محمد اشرف غنی رییس جمهور افغانستان یکبار دیگر با انتقاد تند از وزارت معارف تاکید کرد که این وزارت با مشکل ظرفیت مواجه بوده و برای رفع آن طرحی ندارد.

وزارت معارف با مشکل ظرفیت مواجه است و برای رفع آن طرحی نداردبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، محمد اشرف غنی رییس جمهور کشور یکبار دیگر با انتقاد تند از وزارت معارف تاکید کرده که این وزارت با مشکل ظرفیت مواجه بوده و برای رفع آن طرحی ندارد.

جلسه ای به ریاست محمد اشرف غنی رییس جمهور به منظور بررسی وضعیت معارف کشور به اشتراک هیات رهبری آن وزارت روز چهارشنبه (۲۳ سرطان) دایر گردید.

در این جلسه که در ارگ انجام شد، اسدالله حنیف بلخی وزیر معارف در مورد کارکرد های وزارت مذکور به غنی معلومات داده گفت که دیتابیس وزارت معارف بزودی تهیه می گردد و در آن مشخص خواهد شد که به چه تعداد مکاتب، معلمین و سایر کارمندان خدماتی وجود دارند.

وزیر معارف گفت که کار روی تهیه سه دیتابیس تشکیلاتی، پرداخت معاشات و منابع بشری جریان دارد و با ادغام این سه دیتابیس، وزارت معارف صاحب یک دیتابیس جامع خواهد شد.

او گفت که در تهیه این دیتابیس ها از بیست نرم افزار کمپیوتری استفاده می کنیم و ۲۶۳ هزار تن از کارمندان وزارت معارف شامل سیستم بایومتریک خواهند شد.

بلخی افزود که ما پلان پنجساله استراتیژیک وزارت را نیز تهیه کرده ایم و در آن ظرفیت، تشکیل، تعداد مکاتب و معلمین و سایر معلومات وزارت درج گردیده است.

به همین ترتیب موصوف خاطر نشان کرد که به تعداد ۱۵۸۳۸ مکتب در سراسر کشور موجود بوده و ۱۵۰۷۴ آن تثبیت شده است، اما اشتباهاْ اسم ۷۶۴ مکتب از یک ولسوالی با ولسوالی دیگر و یا از یک محل به محل دیگر ثبت شده است.

او گفت که ما پنج هزار نظارت کننده داریم که از طریق سیستم موبایل در زمینه مکاتب فعال و غیر فعال معلومات را جمع آوری کرده و آنرا همه روزه با وزارت شریک می سازند.

وزیر معارف تصریح کرد که ۴۹ در صد مکاتب، ساختمان ندارند و معارف از لحاظ ظرفیت و ساختمان به مشکل مواجه می باشد.
حنیف بلخی افزود: به تعداد ۱۲۷۶۶ بست خالی در این وزارت موجود بود که از جمله آن ۷۸۳۹ تن که شامل کارمند، مامور و اجیر می باشند، مقرر گردیدند و بقیه آن نیز بزودی تقرر حاصل خواهند کرد.

در همین حال غنی پس از شنیدن معلومات وزیر معارف گفت که شکایات از موجودیت مشکلات در وزارت معارف به وی رسیده است. او گفت که وزارت معارف به مشکل ظرفیت مواجه است و برای رفع آن طرح ندارد.

محمد اشرف غنی به هیات رهبری وزارت معارف هدایت داد تا از تجارب وزارت های دفاع ملی، امور داخله و زراعت در زمینه تهیه دیتابیس استفاده نمایند. او تاکید کرد که ما کاملاً طرح افغانی می خواهیم که بر واقعیت ها استوار بوده و در آن مشکلات و محدودیت ها تعریف و مشخص گردد.
وی؛ بیان داشت که استخدام باید به شیوه واضح انجام شود و بین پلان و ظرفیت تفاوت وجود نداشته باشد.

او خاطر نشان کرد که هدف باید واضح و مقایسوی بوده و پروسه باید شفاف باشد و همچنان مسئله کیفیت در معارف برای ما اهمیت بسزای دارد. او تاکید نمود، شاگردانیکه مکتب ندارند، باید به آنها مکتب ساخته شود.

غنی اظهار داشت که در هفته آینده، شورای عالی حکومتداری تحت ریاست خودم ایجاد می گردد که تمرکز آن بیشتر بالای معارف و تحصیلات عالی خواهد بود.

رییس جمهور در اخیر صحبت هایش خطاب به هیات رهبری وزارت معارف گفت که قبل از نشست بروکسل باید پلان و معلومات دقیق و واقعی معارف کشور تهیه گردیده، ارقام واقعی مکاتب، شاگردان و معلمین واضح و مشخص شوند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار