مبارزه با «کنه تارتن» و کرم «میوه‌خوار خرما» در نخلستان‌های آبادان آغازشد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان؛مدیر جهاد کشاورزی آبادان گفت: عملیات مبارزه با کرم میوه‌خوار در سطح 500 هکتار در حوزه عملکرد سه مرکز خدمات منیوحی، اروندکنار و ابوشانک و با مشاوره کارشناسان مدیریت و ناظرین کلینیک گیاه‌پزشکی در نخلستان‌های شهرستان آبادان انجام شد.

ناجی شهیب‌زاده افزود: کرم میوه‌خوار خرما یکی از عوامل زیان‌رسان نخیلات است که همه ساله باعث بروز خسارت به نخلستان‌ها شده و کشاورزان معمولاً 2 تا 3 هفته بعد از گرده‌افشانی از طریق کاربرد سموم شیمیایی و زیر نظر کارشناسان و همچنین روش‌های مکانیکی اقدام به سمپاشی نخلستان‌ها و مبارزه با این آفت می‌کنند.

وی گفت: عملیات مبارزه با کنه گرد‌آلود درسطح نخلستان‌های آبادان آغاز شده و پیش‌بینی می‌شود امسال این عملیات در سطح 800هکتار از نخلستان‌های شهرستان انجام شود.

مدیر جهاد کشاورزی آبادان با بیان این که این کنه 10 تا 12 نسل در سال داشته و زمستان را لای لیف و حصیر نخل گذرانده و در اوایل بهار اغلب بر روی علف هرز مرغ یا بعضی از گیاهان خانواده غلات زاد و ولد می‌کند افزود: به محض اینکه میوه خرما از اندازه فندق بزرگتر شد، روی خوشه خرما می‌رود و فعالیت بعدی را روی نخیلات ادامه و ضررهای جبران ناپذیری به محصول خرما وارد می‌کند.

شهیب‌زاده با اشاره به این که در مناطق گرم و خشک و به خصوص جاهایی که نخیلات آبیاری نمی‌شوند و یا اینکه تعداد دفعات سالیانه آبیاری کم است و مواظبت‌های فنی باغبانی رعایت نمی‌شود، آلودگی و تراکم جمعیت کنه‌ها زیاد است گفت: عملیات مبارزه با کنه گردآلود خرما در خرداد ماه آغاز می‌شود و رعایت زمان سمپاشی و بهداشت نخلستان‌ها، کاربرد سموم شیمیایی بیولوژیک و رعایت تناوب در کاربرد سموم از توصیه‌های فنی و ترویجی در عملیات مبارزه با کرم میوه خوار و کنه گردآلود نخیلات است.

وی افزود: آبادان با دارا بودن 13 هزار و200 هکتار یکی از مناطق نخل خیز استان خوزستان است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.