جشنواره «گام اول» پس از تعطیلی دوره ای، به همت انجمن قلم ایران و نهاد کتابخانه های عمومی کشور احیا می شود.

راضیه تجار، عضو هیئت مؤسس انجمن قلم ایران در خصوص تازه‌ترین تصمیمات و فعالیت‌های این انجمن به خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ گفت: جشنواره «گام اول» که چند سال قبل بود و به هر حال آثار کسانی را که نوقلم بودند را بررسی می کرد، پس از برگزاری دو تا سه دوره تا اندازه‌ای به محاق تعطیلی افتاد. اما ان‌شاءالله می خواهیم انجمن قلم با کمک نهاد کتابخانه های عمومی کشور این جشنواره را احیا کند و به نظر این خبر برای کسانی که برای اولین بار کتاب منتشر می کنند، خبر خوبی است.

وی در ادامه به جایگاه جشنواره های ادبی اشاره کرده و اظهار داشت: من فکر می کنم جوایزی مانند جشنواره قلم زرین با توجه به سابقه ای که دارند و انتخاب هایی که تا به امروز داشته اند، نشان می دهند همانقدر که ساختار داستان برایشان مهم است، محتوا هم به همان اندازه مهم است. لذا اگر سیر کار را ببینیم آثاری که تا به حال انتخاب شده اند، آثاری هستند که به راحتی می توان به مخاطب پیشنهاد کرد تا بخواند و بهره مند شود.

عضو هیئت مؤسس انجمن قلم ایران در بخش دیگری از سخنانش نقاط ضعف و قوت آثاری که به دبیرخانه جشنواره های ادبی ارسال می‌شوند را چنین تشریح کرد: متأسفانه برخی از افراد بی توجه به ریشه ها و آنچه که باید بومی باشد، دور از  آن نگاهی که یک ایرانی مسلمان و متعهد و مسلط به ادبیات کهن و پیشینه باید داشته باشد، از ادبیات غربی گرته برداری می کنند و برایشان مهم نیست که واقعا مردم چگونه می اندیشند و چگونه زندگی می کنند. سعی می کنند از لحاظ فرم و محتوا ترجمه ای برای روح خودشان و قلم خودشان منتشر کنند و همان را منعکس کنند؛ در حالی که این درست نیست.

تجار افزود: واقعا آن کسی که در ایران می نویسد و از این فرهنگ ارتزاق می کند، باید بتواند به گونه ای آثار خودش را ارائه بدهد که نشانه‌هایی از این فرهنگ در آن مستتر باشد. بعضی مواقع ما می بینیم که متأسفانه یک نوع بداخلاقی هایی در بعضی از آثار جوانان وجود دارد که درست نیست. حالا نمی توانم بگویم فقط جوانان یک موقع می بینید که این بداخلاقی ها در آثار پیشکسوتان هم دیده می شود. لذا تا یک حدودی نمی شود به نویسنده ای گفت چطور بنویس؛ ولی یک جاهایی هم خط قرمزهایی هست که باید خود نویسنده رعایت کند. بنابر این به نظر می رسد که هر نویسنده ای می تواند حرف خودش را بزند ولی چگونگی اش را در نظر داشته باشد و حتی می تواند هنرمندانه بیان کند ولی بی پروا نویسی و عبور از بعضی از خطوطی که واقعا مردم هم نمی پسندند نباید اتفاق بیفتد.

وی راهکارهای بهبود وضعیت آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره های ادبی را چنین تشریح کرد: بعضی مواقع اساتیدی که در کلاس های داستان نویسی هستند خیلی می توانند نقش داشته باشند و کتاب هایی که عرضه می شود، می تواند به نوعی به خواننده ایده بدهد. لذا همه این ها می توانند دست به دست هم بدهند تا آثاری خلاقانه، هنرمندانه و مطابق با حرف ها،ایده ها و ارزش های ما منتشر شوند.



انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار