پایگاه اینترنتی پلاتس به بررسی ادغام دو پالایشگاه ژاپنی و تأثیر آن بر روابط نفتی توکیو با تهران و ریاض پرداخت.

آیا ادغام پالایشگاه‌های ژاپنی بر روابط آن‌ها با ایران و عربستان تأثیر دارد؟به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه اینترنتی پلاتس؛ مقامات پالایشگاه ژاپنی "آیدمیتسوکوسان" روز گذشته اعلام کردند ادغام برنامه‌ریزی‌شده این پالایشگاه با "شوآشل" هیچ آسیبی به روابط نفتی آن‌ها با ایران و عربستان نمی‌زند.

"تاکوجیرو هامادا،" وکیل خانواده آیدمیتسو گفت: ادغام دو پالایشگاه آیدمیتسوکوسان و شوآشل خدشه‌ای به روابط نفتی ما با ایران و عربستان وارد نخواهد کرد. پس از رویداد "نیشو مارو" در سال 1953 روابط نفتی ایران و ژاپن بر پایه اعتماد بوده است. این در حالی است که روابط با عربستان همچون گره ای مستحکم باقی مانده است. ژاپن به دنبال گسترش روابط خود با کشورهای تولیدکننده نفت است و در این زمینه دیپلماسی سیاسی را نیز در نظر دارد.

شرکت نفتی آیدمیتسوکوسان ژاپن در ماه ژوئیه بخشی از شرکت نفتی شوآشل را از رویال داچ شل خرید. این شرکت روابط نزدیکی با صنعت نفت ایران دارد و ادغام با شوآشل (همپیمان نفتی عربستان) موجب ایجاد تنش‌هایی شده است. بر اساس معامله دو پالایشگاه ژاپنی، 33.3 درصد از سهام شوآشل به دست خانواده آیدمیتسو رسید. این در حالی است که بخش دیگری از سهام این شرکت در اختیار شرکت ملی نفت عربستان است و سعودی‌ها خواهان بازگرداندن سهام شوآشل هستند. شرکت سعودی آرامکو عربستان 14.96 درصد از سهام شوآشل ژاپن را در اختیار دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار