پس از 27 دی ماه 94 برنامه جامع اقدام مشترک رسما وارد مرحله اجرایی شد.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، فردای "روز اجرایی" تهران میزبان یوکیا آمامو مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی شد.


برقراری سوئیف و اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی

از سوی دیگر همزمان با اجراي برجام، سوئيفت يا همان جامعه جهاني ارتباطات مالي بين بانكی، ظهر امروز با صدور بيانيه اي اعلام كرد كليه بانكهاي ايراني كه از فهرست تحريمهاي اتحاديه اروپا خارج شده اند، مي توانند با طي كردن روند معمول، مجددا به سوئيفت متصل شده و از خدمات پيام رساني مالي اين شركت بهره مند شوند. در بيانيه سوئيفت همچنين به مصوبه شوراي اتحاديه اروپا در خصوص اجراي چارچوب هاي قانوني برداشتن تحريم هاي مالي و اقتصادي آن اتحاديه عليه كشورمان از روز 26 دي ماه 94 اشاره شده است. بیشتر

پس از

هچمنین پروتکل الحاقی نیز از سوی اجرایی شدن برجام به صورت داوطلبانه اجرا شد.

 امضای اولین سند جامع راهبردی روابط ایران و چین

"شی جین پینگ" رئیس‌جمهور چین به دعوت رسمی"حسن روحانی" رئیس‌جمهور کشورمان در اوایل بهمن ماه سال 94 در صدر یک هیات بلندپایه سیاسی و اقتصادی برای انجام سفر دو روزه وارد تهران شد.

سفر بالاترین مقام چین یک دستاورد مهم بوده و یک سند جامع راهبردی روابط ایران و چین منعقد شدکه این اولین سند جامع مشترک راهبردی و نقطه عطفی در روابط دو کشور بود.

این سفر که پس از روز اجرایی برجام صورت گرفت و پیام های مهمی را در بر داشت همچنین موجب ارتقاء اهداف دو کشور در مسائل مختلف از جمله سیاسی، نظامی و غیره گردید.

از طرف دیگر دوران جدیدی برای کشور چین در حال شکل گیری است چرا که این اولین سفر خاورمیانه ای برای رئیس جمهور این کشور بود، چینی ها سعی می کردند به دلیل مسائل موجود در منطقه و تنش های جاری به این حوزه وارد نشوند اما معادلات جهانی به گونه ای رقم خورد که آنها دیدند اگر به این حوزه ورود پیدا نکنند منافعشان دچار مشکل می شود چراکه بخش انرژی در منطقه بیش از پیش به انها چشمک می زند.

جمهوری خلق چین بزرگترین ذخایر انرژی و تجارت در جهان را داراست و 139 میلیارد دلار جذب سرمایه دارد و شریک تجاری 120 کشور دنیا است، این کشور در مذاکرات هسته ای یک عضو کمک کننده بود و در قضیه اختلافات ایران با طرف آمریکایی نقش مثبتی را ایفا کرد و بازطراحی اراک ابتکاری از چینی ها بود. بیشتر

تصویب طرح دشوار کردن رفع تحریمهای ایران

مجلس نمایندگان آمریکا در اواسط بهمن ماه 94 برای بار دوم طرحی را که هدف از آن دشوار کردن رفع تحریم‌های ایران است، تصویب کرد.

این طرح پیشترهم به رأی گذاشته شده بود اما حاضر نبودن یکصد و سی و هفت نماینده درهنگام رأی گیری، سبب رأی گیری مجدد شد.

پس از

همکاری هسته‌ای صلح‌آمیز تهران - سئول

هیأت کره‌ای به ریاست «هیونگ هوآن جو» وزیر تجارت، صنعت و انرژی کره جنوبی که از طرف کشورش ریاست کمیسیون مشترک با ایران را بر عهده دارد اوایل اسفند ماه به تهران سفر کردند.

دو طرف پیشنهادهایی در خصوص چارچوب همکاری‌های دوجانبه در زمینه‌های گوناگون صلح‌آمیز صنعت هسته‌ای و بهره‌برداری هر چه بیشتر از فضای دوستانه موجود در راستای توسعه و تعمیق روابط بین صنایع هسته‌ای 2 کشور مطرح کردند.

رفع محدودیت برای شرکت کارشناسان ایرانی در کارگاه های آموزشی آژانس

در تاریخ 17 اسفند 94 یوکیا آمانو در نشست خبری پس از جلسه شورای حکام گفت: دیگرهیچ محدودیتی برای شرکت کارشناسان ایران در نشست ها و کارگاه های آموزشی آژانس وجود ندارد.

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی افزود: اجرای برجام تازه آغاز شده و ایران باید تعهداتش را طبق برجام برای سال‌های آینده نیز انجام دهد.بیشتر

پس از


طرح موضوع آزمایش های موشکی ایران در شورای امنیت

دفتر نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل روز دوشنبه 24 اسفند ماه 94 در بیانیه ای اعلام کرد: با توجه به تلاشهای اخیر برای نشر اطلاعات نادرست در مورد رزمایش اخیر موشکی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، نمایندگی دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد لازم می داند توضیحاتی در این مورد ارائه کند. 

در آغاز این بیانیه آمده است: جمهوری اسلامی ایران بعنوان کشوری که در یکی از بی ثبات ترین و ناآرام ترین مناطق جهان قرار دارد، کاملا محق است که نسبت به ایجاد توانمندی متعارف و قابل اتکا با هدف بازدارندگی و دفاع در مقابل هرگونه تجاوزی اقدام کند.

در این بیانیه اضافه شده است: آزمایشهای موشکی اخیر ایران بخشی از تلاشهای جاری نیروهای مسلح کشور برای تقویت توانمندیهای دفاعی مشروع و نشان دادن کارآیی و آمادگی سامانه های موشکی علیه تهدیدات امنیتی بودند. کسانی در مورد آزمایشهای موشکی ایران بیش از حد جنجال می کنند که خود در سال 2015 فروشنده و خریدار مدرنترین سلاحهای ارسالی به منطقه خلیج فارس به ارزش تقریبا 100 میلیارد دلار بوده اند (در حالی که کل بودجه دفاعی ایران کمتر از یک دهم این مبلغ در همان سال است). 

دراین بیانیه با اشاره به این که قطعنامه 2231شورای امنیت فعالیتهای نظامی مشروع و متعارف را منع نکرده و حقوق بین الملل نیز به هیچ روی نافی چنین فعالیتهای مشروعی نیست، آمده است که ایران هرگز به دنبال دستیابی به سلاح هسته ای نبوده و نخواهد بود، چرا که تعهدات خود طبق معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای (ان پی تی) و برجام را کاملا محترم می شمارد. بیشتر

پس از


روز 76 ام  اجرایی شدن برجام با سید عباس عراقچی

سید عباس عراقچی در گفتگویی در اواسط فروردین ماه ابعاد کمتر شنیده شده ای از فرآیند لغو تحریم ها را بیان کرد که نشان می داد برخی تحریم ها لغو نخواهد شد.

عراقچی با اشاره به گره خوردن تحریم های موشکی و هسته ای، درباره قطع نامه هسته ای موشکی 1929 در حالیکه بسیار متفکرانه و با تامل پاسخ می داد، اظهار داشت: زمانی که تحریم های هسته ای لغو شد بحث رفع تحریم تسلیحاتی و موشکی مطرح گردید و آنها گفتند که به دلیل شرایط کنگره آمادگی رفع تحریم تسلیحاتی و موشکی را ندارند و گفتند که اگر بخواهیم تحریم موشکی را برداریم چیزی از برجام باقی نخواهد ماند.

این عبارت یعنی آنکه در مواردی از تحریم ها که موضوع موشکی به آن گره زده شده است- ظاهرا بسیاری موارد- امکان لغو تحریم وجود ندارد و ظاهرا برداشت ها در مورد دوران پایان تحریم های هسته ای باید دچار تغییر شود. بیشتر

پس از

بیانیه مشترک همکاری هسته‌ای ایران و اتحادیه اروپا

کمیسیون اروپا و سازمان انرژی اتمی ایران به منظور اجرای اقدامات تعریف شده در برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و به ویژه الحاقیه سوم آن درباره همکاری هسته ای غیرنظامی بیانیه مشترکی منتشر کردند. دو طرف در این بیانیه تمایل خود را برای آغاز همکاری در زمینه استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای، همانطور که در ادامه ذکر می شود، اعلام کردند.


ارسال نخستین گزارش نظارتی برجام به کمیسیون امنیت ملی

براساس برنامه از پیش تعیین شده 26 فروردین آقای ظریف، وزیر امور خارجه گزارش نظارتی سه ماهه نخست اجرای برجام را به مجلس ارسال کرده است.

قشقاوی در این باره اعلام کرد: قشقاوی ضمن تاکید بر این که وزارت خارجه تا کنون قصوری در مورد زمان بندی مد نظر مجلس شورای اسلامی نداشته است ، گفت: بر اساس قانون برجام ، وزارت خارجه موظف است هر 3 ماه به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی گزارش ارائه دهد و در 6 ماه نیز کمیسیون گزارش خود را به صحن علنی مجلس شورای اسلامی ارائه کند.

این مقام مسئول همچنین تاکید کرد: به لحاظ آماری حضور وزارت امور خارجه در کمیسیون های مجلس ، صحن علنی و غیرعلنی حضور کاملی بوده است. بیشتر

حكم دیوان عالی آمریكا مبنی بر مطالبه غرامت از جمهوری اسلامی

دیوان عالی آمریکا در اوایل اردیبهشت ماه 95 حدود دو میلیارد دلار از دارایی های بلوکه شده ایران باید به خانواده های قربانیان آمریکایی که در بمب گذاری سال ۱۹۸۳ در مقر تفنگداران آمریکایی در بیروت و دیگر حملات منسوب به ایران کشته شدند، پرداخت شود.

دیوان عالی آمریکا در حکم خود اعلام کرد کنگره آمریکا با تصویب قانونی در سال 2012 که می گوید از دارایی های بلوکه شده ایران باید برای پرداخت 2.65 میلیارد دلار به خانواده های قربانیان آمریکایی استفاده شود، اختیارات دادگاههای آمریکا را غصب نکرده است. دادگاه فدرال آمریکا در سال 2007 حکم داده بود که چنین مبلغی باید به این خانواده ها پرداخت شود.

اما این حکم با واکنش از سوی وزارت امور خارجه ایران همراه شد. به طوری که سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران با صدور بیانیه ای ضمن محكوم كردن حكم اخیر دیوان عالی آمریكا مبنی بر مطالبه غرامت از جمهوری اسلامی ایران را بشدت محكوم و آن را گواه دیگری از ادامه نفوذ محافل صهیونیستی در تصمیم گیری های دولت آمریكا خواند.

جابری انصاری اعلام کرد صدور چنین حكمی از سوی دیوان عالی كشور آمریكا به منزله به سخره گرفتن عدالت و قانون است و هیچ گونه حقی را برای اتباع كشور ایجاد نخواهد كرد.

جابری انصاری با تصریح این كه چنین حكمی دستبرد به اموال جمهوری اسلامی ایران محسوب می شود، اضافه كرد كه طبعا مسئولیت جبران خسارات و پرداخت غرامت های تحمیل شده این حكم بر ایران بر عهده دولت آمریكا خواهد بود.بیشتر

پس از

اطلاعات پیرامون دارایی‌های بلوکه شده ایران در خارج و مذاکرات هسته‌ای

میزان و عدد دقیقی از دارایی‌های ایران در خارج از کشور که بلوکه شده است، بیان نشده و صحبت‌های مختلفی تاکنون از سوی افراد مختلف مطرح شده است.

سیف این عدد را در حدود 30 میلیارد دلار می‌داند و وزیر امور خارجه آمریکا چیزی در حدود 100 میلیارد دلار می‌داند.
 
اوباما  150 میلیارد دلار  مصاحبه با روزنامه نیویورک تایمز.

ولی الله سیف" 23 میلیارد دلار ؛ این منابع در ژاپن، کره جنوبی و امارات متحده عربی بلوکه شده است و علاوه بر این، حدود 6 میلیارد دلار از منابع ایران هم در کشور هند وجود دارد که متعلق به دولت است و به مالکیت بانک مرکزی درنیامده است.    

علی لاریجانی:  22 میلیارد یورو در چین: وزیر خزانه داری آمریکا    کل دارایی‌ها 100 میلیارد دلار است و طبق توافق به 50 میلیارد آن دست خواهد یافت.    

ولی الله سیف: رقم 29 میلیارد دلار منابع ارزی بانک مرکزی است که پس از رفع تحریم‌های بانکی قابل استفاده است و این رقم همه منابع ارزی خارجی بانک مرکزی نیست و دلیلی هم وجود ندارد که حجم منابع ارزی بانک مرکزی اعلام شود.  

پس از
 
دارایی های بلوکه شده ایران در خارج از مرزهای این کشور 100 میلیارد دلار است که این کشور تحت توافق فعلی به 50 میلیارد دلار از آن دسترسی خواهد داشت.    

جان کری:  برآورد ما 55 میلیارد دلار است که تنها ایران به 3 میلیارد آن دسترسی پیدا کرده است. حدس بزنید؛ می‌دانید آنها تا الان که من اینجا ایستاده‌ام چقدر دریافت کرده‌اند؟ حدود 3 میلیارد دلار بنابراین آنچه ما می‌گفتیم درست بود.
 
برای اطلاع از عدد دقیق دارایی‌های بلوکه شده باید به بانک مرکزی رجوع کرد، چرا که آمار این دارایی‌ها نزد این نهاد است، هرچند تاکنون گزارش دقیقی در این باره منتشر نشده است.بیشتر

نگاهی به وضعیت تحریم‌های غرب علیه ایران در سالگرد برجام/ تعهداتی که زیر پا گذاشته شد!

اواخر دی‌ماه سال 94 بود که برجام یا همان برنامه جامع اقدام مشترک میان ایران و گروه 5+1 به اجرا درآمد. از همان روزهای نخست انعقاد برجام در تیرماه 94 و حتی قبل از آن، ملغی شدن تحریم های ظالمانه علیه ایران جزء مطالبات مسئولین و مردم بود. مقام معظم رهبری در بیانات نوروزی خود در حرم رضوی(فروردین 94) درباره این مساله فرمودند: رفع تحریم‌ها جزء موضوعات مذاکره است، نه نتیجه‌ مذاکرات. این یک خدعه‌ آمریکایی است که می‌گویند قرارداد می‌بندیم، نگاه می‌کنیم به رفتارها، بعد تحریم‌ها را برمی‌داریم! این ‌جوری نیست؛ همین‌طور که مسئولین ما صریحاً گفته‌اند و رئیس‌جمهور محترم صریحاً گفت، رفع تحریم‌ها باید بدون هیچ فاصله‌ای در هنگام رسیدن به توافق انجام بگیرد. 

اما دراین میان سوالی که مطرح می شود این است که طی معاهده برجام، وضعیت تحریم ها علیه ایران چگونه خواهد شد؟ آیا در حال حاضر، به موجب اجرایی شدن برجام، خدشه ای به نظام تحریم ها وارد شده است؟بیشتر

پس از

ادامه دارد...

"آب سنگین اراک" پس از برجام چه شد؟


گزارش از هدیه آقاپور

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار