هم اکنون هنرمندان جهان با پشتوانه ادبیات کار می‌کنند؛ اما ما چرا این کار را نمی‌کنیم؟!

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حاضر در محل برگزاری نشست کتابخوانی هنرمندان پیشکسوت که امروز در هتل انقلاب برگزار شد، پس از اینکه وزیر ارشاد در آستانه کتابخوانی داریوش ارجمند از مجلس خارج شد، ارجمند گفت: امروز وزیر چشم دیدن ما را ندارد و رفت البته این موضوع مهم نیست.

وی ادامه داد: من یک خراسانی هستم و افتخار می‌کنم که شاگرد دکتر شریعتی بودم و دغدغه فرهنگ و هنر سرزمینم را دارم.

این بازیگر سینما و تلویزیون کشورمان ادامه داد: سال‌هاست که در عرصه تئاتر کار می‌کنم و همیشه نگران آن بودم که چه بر سر فرهنگ کشورمان می‌آید.

ارجمند ادامه داد: هم اکنون هنرمندان جهان با پشتوانه ادبیات کار می‌کنند؛ اما ما چرا این کار را نمی‌کنیم؟!

این بازیگر سینما و تلویزیون کشورمان اظهار داشت: نبودن مهر جامعه پیشکسوتان هنر در پای دعوتنامه کتابخوانی هنرمندان پیشکسوت نشان می‌دهد که ما تنها زینت‌المجالس هستیم.

وی افزود: من سختی حضور در برنامه رئیس جمهوری سابق را به تن خریدم تا این انجمن جامعه پیشکسوتان پای بگیرد و امروز گرچه چشم امیدمان به وزیر بود، اما هیچ احتیاجی نیست که وی در اینجا بنشیند. ما هستیم و در اصل صاحب این خانه بیهقی و فردوسی هستند.

ارجمند تصریح کرد: امروز چرا کسی التفاتی به شاهنامه و مرزبان‌نامه ندارد؟! مگر آموزه‌های اخلاقی ما از ادبیاتمان نشئت نمی‌گیرد!

ارجمند در بخش دیگری از سخنان خود گفت: من بضاعت اندکی داشتم در خراسان زندگی کردم و در دوره‌ای می‌خواستند آرامگاه فردوسی را با بولدوزر خراب کنند و ما هم نامه‌ای به رهبر دادیم و ایشان تجلیلی از فردوسی کردند که در آستانه آرامگاه این شاعر زده شد تا کسی نتواند به آن بی‌احترامی کند.

این بازیگر سینما و تلویزیون کشورمان گفت: اساطیر ما با دین‌مان پیوند خورده‌اند و من برای نوشتن داستان «مرگ رستم» تلاش بسیاری کردم.

ارجمند افزود: من برای نوشتن داستان «مرگ رستم» تلاش بسیاری کردم اما در این میان یک بیت از مولانا بدن من را تکان داد و آن این بود که «زین همرهان سست عناصر دلم گرفت/ شیر خدا و رستم دستانم آرزوست»

وی گفت: با این قید به نظر می‌رسد آن‌ها که می‌خواستند ارامگاه فردوسی را خراب کنند، تلاش می کردند که یکی از این دو بال را بشکنند. 

این بازیگر سینما و تلویزیون کشورمان اظهار داشت: شاهنامه سراسر نیایش یزدان و یکتاپرستی است و ما هرگز بت پرستی نکردیم و یکی از سهام‌داران فرهنگ جهان هستیم. امروز زمانش رسیده که هنرمندان به سراغ گنجینه‌های ادبی بیایند و برای شناختن شخصیت خودشان به عقب برگردند.

ارجمند افزود: هم اکنون قرعه فال به این زده شده که من شغاد (داستان مرگ رستم ) را به نمایش بکشم. این روایت به کشف پیچیدگی‌های تولد شغاد و مرگ رستم می‌پردازد.

ارجمند در بخش پایانی صحبت‌هایش به تولید و اکران فیلم‌های سینمایی چون بوفالو و متولد ماه مهر اشاره کرد و گفت: اینها نام هایی نیستند که ریشه در فرهنگ ما داشته باشد.

همچنین حجت‌الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی کشورمان در بخش دیگری از مراسم کتابخوانی هنرمندان پیشکسوت به معرفی کتاب دولت و هنر پرداخت و گفت: سال‌ها قبل نمایشگاهی درباره پوشش در ایران برگزار کردیم. فرانسوی‌ها استقبال خوبی از این نمایشگاه داشتند و کودکانشان درباره آثار ارائه شده در آن از ما سؤال می‌کردند اما در همان زمان وقتی که با اصرار من شاگردان مدرسه ایرانی سعدی به بازی در این نمایشگاه پرداختند، بازدیدشان بیش از 5 دقیقه طول نکشید و سؤالی هم درباره آن از ما نداشتند. برای من این سؤال مطرح شد که چگونه می‌توان بچه‌هایمان را به گونه‌ای تربیت کنیم که آثار فرهنگی را ببینند و درک کنند و کتاب دولت و هنر نتیجه این دغدغه‌مندی است. 

وی ادامه داد: این کتاب یک اثر دانشگاهی است و انتشارات سمت آن‌ را منتشر کرده است و دو سال پیش وقتی که یکی از مدیران فرهنگی به مراسم رونمایی کتاب دولت و هنر دعوت شده بود به من گفت: من شرم کردم که چرا ما کودکانمان را چنین تربیت کرده‌ایم.

ایوبی خاطرنشان کرد: کتاب دولت و هنردر بر گیرنده مطالبی درباره 50 سال سیاست‌گذاری فرهنگی در فرانسه است.  

همچنین محمد مسجد جامعی عضو شورای شهر تهران در بخش دیگری از این مراسم به اهمیت توجه به تهران قدیم اشاره کرد و گفت: دروازه قزوین و دروازه‌غار مرکز هنرهای سنتی بودند و چه اشکالی دار که آن‌ها را احیا کنیم و پرده‌خوانی به آنجا برگردد.

همچنین خسرو حکیم رابط یکی از هنرمندان پیشکسوت کشورمان در بخش دیگری از  مراسم کتابخوانی هنرمندان پیشکسوت، به معرفی کتاب  خاطرات زندگی خودش پرداخت و گفت: من با کمال فروتنی و با اجازه دوستان دو تا سه خاطره از این کتاب را می‌خوانم.

همچنین رضا فیاضی بازیگر تلویزیون کشورمان در بخش دیگری از این مراسم گفت: من کتاب «مردی با لاک قرمز» را به شما معرفی می‌کنم البته تا به امروز مجموعه داستان دیگری با عنوان «بانوی نیلوفری» را هم منتشر کرده‌ام.

وی ادامه داد: کتاب «مردی با لاک قرمز» دغدغه کودکی من است و در این کتاب داستان یکی از مأموران ساواک روایت شده که در دوران جمهوری اسلامی با گربه‌اش ملوس صحبت می‌کند و خاطراتش را به او می‌گوید.

فیاضی اظهار داشت: ما در این کتاب به صورت مداوم به گذشته می‌رویم و برمی‌گردیم و متوجه می‌شویم که چگونه کودکی که از خون می‌ترسد، تبدیل به یک دژخیم می‌شود.

این بازیگر تلویزیون در پایان صحبت‌های خود در قالب یک تقاضا از مسئولین نهاد کتابخانه‌های عمومی خواست تا به سراغ کتاب‌هایی بروند که منتشر می‌شوند و گفت: تلاش ما هم بر این است که اگر قرار است کتابی هدیه بشود، چه بهتر که از آثار دوستان خودمان باشد. همچنین اسماعیل خلج یکی دیگر از  بازیگران کشورمان در بخش دیگری از مراسم کتابخوانی هنرمندان پیشکسوت کتاب «مفاتیح‌الغیب» را معرفی کرد و گفت من تا به حال 50 نمایشنامه را در یک کتاب شعر نوشتم.

وی ادامه داد: تا به امروز دو بار در محفل کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی شرکت کردم و اولین باری که به این محفل آمدم کتاب کاشفان را معرفی کردم.

خلج ادامه داد: کتاب «کاشفان» در برگیرنده 4 بخش بود که بخش اول آن به زمین، بخش دوم آن به زمان، بخش سوم آن به طیبعت درون و بخش چهارم آن به طبیعت برون می‌پردازد اما امروز می‌خواهم کتاب مفاتیح‌الغیب نوشته ملاصدرا را به شما معرفی کنم که در راه کشف رمز و آیات قرآنی و مقدمه‌ای درباره فلسفه یونان ازز سقراط و افلاطون گرفته تا فارابی و ابن‌سینا و ملاصدرا را دارد.

وی ادامه داد: کتاب مفاتیح‌الغیب نگاه کشف‌وشهودی به قرآن دارد و علت‌های ارسطویی را در خود جای نداده است اما آدمی را راضی می‌کند که چگونه ملاصدرا نگاه  ویژه‌ای به قرآن داشته است و حقیقتا راهی را باز می‌کند و ما چگونه می‌توانیم با قرآن ارتباط برقرار کنیم و موانع طنز را از جلوی راهمان برداریم.

خلج خاطر نشان کرد: مطالب آمده در کتاب مفاتیح‌الغیب کلیدهای زیادی را به ما می‌دهد؛ زیرا بسم‌الله الرحمن الرحیم کلید گنچ حکیم است.

همچنین نرگس آبیار کارگردان کشورمان در بخش دیگری از این نشست به معرفی کتاب «نفس» پرداخت وگفت: من تا به امروز رمان‌هایی در قالب کودک نوجوان و جنگ کار کردم.

وی افزود: فیلم «نفس» از آخرین کارهای سینمایی من است که بر اساس رمانی با همین نام تولید شده و از دو زاویه سوم شخص و من راوی روایت شده است.

این کارگردان  کشورمان اظهار داشت: رمان «نفس» یک زبان شیرین کودکانه دارد و من تلاش زیادی کرده ام که در این کتاب به جها‌ن‌بینی و نگاه کودک نزدیک بشوم.

آبیار ادامه داد: من در این کتاب به کولی‌ها پرداختم. این کتاب به سال 1356 برمی‌گردد.

آبیار در بخش پایانی صحبت‌های خود در خصوص چرایی گذاشتن اسم «نفس» بر روی آخرین کار خود گفت: «نفس» برای شخصیت اصلی داستان من بسیار مهم  است؛ زیرا پدرش تنگی نفس دارد و کودک ما آرزو می‌کند به جایی برسد که بیماری پدرش را درمان کند.

در این بخش اسماعیل آذر به لزوم آشنایی نویسندگان آثار ویژه کودک با دنیای این قشر سنی تأکید کرد و آبیار گفت: من در نگارش رمان «نفس» به تجربیات کودکی خودم رجوع  کردم.

همچنین  راضیه تجار نویسنده کشورمان در بخش دیگری از نشست  کتاب «کوچه اقاقیا» را معرفی کرد و گفت: من نویسنده‌ای هستم که تا به امروز 35 اثر در حوزه بزرگسال را به نگارش در آوردم.

وی ادامه داد: کتاب «کوچه اقاقیا» بیشتر به دهه 20 می‌پردازد و رمانی است که چاپ دهم آن تمام شده و مورد عنایت جمع کتابخوان بوده است.

وی اظهار داشت: این کتاب زن محور است و با زاویه دید دانای کل پیش می‌رود.

این نویسنده افزود: فضای کتاب «کوچه اقاقیا» فضای تهران قدیم است و نثر من در این  کتاب نثری تصویری و شاعرانه به حساب می‌آید. به گونه‌ای که خواننده بیشتر از آن که این کتاب را بخواند آن را می‌بیند.

تجار خاطرنشان کرد: کتاب «کوچه اقاقیا» روایتگر زندگی زنی است که پس از به دنیا آوردن کودکش افسرده می‌شود.

امیر  اسماعیل آذر در بخش دیگری از این مراسم ضمن اشاره به گزارشی که رئیس نهاد کتابخانه های عمومی در گذشته نه چندان دور ارائه داده گفت: ما چیزی شبیه به 118 کتاب نیاز داریم تا کارشناسان بزرگ در قالب آن مردم را در قالب کتاب راهنمایی کنند.

وی ادامه داد: وجود کلینیک‌های کتاب و اتاق اندیشه نیز از نیازهای جامعه  کتابخوان ما به حساب می‌آید.

آذر در بخش پایانی صحبت هایش در پاسخ به داریوش ارجمند گفت: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به خاطر حضور شما از مراسم کتابخوانی نرفتند.

وی همچنین از انتشار 6 دفتر مثنوی با زبان ساده از آینده‌ای نزذیک خبر داد و گفت: بی تردید ما قطب فرهنگ جهان هستیم و باید آن را اثبات کنیم.

همچنین داریوش اسدزاده در بخش دیگری از این مراسم کتاب «سیری در تاریخ تئاتر ایران از قبل از اسلام تا سال 57» را معرفی کرد و گفت: من در این کتاب ثابت کرده‌ام که تاریخ تئاتر کشور ما از 100 سال پیش از اسلام شروع شده است. از آثار دیگر من می‌توان به تاریخ سینما در ایران از زمان مظفرالدین شاه تا به امروز و ایران قدیم اشاره کرد.

اسدزاده خاطرنشان کرد: هنر تبسم خالق به مخلوق است. بنابراین من خاک پای همه هنرمندان هستم.  

همچنین مسعود فراستی به عنوان آخرین سخنران این مراسم گفت: من در 27 سالی که نقد می‌کنم سعی کردم که نسیه نفروشم و عمده نقدهایم منفی است.

گفتنی است؛ در حاشیه این مراسم هنرمندانی که به کتابخوانی پرداختند لوح‌هایی را دریافت کردند.



انتهای پیام / 


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.