نویسنده تقدیرشده در بخش رمان كودك و نوجوان چهاردهمین جشنواره قلم زرین گفت: هم از نظر مضمون و هم از نظر زبانی با ذهنیات نوجوانان فاصله داریم و لازم است آن‌ها را بیشتر بشناسیم.

به گزارش حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نویسنده رمان «شاهزاده‌خانمی در مترو» كه در آیین اختتامیه چهاردهمین جشنواره قلم زرین كه شنبه 19 تیر برگزار شد، به عنوان اثر تقدیری در بخش داستان و رمان كودك و نوجوان شناخته شد، درباره نگارش كتاب برای این قشر بیان كرد: مهم‌ترین مشكلی كه نویسندگان كودك و نوجوان امروز با آن مواجه‌اند این است كه مخاطبان خودشان را نمی‌شناسند.
 
محدثه گودرزنیا تاكید كرد: نوجوانان ما امروز زبان و بیان خاص خودشان را دارند؛ در حالی كه ما نویسندگان از فضای كلامی آن ها دوریم و طوری می نویسیم كه انگار مخاطبان ما همان مخاطبان سال های قدیم هستند. این شناخت بسیار مهم است؛ چراكه می بینیم در اثر توجه نكردن به همین موضوع، این قشر از كتاب و كتاب‌خوانی فاصله گرفته و اوقات فراغتش را با فضاهای مجازی پر می كند.
 
وی با اشاره به نقش مهم ناشران در این زمینه گفت: خوب است ناشران جلسات پرسش و پاسخ نویسنده با كودكان و نوجوانان برگزار كنند تا ما با دغدغه های آن ها و اندیشه و گفتار این نسل آشنا شویم تا اثری كه خلق می كنیم ارتباط بیشتری با آن ها برقرار كند.
 
این نویسنده ادامه داد: از نظر مضمون هم دچار این گسست هستیم. در داستان هایی كه نوشته می شود فانتزی و تخیل را زیاد نمی بینیم و همین موضوع باعث شده كودكان و نوجوانان كشورمان به آثار ترجمه شده رو بیاورند؛ چون فضاهای ذهنی گسترده ای دارد كه جواب‌گوی كنجكاوی‌های ذهن نوجوان است.
 
گودرزنیا تاكید كرد: در عین حال، یك سری از نیازهای روز نوجوانان با خط قرمز برای نویسنده مواجه است به عنوان مثال آن ها دراین سن، مشتاق خواندن و شنیدن درباره عشق هستند اما برای من به عنوان یك نویسنده، پرداختن به چنین موضوعاتی به‌راحتی ممكن نیست. ناشران و مسئولان فرهنگی باید این را درك كنند كه دغدغه ها و دانش نوجوان امروز با آنچه ما در گذشته بودیم تفاوت دارد و بهتر است به خواسته های آن ها به شیوه های درست در كتاب ها پاسخ داده و از این طریق به آن ها آموزش داده شود.
 
وی تاكید كرد: به این موضوع هم باید دقت كنیم كه نوجوانان كتاب‌خوان به تهران ختم نمی‌شوند بلكه ما در شهرستان‌ها هم علاقه‌مندان زیادی به كتاب داریم كه اغلب از آن ها، فضای زندگی شان، نیازها و خواسته‌هایشان و ... غافل می مانیم. این در حالی است كه اتفاقا آن ها به فضای مجازی و ماهواره و ... دسترسی كمتری دارند و نیاز بیشتری به كتاب و مجله برای آموزش پذیری و تغذیه فكری دارند.
 
نویسنده  رمان «شاهزاده‌خانمی در مترو» درباره این اثر توضیح داد: این كتاب فانتزی دارد و مخاطب آن تنها دخترها نیستند بلكه پسرها هم با آن ارتباط برقرار می كنند. این كتاب، به ماجرای دختری می‌پردازد كه در فراق پدر در زمینه ارتباط با مادرش دچار چالش‌های جدی است و نمی‌تواند او را دوست داشته باشد اما برخلاف مادر، رابطه او با مادربزرگش بسیار صمیمی است.


انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار