وزیر دفاع ایالات متحده امریکا اعلام کرد که صلاحیت‌های جنرال نیکلسون فرمانده نیروهای بین‌المللی در افغانستان افزایش می‌یابد.

کارتر: برای افزایش صلاحیت‌های نیکلسون به کابل آمدم
به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، اشتون کارتر وزیر دفاع ایالات متحده امریکا، روز گذشته در یک سفر از قبل اعلام‌ناشده وارد کابل شد و پس از گفتگو با رهبران حکومت وحدت ملی، اعلام کرد که صلاحیت‌های جنرال نیکلسون فرمانده نیروهای بین‌المللی در افغانستان افزایش می‌یابد.

کارتر که پس از گفتگو با اشرف غنی رییس‌جمهور و عبدالله عبدالله رییس اجرایی، در یک کنفرانس مشترک با آقای غنی صحبت می‌کرد، گفت که هدف اصلی سفرش به افغانستان، افزایش صلاحیت‌ها به جنرال نیکلسون، تمدید حضور نیروهای امریکایی تا سال ۲۰۱۷ و ادامه‌ی تعهد مالی ایالات متحده به نیروهای امنیتی افغانستان بوده است.

کارتر در این کنفرانس خبری گفت: «سفر من براساس سه تصمیم عمده‌ای که ایالات متحده امریکا اتخاذ کرده است، صورت گرفت. تصمیم اول برای این‌که صلاحیت فرمانده مان جنرال نیکلسون را بیشتر بسازیم، دوم این‌ که تعهد مالی‌مان را به نیروهای امنیتی افغانستان ادامه بدهیم و سوم این که حضور قوای امریکا تا سال ۲۰۱۷ تمدید شود.»

اشتون کارتر افزود که براساس تصمیم جدید دولت امریکا، نیروهای نظامی ایالات متحده در افغانستان پس از این می‌توانند که تلاش‌های بیشتری در این کشور به خرج دهند.

کارتر با بیان این‌‌که وی بالای نیروهای امنیتی افغانستان اعتماد کامل دارد و توانایی این نیروها باعث تعجبش شده است، افزود که پیش از این، نیروهای امریکایی پس از انجام حمله‌های تروریستی وارد اقدام می‌شدند، اما بعد از این می‌توانند قبل از اجرای حملات تروریستی وارد عمل شوند.

وزیر دفاع امریکا با تاکید بر این‌که ایالات متحده امریکا در کنار مردم افغانستان ایستاده است، گفت: «به جنرال نیکلسون از جانب خودم و از جانب رییس‌جمهور اوباما صلاحیت‌های گسترده‌ای داده شده است. این صلاحیت‌ها برای قوای امنیتی ما هم که در هر جای افغانستان باشند، صدق می‌کند. البته صلاحیت‌هایی عمده‌ای که به صلاحیت‌های جنرال نیکلسون افزوده شده این است که می‌تواند با همکارانش در افغانستان قوت‌های میدان نبرد را پیش‌بینی و قوای‌شان را باهم در میدان نبرد بفرستد. به شکلی که یک وضعیت را متوقف بسازند و وضعیت خراب‌تر نشود. در مراحل ابتدایی، وقتی که دشمن برنامه‌ریزی می‌کند، پیش از این‌ که هراس‌افگنان حمله کنند، آنان را متوقف بسازند. قبلا برای‌شان طوری هدایت داده شده بود که منتظر بمانند تا وقتی که وضعیت انکشاف پیدا کند و بعد از آن، با همکاران افغان خود کار می‌کردند. به آن شکل استفاده از قوا مفید نبود. حالا حتا در مرحله‌ی برنامه‌ریزی، پیش از این‌ که کدام کاری شود، می‌توانند از قبل مداخله بکنند.»

وزیر دفاع ایالات متحده امریکا، افزود که کشورش اجازه نمی‌دهد که بار دیگر افغانستان به پناهگاه تروریستان مبدل شود. وی افزود: «ما با شما هستیم و ما با شما سعی می‌کنیم تا ماموریتی را که آغاز کرده‌ایم، موفقانه به اتمام برسانیم.»

در همین حال، اشرف غنی رییس‌جمهور کشور، در این کنفرانس خبری از رییس‌جمهور اوباما و وزیر دفاع امریکا، از ادامه‌ی همکاری‌های امریکا به افغانستان ابراز قدردانی کرده گفت که تصامیم اخیر ایالات متحده در قبال نیروهای امنیتی افغانستان برای نسل‌های آینده کشور مفید است.

به گفته آقای غنی، تصمیم‌های اخیر ایالات متحده مبنی‌بر تمدید حضور نیروها در افغانستان و اعلام حمایت از نیروهای امنیتی، پیام روشن کسانی که به گفته او، خواهان تامین صلح در افغانستان نیستند داده است. وی هم‌چنین با اشاره به تمدید حضور ۸۴۰۰ تن از سربازان امریکایی و تعهد جدید جامعه جهانی به‌ویژه ایالات متحده برای تمویل نیروهای امنیتی افغانستان تا سال ۲۰۲۰، گفت که حکومت وحدت ملی از هر دالری که از سوی جامعه جهانی کمک می‌شود،‌ حساب پس خواهد داد.

اشرف غنی گفت، با آن‌که باراک اوباما به مردم کشورش وعده داده بود تعداد نیروهای امریکایی را تا پایان دوره‌ی کاری‌اش کاهش می‌دهد، اما به‌دلیل بروز تهدیدهای جدید در منطقه و جهان، حضور ۸۴۰۰ سرباز امریکایی را تمدید کرد. آقای غنی گفت، برنامه کاهش نیروهای بین‌المللی از افغانستان در زمانی گرفته شده بود که فکر می‌شد تهدیدهای گروه‌های تروریستی کاهش یافته است.

او هم‌چنین تاکید کرد که آغاز تلاش‌های دولت افغانستان برای آغاز مذاکرات صلح نیز باعث شده بود تا امریکا تصمیم بگیرد که نیروهایش را در افغانستان کاهش دهد.

غنی افزود که تمام تلاش‌های دولت برای آغاز گفتگوهای صلح رد شد. ریس‌جمهور غنی گفت، کسانی‌ که تلاش‌های صلح‌جویانه‌ دولت افغانستان را نادیده گرفته‌اند، نمی‌توانند که از طریق جنگ به اهداف خود برسند.

اشتون کارتر قبل از سفر به افغانستان، به عراق رفته بود. آقای کارتر چند روز پس از تعهد جامعه جهانی برای حمایت از نیروهای امنیتی، به افغانستان آمد.

هشت صبح نوشت: سران کشورهای عضو ناتو و دیگر متحدان بزرگ افغانستان، در نشست وارسا تعهد کردند که نیروهای امنیتی افغانستان را تا سال ۲۰۲۰ تمویل می‌کنند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار