عضو هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی گفت: محاسبات امنيتی در غرب کشور باید بازبينی و بازطراحی شود.

تحرک "سیدمحسن علوی" عضو هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در گفتگو با خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، در واکنش به حادثه تروریستی روز گذشته غرب کشور اظهار داشت: حادثه ترور روز گذشته در منطقه اسلام‌آباد غرب اولين حادثه از این نوع نيست اما از نظر شکل وقوع، ابعاد و خسارات آن، حادثه‌ای فوق‌العاده تاسف‌انگيز و سنگين است.

نماینده مردم لامرد و مهر تصریح کرد: بنده به نوبه خود شهادت دو نفر از هموطنان عزیزمان را تسلیت عرض می‌کنم، قطعا کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی به این موضوع ورود خواهد کرد.

وی همچنین تاکید کرد: در حوزه امنيت کشور، نتيجه تحليل‌های سه دهه گذشته بر این امر تاکيد دارد که بايد در غرب کشور محاسبات امنيتی؛ بازبينی و شيوه‌های آن در مناطقی نظیر اسلام آباد غرب و مهاباد با توجه به پرتحرک شدن اپوزیسیون ورشکسته، به‌روز، باز طراحی و به اجرا گذاشته شود.

علوی در ادامه تاکید کرد: بعد از استقرار تفکر داعشیسم در کشور عراق مسايل امنيتی در غرب کشور و حرکت‌های کاملا حساب شده آنها و همچنین تحرکات اپوزیسیون شکسته خورده و متحد شده با برخی کشورهای عربی و عبری در حوزه‌های منافع ايران، شرايط امنيتی ويژه‌ای را در نواحی غربی کشور ايجاد کرده است لذا این امر را از منظر استراتژيک می‌توان "مثلثی امنيتی" شامل «داعش»، «اپوزیسیون» و «نيروهای وابسته کشورهای عربی و عبری» خواند که در آن تحرکات اپوزیسیون نقش محوری دارد و متناسب با وضعيت ‌نقش بازی می‌کند.

نماینده لامرد و مهر در ادامه افزود: قرائن بسياری دلالت بر اين امر دارد که نیروهای اپوزیسیون شکست خورده با تحریک آل‌سعود و رژیم صهیونیستی به دنبال اقداماتی نظیر چنین ترورها و دامن زدن به اختلافات قومی، مذهبی و درگیر کردن ایران به جنگ داخلی هستند.

علوی اذعان داشت: تحلیل اولیه حادثه تروريستی منطقه اسلام‌آباد، نشان می‌دهد که مساله امنيت در غرب و شرق کشور در دوره جدید يک مساله جدی و يک چالش امنيتی و انتظامی چند بعدی است که برای حل آن بايد تدابيری فراتر از اقدامات معمول چون تقويت نيروهای امنيتی و انتظامی و يا حداقل همسو با آن اتخاذ شود.

وی با اشاره به اینکه بی‌شک بررسی ابعاد حادثه اسلام‌آباد در کمیسیون امنیت ملی در آینده نزدیک رد پای برخی کشورهای عقب‌افتاده منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای را به وضوح نشان خواهد داد، افزود: قطعا هدف اين کشورها و قدرت در دو بعد داخلی و خارجی روی هر يک از دو کشور ايران و عراق روشن است.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: آنها در بعد خارجی، در صدد يافتن جای پايی محکم در نقطه حساس و استراتژيک کردستان عراق و شمال این کشور هستند تا از اين طريق تحولات عراق و منطقه کردستان را هدايت و مديريت تجزیه عراق پساداعش را نیز استارت بزنند.

نماینده لامرد و مهر ادامه داد: در بعد داخلی، با کمک اپوزیسیون ورشکسته بر اين باورند که با افزايش فشار و آشفتگی داخلی در ميان اقليت‌های نژادی و مذهبی در ايران، فرصت‌های جديدی برای بی‌ثبات کردن جمهوری اسلامی ايران بدهند که با این رویکرد به دنبال ساخت دشمنان داخلی و مشغول کردن حکومت‌ها (ی منطقه به آنها ) يکی از ابزار اين هدف است.

وی خاطرنشان کرد: این مسائل ايجابات اطلاعاتی، امنيتی و نظامی خود را می‌طلبد که خوشبختانه نیروهای امنیتی و اطلاعاتی اقدامات شایسته و بایسته مناسبی داشته‌اند و مجلس از هیچ‌گونه حمایتی در این راستا دریغ نخواهد کرد.

شایان ذکر است؛ روز گذشته در پی حمله تروریستی به خودروی حامل فلاحت پیشه نماینده اسلام‌آباد غرب کشور؛ دو تن از سرنشینان به شهادت رسیدند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار