یاسوج ؛

هردیدگاه سستی نباید معیارتعیین مالکیت زمین های ملی و زراعی شود

نماینده ولی فقیه در کهگیلویه بویراحمد موضوع اختلاف های بین منابع طبیعی و کشاورزان بر سر زمین های زراعی درنقاط مختلف این استان به عنوان مطالبه جدی مردم را یادآور شد

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از یاسوج؛آیت الله سید شرف االدین ملک حسینی در بازدید یک روزه خود از روستاهای بخش مرکزی دنا افزود: احکام صادره از سوی دستگاه قضایی باید بر اساس نظرات و مستندات متقن، کارشناسانه ، دقیق و عمیق باشد.

وی تصریح کرد: اختلاف مردم با منابع طبیعی بر سر زمین های کشاورزی آنها تنها مربوط به این خطه و مناطق نیست بلکه یکی از موضوعات و خواسته های مکرر مردم طی سالیان متمادی است و در این راستا هنوز پاسخ روش و شفافی از سوی منابع طبیعی دریافت نکرده اند.

وی بیان کرد: بیم آن می رود که نارضایتی عمومی مردم در این راستا به چالشی بزرگ و بلکه بحرانی وحشتناک در آینده تبدیل شود.

آیت الله ملک حسینی اظهار کرد: برخی اراضی کشاورزی سالها تحت مالکیت مردم بوده اند و عمر آنها به اندازه عمر انقلاب که حتی به زمان آغاز نهضت امام (ره) نیز بر می گردد.

وی اظهار کرد: آنجا که حق دیرینه و پیشنه مردم است و سالها این زمین ها از زمان ابا و اجدادیشان تحت مالکیت آنها بوده و نباید با سهل انگاری ها و یا کارشناسی های سست به یکباره از تصرف و ید این کشاورزان خارج شود.

وی با تاکید بر اینکه کارشناسان و مسئولان منابع طبیعی در این راستا خداوند و روسیاهی قیامت را در نظر بگیرند و از ارایه کارشناسی های بی اساس به طور جد پرهیز کنند، افزود: البته از سوی دیگر باید دست کسانی که غیرقانونی و بر اساس یک حق بی اساس به زمین ها و منابع ملی و طبیعی دست درازی کرده اند قطع شود.

آیت الله ملک حسینی یادآور شد: دست درازی بی اساس و غیرقانونی به منابع ملی نیز خود مصداق بارز تعدی و تجاوز به حقوق دیگران محسوب می شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه وبویراحمد نیز در این زمینه و در پاسخ به برخی شبهات و نگرانی های مسئولان و مردم با بیان اینکه حساسیت ها و دقت لازم در کارشناسی ها یکی از رویکردها و راهبردهای اساسی این نهاد است، گفت: معیار تشخیص و تعیین در این راستا قانون است.

عزت الله بهشتی فر افزود: هم اکنون برای بیش از 90 درصد از اراضی و منابع ملی این استان سند صادر شده است و بر اساس قانون این اراضی اکنون در ید و مالکیت دولت هستند و منابع طبیعی نیز به عنوان حافظ اراضی ملی و طبیعی از این حق قانونی دفاع خواهد کرد.

وی با بیان اینکه دو بار عکس هوایی از زمین ها و منابع ملی استان در سال های 1337 و 1348 گرفته شده است، افزود: تنها معیار و ملاک تشخیص کارشناسان این عکس های هوایی نیست بلکه تحقیقات محلی و نظرات کارشناسانه عمیق در این راستا نیز صورت می گیرد.

بهشتی فر با بیان اینکه برخی اشتباهات رخ داده در این راستا قابل پذیرش است، گفت: البته مردم می توانند برای اثبات مالکیت و دفاع از حقوق خود از دو راه قانونی وارد شوند و اعتراض کنند.
وی کمیسیون ماده واحده و ماده 54 قانون رفع تداخل و موانع بین کشاورزان و منابع طبیعی را دو راهکار قانونی و عملی برای اثبات مالکیت از سوی کشاورزان دانست و گفت: صاحبان اراضی نسقی و مالکان باغ ها و تاسیسات در خارج از محدوده قانونی شهرها و حریم روستاها، سازمان ها و موسسات دولتی که به اجرای ماده 56 قانون حفاظت و بهره برداری از جنگلها و مراتع کشور مصوب 1346 معترض هستند می توانند از طریق این دو راه قانونی مراتب اعتراض خود را اعلام و پیگیری کنند.

نماینده ولی فقیه در کهگیلویه وبویراحمد به مراه جمعی از مسئولان و مدیران اجرایی در دستگاه های مختلف ضمن بازدید میدانی از مناطق و روستاهای محروم بخش مرکزی دنا از نزدیک نیز با مشکلات و کمبودهای مردم این مناطق اشنا شدند.

شهرستان دنا با جمعیتی حدود 48 هزار نفر جمعیت دارای دو بخش مرکزی و پاتاوه است.
بخش مرکزی این شهرستان دارای 14 هزار نفر جمعیت و 32 روستا است که 26 روستای آن بالای 20 خانوار است.
انتهای پیام /ف
برچسب ها: مالکیت ، زمین ، زراعی ، ملی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.