در این گزارش نگاهی کوتاه و اجمالی به زندگی نامه قدیمی ترین عضو نهاد نظارتی انتخابات خواهیم داشت.

به گزارش خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، رهبر معظم انقلاب اسلامی طی حکمی آیت‌الله احمد جنتی را به عضویت فقهای شورای نگهبان ابقا کردند.

آیت الله احمد جنتی  با سابقه ترين عضو فقهای شورای نگهبان است و پس از منصوب شدن از سوی حضرت امام خميني(ره) در اسفند 1358، در تمام ادوار شورای نگهبان حضور داشته است.

آیت‌الله جنتی در سال 1371 جانشین آیت الله محمد محمدی گیلانی، دبیر شورای نگهبان شد و تا امروز این سمت را به عهده داشته است. همچنین وی امروز امام جمعه موقت تهران است.

آیت‌الله جنتی در اسفندماه سال 1305 در روستای لادان اصفهان به دنیا آمد. وی دوره ادبیات عرب و مقدمات سطح را تا سال ۱۳۲۴ در حوزه علمیه اصفهان فراگرفت. پس از تکمیل مقدمات و طی‌کردن برخی دروس سطح، به حوزه علمیه قم رفت. با ورود به شهر قم، به تکمیل دروس دوره سطح پرداخت و در درس خارج آیت‌الله سید حسین طباطبایی بروجردی و حضرت امام خمینی(ره) شرکت کرد و در این مدت در بحث‌های اخلاق و تفسیر هم حضور یافت.

آیت‌الله جنتی پیش از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، در سخنرانی‌ها، اجتماعات عمومی و جلسات خصوصی، همواره به تبلیغ ضد رژیم پهلوی می‌پرداخت و دیگران را به پیروی از خط و راه حضرت امام(ره) دعوت می‌کرد. با عضویت در جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، به برنامه‌ریزی هماهنگ برای برپایی راهپیمایی‌ها، نوشتن اعلامیه‌ها و ارتباط با دیگر مراکز مرتبط با نهضت حضرت امام(ره) ـ همانند جامعه روحانیت مبارز ـ می‌پرداخت و ارتباط خود را با ایشان حفظ می‌کرد و تا از آخرین فعالیتهای مبارزاتی در قم، نجف و دیگر شهرها اطلاع پیدا کند. وی همچنین به مدت چهارده سال به تدریس در مدرسه حقانی مشغول بود.

فعاليت‌های آیت‌الله جنتی پس‌ از انقلاب‌ هم ادامه‌ يافت‌. با پيروزي‌ انقلاب‌ اسلامي‌، آيت‌الله جنتي‌ در مسئوليت‌ها و سنگرهای گوناگوني‌ به‌ ايفاي‌ نقش‌ پرداخت‌. نخستين‌ مسئوليت‌ وی پس‌ از پيروزي‌ انقلاب‌، قضاوت‌ در دادگاه‌های انقلاب‌ با حكم‌ امام‌ خميني‌(ره‌) بود. بر كناري‌ و گاه‌ اعدام‌ قضات‌ دوران‌ حكومت‌ شاه‌، فقدان‌ قوانين‌ و آيين‌‌نامه‌های اجرايي‌ در دادگاه‌ها، عدم‌ آشنايي‌ افرادِ مؤمن‌ و انقلابي‌ با سير اجرايي‌ كار قضاوت‌ و مشكلات‌ متعدد ديگر، كار در دستگاه‌ قضايي‌ سال‌های نخستين‌ انقلاب‌ را دشوار ساخته‌ بود. با وجود اين‌ مشكلات‌، بزرگاني‌ چون‌ شهيد قدوسي‌، شهيد بهشتي‌ و آيت‌الله جنتي‌ در اين‌ عرصه‌ پای نهادند و به‌ تدوين‌ و اصلاح‌ ساختار قضايي‌ كشور پرداختند.

از مسئوليت‌های مهم‌ آيت‌الله جنتي‌ عضويت‌ در شوراي‌ نگهبان‌ قانون‌ اساسي‌، از نخستين‌ روزهاي‌ تشكيل‌ اين‌ نهاد است‌. مصوّبات‌ مجلس‌، از صافي‌ فقه‌ اسلام‌ و قانون‌ اساسي‌ خواهد گذشت‌. اين‌ نهاد همواره‌ مورد هجمه دشمنان‌ انقلاب‌ قرار گرفته‌ است‌. آيت‌الله جنتي‌ در طول‌ عمر 24 ساله‌ اين‌ نهاد، بارها با عنوان‌ عضو فقيه‌ اين‌ شورا، به‌ دفاع‌ از اين‌ نهاد و مبانی انقلاب‌ اسلامي‌ پرداخته‌ است‌.

برخي‌ از فعاليت‌ها و مسئوليت‌هاي‌ وی پس‌ از انقلاب‌ به‌ شرح‌ زير است‌:

1ـ دبيري‌ شوراي‌ هماهنگي‌ تبليغات‌ اسلامي‌

2ـ رياست‌ سازمان‌ تبليغات‌ اسلامي‌

3ـ نمايندگي‌ امام‌ و رهبري‌ در اتحادية‌ انجمنهاي‌ اسلامي‌ دانش‌ آموزان‌

4ـ عضويت‌ در شوراي‌ نگهبان‌ قانون‌ اساسي‌ با حكم‌ امام‌ و رهبري‌

5ـ دبيري‌ شوراي‌ نگهبان‌ قانون‌ اساسي‌

6ـ امامت‌ جمعة‌ موقت‌ قم‌، كرمانشاه‌ و تهران‌

7ـ عضويت‌ در شوراي‌ پشتيباني‌ جنگ‌

8ـ مديريت‌ در دادگاههاي‌ انقلاب‌ اسلامي‌

9ـ نمايندگي‌ مجلس‌ خبرگان‌ در دورة‌ اول‌ و دوم‌ از استان‌ خوزستان‌ و در دورة‌ سوم‌ از استان‌ تهران‌ و عضويت‌ در هيأت‌ تحقيق‌ مجلس‌ خبرگان‌

10ـ عضويت‌ در مجمع‌ تشخيص‌ مصلحت‌ نظام‌

11ـ عضويت‌ در شوراي‌ بازنگري‌ قانون‌ اساسي‌

12ـ عضويت‌ در هيأت‌ مؤسس‌ جامعة‌ الزهرا(س) با حكم‌ امام‌ (ره‌)

13ـ عضويت‌ در شوراي‌ عالي‌ انقلاب‌ فرهنگي‌ با حكم‌ رهبري‌

14ـ عضويت‌ در شوراي‌ عالي‌ تبليغات‌ خارجي‌ با حكم‌ مقام معظم رهبري‌

15ـ مسئوليت‌ ستاد احياي‌ امر به‌ معروف‌ و نهي‌ از منكر

16ـ عضويت‌ در كميسيون‌ صدا و سيما به‌ عنوان‌ نائب‌ رئيس‌

17ـ نمايندگي‌ مقام‌ معظم‌ رهبري‌ در كمك‌ رساني‌ به‌ مردم‌ بوسني‌ و هرزگوين‌.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار