محمدی‏‎معین گفت: پس از تفاهمنامه سه‌جانبه چابهار و با توجه به حضور قابل‌توجه سرمایه‌گذاران خارجی، مسئله احداث فرودگاه بین‌المللی منطقه آزاد در دستور کار قرار دارد.

هزینه پایه1000 میلیارد ریالی احداث فرودگاه بین‌المللی چابهار/ حضور86 هیئت تجاری خارجی در منطقه‎آزاد"محسن محمدی معین" معاونت حمل‌و‌نقل و ترانزیت بندرآزاد چابهار در گفت‌و‌گو با خبرنگار حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، درخصوص اقدامات انجام شده در راستای احداث فرودگاه بین‌المللی و ترانزیتی منطقه آزاد چابهار، بیان داشت: پیرو تفاهمنامه‌ای که میان سه کشور ایران، هند و افغانستان به‌امضا رسید و توجه روزافزون و قابل‎توجه سرمایه‌گذاران خارجی برای حضور در پروژه بندر چابهار، پیگیری‌هایی برای ساخت و بهره‌برداری از یک فرودگاه مستقل بین‌المللی تا نیمه سال آینده در فازهای 1 و 2 و با هزینه‌‌ای نزدیک به 1000میلیارد ریال در این منطقه صورت می‌گیرد.

وی با اشاره به‌ نیاز مبرم منطقه‌آزاد چابهار به انجام ترانزیت هوایی در این بندر، گفت: پیگیری‌های زیادی برای بهره‌برداری از فرودگاهی ترانزیتی خارج از پایگاه نظامی کُنارک در دستورکار مسئولین استانی و مدیرعامل منطقه آزاد قرار گرفت که در نهایت با عنایت مقام‌معظم رهبری و نیز بررسی روند کار از سوی دبیر شورای عالی مناطق آزاد کشور، مجوز احداث فرودگاه توسط کمیته امور فضایی جمهوری‎اسلامی‎ایران در اردیبهشت سال جاری صادر شد.

محمدی معین با بیان میزان رشد قابل‌توجه مسافرت به این منطقه با هدف سرمایه‌گذاری عنوان کرد: این سفرها صرفا از سوی سرمایه‌گذاران داخلی نبوده، بلکه بالغ بر 86 هیئت خارجی برای حضور تجاری در منطقه آزاد چابهار در زمینه‌های مربوط به پروژه‌های زیربنایی حمل‌و‌نقل و ترانزیت به این بندر آمدند و مذاکراتی را با مسئولان استانی و منطقه آزاد داشته‎اند.

وی با اشاره به ارزیابی وضعیت جغرافیایی درراستای ساخت فرودگاه چابهار افزود: در این مسیر یک قرارداد مشاوره‌ای  با شرکت «ایمن‌راه» منعقد شد که در ادامه برای زمین موردنیاز احداث فرودگاه، 2500هکتار از اراضی مجاور شهر که در فاصله 12 کیلومتری از مرکز شهرستان قرار دارد، برای این منظور مقرر گردید.

معاونت حمل‌و‌نقل و ترانزیت بندرآزاد چابهار با ذکر جزئیاتی از مراحل نخست احداث این فرودگاه، افزود: منطقه آزاد چابهار برای عملیات فنس‌کشی محیط پیرامونی فرودگاه، اسناد مناقصه‌ای را با قابلیت فروش آماده کرده است.

وی با اشاره به اعلام آمادگی شرکت‌های پیمانکاری داخلی و خارجی در پروژه چابهار، گفت: شرکت‌هایی خارجی و چندملیتی از اسپانیا، ترکیه، آلمان، روسیه،هند و نیز 5 شرکت سرمایه‌گذار چینی به‌صورت EPCF که شامل سرمایه‌گذاری، ساخت، بهره‌برداری و تحویل می‌باشد؛ برای ساخت فرودگاه اعلام آمادگی کرده‌اند و نکته مهم در این زمینه رعایت‌ استانداردهای لازم برای احداث این فرودگاه بین‌المللی در شان و جایگاه جمهوری اسلامی ایران است.

محمدی‌معین خاطرنشان کرد: در نظر داریم که علاوه بر انجام فعالیت‌های پروازی و خدمات‌رسانی به 8 میلیون مسافر و نیز قدرت جابجایی 2 میلیون تن کالای ترانزیتی در فازهای 1 و2، فعالیت‌هایی را در فازهای هوایی که نقطه محور پروازهای منطقه از کشورهای مختلف باشد جهت صادرات مجدد(REEXPORT) از بندرآزاد چابهار به نقاط دیگر دنیا شکل گیرد.

وی درخصوص نحوه سرمایه‌گذاری در منطقه چابهار و پروژه‌های گوناگون مرتبط با آن، تصریح کرد: این منطقه، یک سازمان اقتصادی "هزینه درآمد" است و از بودجه دولتی استفاده نمی‌کند، بلکه از درآمد فعالیت‌های اقتصادی و تجاری این بندر بهره می‌گیرد چرا که اولویت بودجه و کمک‌های دولتی باید به حل مسائل و نیازهای مردم منطقه تخصیص یابد.

معاونت حمل‌و‌نقل و ترانزیت بندرآزاد چابهار در پایان افزود: پس از اتمام کار مشاوره‌ای پروژه فرودگاه بین‌المللی چابهار، ممکن است در این منطقه طرح ساخت شهر فرودگاهی پیاده شود.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار