استاندار سیستان و بلوچستان: ایران برای همکاری مشترک با دولت افغانستان و تأسیس کنسولگری این کشور در چهابهار را دارد.

به گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، علی‌اوسط هاشمی، استاندار سیستان و بلوچستان ایران گفته است کشورش آمادگی کامل برای همکاری مشترک با دولت افغانستان دارد و تاسیس کنسولگری این کشور در چابهار برای تسهیل امور بازرگانی سودمند خواهد بود.

او دیروز در دیدار با والی نیمروز گفته است که ظرفیت منطقه‌ی آزاد چابهار در خدمت بازرگانان افغانستان خواهد بود.

محمد سمیع، والی نیمروز نیز در این نشست با قدردانی از همکاری‌های ایران گفته که چابهار ظرفیت‌های خوبی دارد و تلاش خواهد شد از آن برای تعامل دو کشور استفاده شود.

والی نمیروز در راس هیاتی از تاسیسات صنعتی و کارگاه‌های منطقه‌ی آزاد چابهار دیدن کرده است.

چابهار تنها بندر اقیانوسی ایران در جنوب ولایت سیستان و بلوچستان این کشور قرار دارد.

گفته شده لنگرگاه آن قابلیت پهلوگیری کشتی‌های اقیانوس‌پیما را دارد و از مناطق آزاد بازرگانی ایران به شمار می‌رود.

هند، ایران و افغانستان ۲۵ ماه می سال جاری موافقت‌نامه توسعه بندر چابهار در تهران را امضا کردند.

این موافقت‌نامه، یکی از مهم‌ترین گام‌های است که این سه کشور در راستای تقویت همکاری‌های مشترک اقتصادی منطقوی برداشتند.

دهلیز ترازیتی چابهار در مناسبات اقتصادی و سیاسی منطقه از اهمیت استراتژیک برخوردار است و می‌تواند در باز تعریف مناسبات سیاسی – اقتصادی در حوزه آسیای جنوبی و مرکزی و تغییر جغرافیای تجارتی و ترانزیتی در منطقه نقش بازی کند.

هند، به عنوان یکی از قدرت‌های نوظهور اقتصادی در جنوب آسیا با طرح استراتژی دراز مدت در راستای توسعه بازارهای داخلی، دسترسی به بازار افغانستان و آسیای میانه و رقابت با چین و پاکستان، تلاش دارد با سرمایه گذاری در بندر چابهار، به نفوذ اقتصادی و سیاسی‌اش در منطقه بیفزاید و بدیلی برای بندر گوادر "دهلیز ترانزیتی چین و پاکستان” ایجاد کند.

افغانستان، اما به عنوان یکی از اقتصادهای ضعیف در منطقه، امیدوار است تا از طریق تقویت همکاری‌های مشترک اقتصادی – ترانزیتی رمقی تازه به اقتصاد ناتوان‌اش ببخشد و زمینه را برای توسعه بیشتر تجارت و کاهش وابستگی به منابع مالی جهانی، فراهم سازد.

همواره یکی از دغدغه های جدی افغانستان دسترسی به بنادر آبی بوده است.

افغانستان تا فعلا از طریق بندر کراچی و بندر عباس به آبهای بین المللی وصل می شود.

این دو بندر، خصوصا بندر کراچی، به دلیل همکاری نکردن پاکستان، هزینه حمل و نقل و دسترسی به بازارهای جهانی را به صورت چشم گیر افزایش داده است.

چابهار، در مقایسه با بندر عباس ۹۰ کیلومتر و در مقایسه به بندر کراچی ۷۰۰ کیلومتر به مرکز افغانستان نزدیک تر بوده و هزینه هر کانتینر اموال از این مسیر، بین ۵۰۰ یا ۱۰۰۰ دالر کاهش خواهد یافت.

از این منظر، چابهار، ارزان ترین و نزدیک ترین مسیر ترانزیتی برای دسترسی افغانستان به آبهای بین المللی و وصل شدن به مسیرهای ترانزیت جهانی است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار