برخی سایتهای به ظاهر معتبر، پژوهشگران نخبه را به دام خود کشانده و با دریافت مقاله و هزینه هنگفت از آنها سودجویی می‌کنند.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با پررنگ تر شدن حضور بیش از پیش فضای مجازی در بین خانواده ها از قشر جوان گرفته تا پیر، لحظه به لحظه با حاشیه‌های جنجال بر انگیز و دردسرساز آن در گوشه ای از شهر روبه رو می شویم و هربار صدای اعتراضی به گوش می رسد. نه اینکه فضای مجازی بد باشد بلکه این انسان ها هستند که با ناآگاهی خود عرصه را برای عده ای سودجو باز گذاشته و به آنها اجازه هر سو استفاده و فعالیت غیرقانونی را می دهند. استفاده نادرست از فضای مجازی باعث شده بیشتر از فواید، مضرات آن قابل دید باشد و هرکسی برای استفاده حتی صحیح از آن واهمه داشته باشد.

چیزی که به تازگی صدای اعتراض برخی جوانان کشور را بلند کرده، سودجویی سایتهای برگزاری جشنواره های ملی است که صحت و سقم آن بر افراد پوشیده بود و ناآگاهانه با دیدی باز نسبت به آینده در دام آنها می افتند.

در حقیقت به گفته برخی پژوهشگران برتر کشور، آنها مقاله های خود را( که ماه ها و حتی سالها برایش وقت گذاشته اند)، به امید وعده هایی رویایی به سایتهای ظاهرا مجری جشنواره های ملی با پرداخت مبالغی نه چندان کم ارسال کردند و بعد از مدتی با خلف وعده این مراکز مواجه شدند و گویی خرج کردن پولهای ثبت مقالات با ارزش تر از رسیدگی به کار پژوهشگر کشور است.

سایت‌هایی که دور از چشم وزارت علوم زیرآبی می‌روند/ از نوشتن مقالات برتر تا رفتن پول در جیب سودجویان اینترنتی

گزینه‌هایی که به یکباره رو می شوند
دانیال داودی کارشناس ارشد مهندسی مواد و از پژوهشگران حوزه نانو مواد که دارای ده ها مقاله علمی و پژوهشی داخلی و خارج از کشور است در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان ضمن ابراز گله مندی اظهار داشت: در سال 1394 سه مقاله به یکی از همایش های ملی ( که از طریق ایمیل به بنده اطلاع رسانی شده بود و سایتی به ظاهر معتبر را داشت) با پرداخت هزینه برای ثبت نام، ارسال کردم. 

وی بیان کرد: هرچند که در ابتدا وعده برگزاری مراسم به صورت حضوری داده شده بود اما پس از دریافت مقالات و ثبت نام و اخذ هزینه ثبت نام، اعلام شد که همایش به صورت مجازی برگزار خواهد شد، درصورتی که طبق قانون چنین کاری تخلف است.

از آنجایی که تمام همایش ها و جشنواره های تجلیل از پژوهشگران برتر و مقاله های نمونه باید حضوری برگزار شود تا دیگر پژوهشگران به نوشتن مقاله های برتر تشویق شده و جشنواره ها با کیفیت بالاتر هرسال پررونق تر از قبل برپا شوند، برگزاری همایشی با این هدف والا آن هم به صورت غیرحضوری کمی بحث برانگیز است.

وعده هایی که طبل تو خالی اند
به گفته این کارشناس مهندسی مواد، همچنین مطرح شده بود که کلیه مقالات پذیرفته شده همایش در مجلات معتبر ISI مورد تایید وزارت علوم به چاپ خواهد رسید و یک هفته پس از اتمام همایش، لیست مجلات ISI معرفی می شوند؛ اما اکنون پس از گذشت پنج ماه از تاریخ همایش، نه تنها خبری از اعلام مجلات نیست بلکه آنها پاسخگوی تماسهای متوالی نیز نیستند.

داودی عنوان کرد: برای شکایت از این موضوع چندین بار با واحد رسیدگی به شکایات وزارت علوم تماس گرفتم که متاسفانه آنها معتقدند چنین مجوزی اعطا نکردند و از این بابت پاسخی هم ندارند و به همین جهت برای پیگیری اعتراضم همچنان سرگردان هستم.

