همدان؛

تخت نادر در دشت کوهستان الوند همدان

تخت نادر یکی از دشت‌های کوهستان الوند است که در ادامه مسیر صعود به قله الوند قرار دارد.

تخت نادر در دشت کوهستان الوند همدان

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان؛ محوطه‌ای به مساحت تقریبی 1 و نیم هکتار، با شیب کم و پوشش گیاهی چمن‌زار کوهستانی را در بر می‌گیرد. تخت نادر 2 هزار و 900 متر از سطح دریا ارتفاع دارد.


در کوهستان الوند علاوه بر قلل مرتفع و شیب‌دار، دشت‌های کوچکی وجود دارد، که سطح آن‌ها از چمن‌زار پوشیده شده و چشمه‌های بسیار در آن‌ها جریان دارد. با توجه به این که این دشت‎ها نسبتاً مسطح هستند، به صورت جایگاه مناسبی برای استراحت و اتراق کوهنوردان مورد استفاده قرار می‌گیرند.

مهم‌ترین این دشتک‌ها میدان میشان ، تخت نادر، چمن شاه‌نظر و تخت رستم هستند.

پيش از آسفالت شدن جاده عباس آباد به گنج نامه و تردد وسايل نقليه موتوري در آن ، علاقمندان صعود به قله الوند از مسير کوچه باغهای عباس آباد به فخر آباد، از نخستين سينه کش کوههاي مشرف به عباس آباد راهي ميدان ميشان مي شدند.

اين مسير از انتهاي کوچه باغها به قله، به هفت قسمت تقسيم شده و هر قسمت با نام تخت مشخص مي گرديد، تخت اول و تخت دوم الي تخت هفتم .آخرين تخت، تخت نادر است که تخت هفتم ناميده مي شود و قله الوند در بال جنوب غربي آن خود نمايي  مي کند. .

علت نامگذاری تخت نادر در فرهنگ الوند، تخت به معناي زميني هموار و مسطح در کوهستان مي باشد که اغلب پوشيده از چمن و سبزه و گياه است و محلي مناسب براي رفع خستگي و تجديد قواي راهپيمايان است و از قرن ها پيش اين نام در الوند بوده و هست.

عده اي بر اين عقيده اند که ، از زماني که نادر شاه افشار به تخت نادر آمده، آن چمنزار تخت نادر ناميده شده است .

از دیدگاهی دیگر تخت يعني چمنزاري پر آب و سبزه و مسطح و جاي رفع خستگي، و نادر يعني بي مانند، بي نظير و کم ياب.

بنابراين به چمنزار زير قله الوند از اين جهت تخت نادر گفته مي شود که چمنزاري  بي نظير و بي مانندست و به راستي تخت نادر در جمع چمنزارها و تخت هاي الوند کوه، چمنزاري بي نظير است.

انتهای پیام/ ا


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.