آگاهان هشدار می‌دهند که حکومت وحدت ملی با ادامۀ واگذاری مصلحت آمیز نماینده‌گی‌های کلیدی به سیاست خارجی افغانستان صدمه خواهدزد.

واکنش‌ها در برابر انتصاب نماینده‌گان افغانستان در سفارت‌های کشوربه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، به تازه‌گی ریاست اجراییه، با تصمیم رییس جمهور برای گماشتن احمد یوسف نورستانی رییس پیشین کمیسیون مستقل انتخابات به حیث سفیر افغانستان در اسپانیا مخالفتش را اعلام کرد.

از آغاز کار حکومت وحدت ملی، تاکنون از گماشته شدن نزدیک به بیست تن، به عنوان سفیر افغانستان در برخی از کشورها سخن گفته شده است.

برنا صالحی آگاه روابط جهانی گفت: «باید شایسته سالاری در نظر گرفته شود، به خصوص در نماینده‎گی‌های سیاسی افغانستان در خارج از کشور. نقش دیپلماسی برجسته است در ایجاد روابط میان کشورها.»

به باور آگاهان، پس از پخش خبر گماشته شدن عبدالقیوم کوچی کاکای رییس جمهور به سفارت روسیه و نیز گماشته شدن یوسف نورستانی، رییس پیشین کمیسیون مستقل انتخابات به سفارت اسپانیا، اختلافات میان حکومتی روی چنین تعیینات و تبدیلات، نیز بیشتر از هر زمان اوج گرفته اند.

آصف آشنا فعال امور سیاسی گفت: «این سفارت خانه‌ها، فرصتی است برای توزیع امتیاز ها یا باج‌های سیاسی و برای این که (رهبران حکومت) خود را خلاص کنند از شر یک سری آدم هایی که باید در واقع به گونه یی تبعید سیاسی شوند یا به امتیاز سیاسی برسند.»

رشد نوشت: وزارت امور خارجه در این باره دیدگاهی به دست نمی‌دهد؛ بخش رسانه‌های این وزارت به ما گفت که تا عصر سه شنبه در این باره نشست خبریی برگزار خواهند کرد؛ اما ظاهراً این نشست هم برگزار نشد.

پیش از این وزیر امور خارجه به احتمال گماشته شدن یوسف نورستانی به سفارت اسپانیا، واکنش تند نشان داده بود.

محمد علم ایزدیار سناتور گفت: «(رهبران حکومت وحدت ملی) همواره سلیقه یی برخورد می‌کنند، تیمی برخورد می کنند و قومی برخورد می‌کنند و این برای افغانستان و آینده افغانستان سخت زیان بار است.»

با گذشت نزدیک به دوسال، از آغاز کار حکومت وحدت ملی، بسیاری از کارشناسان بدین باورند که سران حکومت وحدت ملی، به هیچ یک از تعهدات شان، درست نپرداخته اند و به جای آن، روی جابجایی افراد خود شان در پُست های کلیدی تمرکز کرده اند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار