رییس اداره حفاظت محیط زیست شوش گفت: دو آتش‌سوزی متوالی در جنگل‌های پارک ملی کرخه مهار شدند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، فیروز حاج‌کلی اظهار کرد: جنگل‌های پارک ملی کرخه در روزهای گذشته در 2 نوبت دچار آتش سوزی شد. ‌

وی افزود: آتش‌سوزی نخست از بعد از ظهر روز پنج‌شنبه در منطقه‌ای در نزدیکی یک روستا از توابع بخش شاوور شهرستان شوش آغاز شد و حدود 20 هکتار از جنگل‌های پارک ملی کرخه در این منطقه در آتش سوخت.

حاج کلی بیان داشت: دلیل اصلی این آتش‌سوزی گرمای بسیار شدید هوا و وزش بادهای گرم و به احتمال قوی ورود دامداران محلی و بی‌احتیاطی چوپانان بوده است.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شوش اظهار کرد: از آنجا که این جنگل‌ها در حاشیه روستاها قرار دارند، در بسیاری از موارد ورود دامداران بومی و استفاده از قلیان موجب آتش‌سوزی می‌شود.

وی اذعان داشت: آتش‌سوزی نخست پس از چند ساعت عملیات، در ساعت 4 صبح بامداد جمعه مهار شد. برای مهار این آتش‌سوزی تمامی امکانات شوش از سوی فرمانداری، شهرداری و بخشداری‌ها به منطقه فرستاده شد و مردم محلی نیز با اعلام دهیاری‌ها همکاری کردند و در نهایت آتش‌سوزی نخست مهار شد.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: آتش‌سوزی دوم، چند ساعت پس از آتش‌سوزی نخست و در منطقه‌ای پایین‌تر از آن اتفاق افتاد. این آتش‌سوزی ساعت 14 روز جمعه در پارک ملی کرخه رخ داد و کار اطفاء آن تا حدود ساعت 2 بامداد شنبه ادامه داشت.

فیروز حاج کلی بیان داشت: هر چند این آتش سوزی در بخش شاوور اتفاق افتاد ولی کلیه تجهیزات شهرستانی از سایر بخش ها و نیروها در محل تا هنگام اطفاء کامل حریق حضور داشتند.

وی گفت: با وجود مهار آتش در پارک ملی کرخه، نیروهای ما همچنان با تانکرهای آب‌رسانی و تجهیزات در محل حضور دارند تا در صورت مشاهده باقی‌مانده آتش‌سوزی دو روز گذشته، اقدام به اطفاء آن کنند.

حاج کلی تصریح کرد: از آنجا که آتش‌سوزی در دو روز متوالی رخ داده است و هر دو در پارک ملی کرخه بوده و هنوز در مرحله اطفاء حریق قرار داریم، میزان خسارات وارده در اثر این آتش‌سوزی‌ها هنوز برآورد نشده و با انجام کار کارشناسی باید جمع‌بندی شود که چند درخت و چه تعداد از پرندگان و خزندگان پارک ملی کرخه در این آتش‌سوزی از بین رفته‌اند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شوش اظهار داشت: جنگل‌های پارک ملی کرخه در حاشیه رودخانه کرخه واقع شده‌اند و بیشتر آتش‌سوزی‌های این منطقه یا در هنگام فصل برداشت گندم رخ می‌دهد که کشاورزان کاه و کلش مزارع را آتش می‌زنند یا در ماه‌های تیر و مرداد که گرمای شدید هوا موجب آتش‌سوزی می‌شود.

وی اذعان کرد: در فصل تابستان به دلیل گرمای هوا و وزش بادهای موسمی گرم، کم‌ترین جرقه موجب آتش‌سوزی وسیع در جنگل‌های منطقه می‌شود و حتی وجود خرده‌های شیشه باقی‌مانده از بطری‌های نوشابه یا ظرف‌های یک‌بار مصرف، به صورت ذره‌بین عمل کرده و تابش آفتاب بر روی این ضایعات موجب وقوع آتش‌سوزی می‌شود.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.