17دی ماه به عنوان روز بزرگداشت خواجوی کرمانی در تقویم رسمی کشور شناخته شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ، محمدرضا علیزاده مدیرکل فرهنگ وارشاد اسلامی استان کرمان این مطلب را در نشست شورای فرهنگ عمومی استان اعلام کرد و افزود: براساس پیشنهاد شورای فرهنگ عمومی استان کرمان و تصویب شورای فرهنگ عمومی کشور و موافقت شورای عالی انقلاب فرهنگی، 17 دیماه به عنوان روز بزرگداشت خواجوی کرمانی، به عنوان ضمیمه تقویم رسمی کشور ثبت شد .
کمال‌الدین ابوالعطاء محمود بن علی ‌بن محمود، معروف به خواجوی کرمانی متولد ۶۸۹ هجری قمری در کرمان بود که از اوان جوانی به تحصیل انواع علوم پرداخت و به شهرهای بزرگ ایران و آسیای میانه سفر کرد.

او در قصیده ، مثنوی و غزل طبعی توانا داشت و اشعار عرفانی مشهوری دارد. حافظ صراحتا به تقلید از شیوه سخن‌پردازی خواجو اذعان کرده است. خواجوی کرمانی را در ریاضیات ، طب و هیئت نیز صاحب نظر می‌دانند. خواجو از حیث عقیدتی شیعه اثی عشری است و در اشعارش خود را «مادح آل حیدر» یعنی ستایشگر اهل بیت نبی می‌داند و صدها بیت شعر در مدح ائمه اطهار دارد. او لقب‌هایی مانند خلاق المعانی و ملک الفضلا نیز داشته است. خواجوی کرمانی بعد از سفرهای مختلف در سال752 هجری قمری در شهر شیراز درگذشت و در تنگ الله اکبر این شهر نزدیک رکن آباد به خاک سپرده شد.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.