امنيت در مفهوم عيني آن اندازه‌گيري فقدان تهديد عليه ارزش‌ها است و در مفهوم ذهني آن فقدان احساس ترس از اينكه چنين ارزش‌هايي مورد حمله قرار خواهد گرفت.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان؛ تامین امنیت در دنیای امروز یکی از الزامات زندگی مدرن و شهرنشینی به حساب می آید به طوری که این موضوع در زندگی همه انسان ها از پیر و جوان تا کودک و نوجوان لمس شده و باید مورد توجه همه به خصوص مدیران و مسئولان شهری قرار بگیرد.


از آنجا که دختران جوان و مادران جامعه سهم عمده ای از زندگی شهری را در اختیار دارند برقراری و تامین امنیت برای آنان یکی از اموری است که باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرد و با شناسایی المان های مهم حفظ امنیت برای این گروه حساس، ضمن ایجاد یک محیط شاد و سالم، زنان و دختران جامعه را نیز برای ایجاد این امنیت تشویق کنیم.

مشارکت زنان در شناسایی نقاط پرخطر و پیشنهاد برای رفع آنها یکی از مسائل مهم و کلیدی برای ایجاد امنیت در شهرها است.

در یک مشاهده میدانی در آبادان و گفت و گو با زنان محله هایی مانند سده، جمشیدآباد و کوی کارگر بیشتر این زنان تامین روشنایی محله ها، رفع نقاط و فضاهای بی دفاع شهر، افزایش گشت های شبانه و روزانه پلیس در محله ها و منع عبور و مرور موتورسیکلت ها از کوچه های تنگ و باریک را از جمله اقداماتی دانستند که سبب ارتقای امنیت نه فقط برای زنان بلکه برای همه افراد جامعه می دانند.

شبنم مدرسی یکی از اساتید دانشگاه آبادان در این خصوص گفت: یکی از راهکارهای ارتقای امنیت در فضاهای عمومی شهری برای زنان وهمچنین دیگر اقشار جامعه ایجاد تنوع کاربری و عملکردهای شهری است که امروزه به عنوان بحث روز در شهرسازی دنیا مورد توجه قرار گرفته است.

وی ادامه داد: محله ها از جمله فضاهای شهری محسوب می شوند که بیشتر مورد استفاده زنان قرار می گیرند و آنها بخش قابل توجهی از حضورشان را در این مکان ها سپری می کنند و لازم است با ایجاد محله هایی با تنوع کاربری، سرزندگی و امنیت را از همان مقیاس های کوچک شهری آغاز کرد.

مدرسی افزود: افزایش فعالیت های خطوط حمل و نقل عمومی از دیگر مسائلی است که به ایجاد احساس امنیت بیشتر در زنان کمک می کند؛ سال گذشته براساس یک پژوهش دانشگاهی بیش از 60 درصد زنان در شهرهای بزرگ کشور خطوط حمل و نقل عمومی را برای تامین امنیت استفاده می کنند.

شیرین دختر 25 ساله ایی است که در یک دفتر هواپیمایی کار میکند و مجبور است شب ها برای حفظ امنیت خود از تاکسی سرویس استفاده کند و خود را به منزل برساند. وی درخصوص نقش زنان و جامعه در تامین امنیت گفت: در زمانی از شب که من به منزل از سرکار مراجعت می کنم وسایل حمل و نقل عمومی در خیابان ها وجود ندارد بنابراین باید از یک وسیله مطمئن برای رفت و آمد استفاده کنم.

وی افزود: تاکسی سرویس از جمله وسایلی است که امنیت من را تامین می کند و از این طریق می توانم خطرات احتمالی را کاهش دهم و فکر میکنم همه زنان و دختران آبادانی باید به دنبال راه های امن برای زندگی بهتر و سالمتری باشند.

احمد ورمزیار کارشناس ارشد روانشناسی دانشکده علوم پزشکی شهرستان آبادان گفت: ما می توانیم با بهره بردن از تجربه شهرهای بزرگ و دیگر کشورها امنیت بیشتری را برای زنان و دختران شهرمان به ارمغان بیاوریم.

وی ادامه داد: ما می توانیم با همکاری شهرداری و شورای شهر خطراتی را که سبب عدم امنیت زنان و دخترانمان می شود شناسایی کرده و طی برگزاری جلسه های مختلف با آنان راه حل های مناسب کاهش این خطرات را پیدا کنیم.

آنچه مسلم است و از دیدگاه کارشناسان بسیار مورد توجه قرار می گیرد باید مشارکت حداکثری زنان را به همراه شناسایی نقاط خطر در ایجاد یک شهر امن و سالم مورد نظر قرار دهیم.

در دوران جديد عنصر اصلي ثبات و نظم و امنيت به مقدار سرمايه اجتماعی، ميزان پايبندی به ارزش‌ها و هنجارهای جمعی و به فضايل اخلا‌قی بازمی ‌گردد. بر اثر تداوم اينچنين شرايطی و افزايش ناامنی اجتماعی، سرمايه اجتماعی در جامعه رو به زوال می ‌رود و در درازمدت پيامدهای منفی بيشماری بر جامعه انسانی برجای می ‌گذارد. به عبارت ديگر در اين چنين شرايطی زندگی اجتماعی برای انسان‌ها دردناك می ‌شود و روابط اجتماعی كم كم دچار فرسايش می ‌شود، چرا كه در صورت فقدان امنيت اجتماعی، انسان‌ها در روابط اجتماعی خود با ديگران دچار شك و ترديد می ‌شوند و از برقراری روابط اجتماعی با ديگران پرهيز می ‌كنند.

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.