روابط اقتصادی فیمابین وابستگی مستقیم دارد .
وی همچنین با تأکید مجدد بر ضرورت پرهیز طرف عراقی از تغییرات دفعی در قوانین ، ضوابط و رویه های تجاری ، اظهار داشت ، بعضا تجار ایرانی که بر مبنای قوانین جاری اقدام به عقد قرارداد نموده اند ، با تغییرات دفعی در قوانین و ضوابط از سوی طرف عراقی ، سرگردان شده و در مواردی بابت توقفات صورت گرفته تا پنجاه روز دموراژ پرداخت نموده اند . وی تأکید کرد این تغییرات برنامه ریزی را بعضا مشکل و بلکه غیرممکن می سازد.
 
همچنین ، محسن چمن آرا ، دیگر عضو هیأت مدیره اتاق مشترک ، با تبیین مشکلات ناشی از افزایش تعرفه های گمرکی توسط دولت مرکزی عراق ، اظهار داشت ، به دلیل تعرفه هایی که دولت مرکزی عراق ایجاد کرده بود ، صادرات عراق عمدتا از طریق اقلیم کردستان صورت می گرفت . اما اخیرا دولت عراق در مرز با اقلیم کردستان نیز عوارض وضع کرده ، و این باعث کاهش ترانزیت کالا از اقلیم به سایر مناطق عراق شده است ، لذا اقتصاد اقلیم نیز تحت تأثیر قرار گرفته .
وی همچنین به مشکلات فرآیند بازرسی اشاره کرد و نیز در خصوص مشکلات مربوط به سیمان افزود ، دولت عراق درماه گذشته تعرفه سیمان را 6/5 دلار افزایش داده و ما برای صادرات نه تنها حاشیه سودی نداریم بلکه در معرض ضرر هستیم .
چمن آرا نهایتا به توافقات انجام شده در گذشته در خصوص راه اندازی شهرک صنعتی مشترک اشاره کرد و افزود ، توافقات اولیه و شروع کار با حمایت طرفین انجام شده ولی در ادامه ، کار دچار وقفه شد و از این بابت فرصت های گرانبهایی از دست می رود .
 
همچنین در این دیدار مهدی کرمی پور مقدم ، دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ، به برقراری یک کانال ارتباطی ویژه به منظور تقویت همکاری ها و حل و فصل مسائل فیمابین تأکید کرد و گفت اتاق مشترک خود را متعهد به فراهم سازی جریان آزاد ، شفاف و سریع  اطلاعات برای اعضاء خود می داند و بدین منظور نیاز به دسترسی به آخرین تغییرات در قوانین ، ضوابط ، تعرفه ها و رویه های تجاری اقلیم دارد تا بتواند اعضاء را در جریان قراردهد . وی همچنین بر آمادگی اتاق مشترک جهت تبادل اطلاعات و تبادل هیأت های تجاری فیمابین طرفین تأکید کرد.  
 
 
در ادامه این دیدار ، ناظم دباغ ، نماینده اقلیم کردستان عراق نیز با اشاره به مشترکات موجود ، بر اعتماد و حسن نیت موجود فیمابین طرفین تأکید کرد و اظهار داشت ، حکومت اقلیم پیش از تأسیس رسمی هم در قالب احزاب اصلی و تشکلهای ملی ، میهنی، همواره ارتباطات خوبی با ایران داشته است و با وجود این که هم اکنون برخی کشورها بخاطر نفت با اقلیم اعلام دوستی می کنند اما ایران از دیرباز همواره ، حسن همجواری و دوستی با اقلیم را در دستور کار داشته است.
وی همچنین تأکید کرد که بهترین کانال برای تقویت روابط فیمابین ، تقویت ارتباطات اقتصادی است فلذا ما خواهان آن هستیم که در اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق ، اقلیم کردستان همواره دارای یک جایگاه ویژه و پرونده ویژه خود باشد .

دیدار رئیس و اعضاء هیأت مدیره اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با نماینده اقلیم کردستان


وی با تأکید بر لزوم احتراز از ورود در برخی موضعگیری ها از سوی مسؤولین ،که می تواند به کاهش سطح اعتماد بیانجامد ، به برخی مواضع اتخاذ شده در قبال مسائل اقلیم اشاره و تصریح کرد ، روابط دیرینه ایران و اقلیم کردستان همواره در بهترین و دوستانه ترین سطح بوده و خواهد بود و ما باید به تقویت و توسعه این روابط در تمام زمینه ها و علی الخصوص در حوزه اقتصادی اهتمام ویژه نماییم.
 
ناظم دباغ به لغو یکجانبه ویزای عراق برای ورود ایرانیان به اقلیم کردستان اشاره کرد و آن را مبین اعتماد و جدیت اقلیم برای توسعه مناسبات دانست و افزود عدم تسهیل در صدور مجوز اقامت برای شهروندان اقلیم کردستان در ایران ، مانع توسعه فعالیتهای اقتصادی مشترک است .
وی افزود ماحتی می توانیم همانگونه که ایرانی ها را از قانون روادید عراق در اقلیم استثناء کردیم ، ایشان را از قانون اخذ اقامت هم در اقلیم استثناء کنیم لکن تا کنون هیچ تمایل جدی در طرف ایرانی برای اقدام متقابل مشاهده نکرده ایم.
 
وی همچنین راجع به شهرک صنعتی مشترک، برخی مشکلات را از سوی ایران دانست و در عین حال برای کمک به رفع مشکلات اعلام آمادگی و علاقه کرد.
وی در پایان با تأکید بر لزوم توجه ویژه صادرکنندگان ایرانی به کیفیت ، صحت ، سلامت و امانت در محصولات ارسالی به اقلیم ، به برخی موارد از درج اطلاعات خلاف واقع بر روی برخی محصولات اعم از کیفیت ، وزن و نوع محصول اشاره کرد و خواهان آن شد که تجار و بازرگانان ایرانی با رعایت اصول اخلاق تجاری و حرفه ای جایگاه محصولات خود را در افکار عمومی و در میان مصرف کنندگان عراقی ارتقاء دهند.


منبع: هدانا

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار