ساری،

بحران در بازار شیر

شیرهایی که نمی خرند، مشکلی که دامداران مازندرانی مدتی است با آن دست و پنجه نرم می کنند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، دامداران مازندرانی مدتی است که با معضلی به نام کسادی بازار فروش شیر مواجه شدند، مشکلی که در صورت تداوم و جدی نگرفتن، نه تنها ضربه ای مهلک به دامداری ها، تولید داخلی و واحدهای لبنی وارد می کنند، بلکه زخمی جبران ناپذیر بر پیکر اقتصاد جامعه نیز خواهد زد.

یکی از دامداران روستای معلم کلا ساری با بیان اینکه برای تولید شیر مرغوب، شبانه روز مشغول کار و تلاش هستند، گفت: با وجود این تلاش ها به فروش نرفتن شیرهای تولیدی نانشان را آجر کرده است.


بحران در بازار شیر

دامدار دیگر نیز هزینه تولید هر کیلو شیر را 5 هزار تومان اعلام کرد و افزود: این در حالی است در صورت فروش، از هرکیلو شیر تنها هزار و 100 تومان عاید دامدار می شود.

دامداری که از اهالی روستای گلمای ساری بود نیز با تایید گفته های بالا، گفت: بر اساس مصوبه دولت هر کیلو شیر هزار و 440 تومان از دامداران باید خریداری شود.


بحران در بازار شیر

یکی از دامداران روستای سرخکلای شهرستان ساری به فعالیت 10 دامدار صنعتی در این روستا اشاره کرد و افزود: روزانه 500 کیلو شیر تولید شده در این دامداری ها به سرنوشت کسادی بازار فروش گرفتار هستند.

وضعیت نابسامان بازار شیر در حالی است که 700 هزار تن شیر سالانه در مازندران تولید می شود که در مقایسه با ظرفیت بالای 5هزار و 200 تنی واحدهای لبنی استان، وجود مشکل در خرید شیر دور از انتظار به نظر می رسد.

محمد دباغیان، مدیرعامل یکی از شرکت های تولید شیر در مازندران درباره بی میلی خرید شیر از دامداران گفت: کاهش صادرات، تولید و نیروی کار از مهمترین دلایل این بی رغبتی تولیدکنندگان در خرید شیر است.

عطایی نژاد، معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی مازندران نیز با تاکید بر اینکه بازار شیر هم اکنون در اختیار کشورهای ترکیه، عربستان و مصر است، افزود: این کشورها با ارائه مشوق های صادراتی، بازار شیر را به نوعی از دست صادرکنندگان ما گرفتند.

خروج از بازارهای منطقه ای، یعنی بازگشت به عقب، که برای رسیدن به جایگاه قبل می بایست وقت و هزینه بسیار بالایی صرف شود؛ بحرانی که خروج از آن برنامه ریزی و ارائه بسته های حمایتی دولت را می طلبد.

رئیس مرکز اصلاح نژاد دام وزارت جهاد کشاورزی گفت: برای رفع مشکلات مربوط به جذب شیر خام، مقرر شد دولت 200 میلیار تومان پرداخت کند که از این میزان 50 میلیارد تومان برای جبران ضرر و زیان مربوط به خرید داخلی در نظر گرفته شد.

ملا صالحی افزود: 150 میلیارد تومان باقی مانده هم برای ارائه مشوق صادراتی هزینه می شود.

در حال حاضر صاحبان بیش از 10 هزار واحد دامداری و 48 واحد لبنی در مازندران چشم امیدشان به طرح مشوق صادراتی است تا شاید از این بحران خارج شوند.


بحران در بازار شیر

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.