گفتنی است، آقای داودی تمامی اطلاعات سایت مذکور و شماره تماس واحدهای شکایات را که جوابی درست و قانع کننده نداده اند به خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان اعلام کرده و خواستار پیگیری موضوع شدند.

به هر موسسه و سایتی اعتماد نکنید
وحید احمدی معاون پژوهش و فناوری وزات علوم در گفت‌وگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان درباره این موضوع گفت: معمولا مجری جشنواره‌های این چنینی؛ دانشگاه‌ها، انجمن های اسلامی یا مراکز پژوهشی هستند و طبیعی است برگزاری جشنواره از سوی مراکزی غیر از موارد ذکر شده که مورد تایید وزارت علوم هم نیست با حاشیه هایی روبه رو می شود.

وی افزود: هر کنفرانس یا همایشی که بخواهد برگزار شود (حتی اگر بخواهد امتیازی را هم داشته باشد) باید در ISC بعنوان مرکزی که مسئولیت ثبت این موارد را برعهده دارد، ثبت شوند یعنی ارائه هر مقاله در همایش یا مجموعه ابتدا باید در ISC ثبت شود.

در واقع نظام استنادی علوم کشورهای اسلامی، نخستین نظام رتبه بندی استنادی در جمهوری اسلامی ایران است که توسط مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری شیراز تهیه شده و پس از ISI (پایگاه استنادی علمی) و اسکوپوس در هلند،  ISC (پایگاه استنادی علوم جهان اسلام) سومین پایگاه استنادی برای سنجش عملکرد پژوهشی کشورها محسوب می شود که 57 کشور در آن مشارکت دارند.

اگر در دام افتادید شکایت کنید!
احمدی عنوان کرد: موسسات و سایت‌هایی که سرخود و کاملا منفرد اقدام به برگزاری همایش، ارائه مقاله و اعطای جایزه‌هایی چون ثبت مقاله در پایگاههای بین المللی می کنند مورد تایید نیستند و افرادی که در دام اینگونه مراکز افتادند می توانند به مراجع قانونی شکایت کنند.

معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم بیان کرد: بدون شک با وجود شاکیان خصوصی، وزارت علوم یا کمیته تعیین مصادیق، موضوع را پیگیری کرده و حتما با آنها بخصوص اگر سایتی غیرقابل تایید در کار باشد، برخورد می شود. خلف وعده مراکز در دریافت مبالغ هنگفت از پژوهشگران نخبه کشور، عدم اعطای جایزه و برگزاری همایش‌ها به صورت مجازی تخلف است و باید پیگیری شود. 

احمدی با بیان اینکه مرکز ISC از لحاظ پروسه کاری، جشنواره ها را بررسی می کند، اظهار داشت: تخلف مراکزی هم که قبلا در ISC ثبت شده اند قابل پیگیری است. قائدتا تمام مراکز باید به وعده های خود عمل کرده و تاکنون هم ندیده‌ام که مرکز پژوهشی رسمی یا دانشگاهی کشور چنین خلف وعده یا تخلفاتی را مرتکب شده باشند.

دست‌رنج خود را بیهوده به باد ندهید
بنابراین پژوهشگران و جوانان کوشا در عرصه علم و دانش باید هر لحظه خود را نسبت به حوادث و حاشیه های علمی پیش رو آگاه تر کنند و این را بدانند که دست رنج خود را به که و کجا ارائه می دهند چرا که سودجویی برخی افراد به ظاهر میهن دوست و پژوهشگر پرور گاهی به ضرر یک فرد و در نهایت یک جامعه منتهی می شود.

از طرفی نهادهای متولی بررسی و بازرسی جشنواره ها و همایش های این چنینی باید نگاه خود را تیزتر کرده و جامعه دانشگاهی را از این حواشی نجات دهند چرا که همین مسائل باعث سوء تعبیر از جانب دیگر جوانان شده و همچنین بهانه ای در دست دشمنان و حسودان ایران و ایرانی می شود تا جایی که با بی کفایت دانستن و برخی تعبیرات غلط ذهن خلاق و مستعد جوانان را شستشو داده و به سمت خود متمایل می سازند تا ایران را از مسیر پیشرفت روزافزون بازدارند.

گزارش از محیا معصومی


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار