یکی از خبرهایی که این روزها در گوشه و کنار شهرهای استان خوزستان به گوش می رسد صید انواع ماهی و آبزیان دریایی با روش های غیرمجاز مانند شکار با دستگاه های صید برقی است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از آبادان؛ دریا و خشکی از از زمان پیدایش کره خاکی جزیی جدا نشدنی از زندگی بشر بر روی این سیاره عجاب آور بوده است. حیات و مرگ زندگی انسان ها و دیگر موجودات زمین در گرو آب ها و خاک هایی است که قابل کشت بوده و اجازه می دهند انسان ها با استفاده از این نیروی اعجاب آور غذای خود را تهیه کنند. به همین سبب است که امروزه تقریبا نیم بیشتری از کشورهای جهان دست به دست هم داده اند تا با تخریب و از بین رفتن زیستگاه های موجودات زنده و آلودگی آب و خاک مبارزه کنند زیرا می دانند حیات و زندگی خود انسان ها نیز در گرو حفظ نسل های مختلف جانداران و گیاهان بر روی کره خاکی است.

متاسفانه در چند سال اخیر تعداد بسیار زیادی از مردم و مسئولان کشورمان کمر همت به از بین بردن نعمت ها در کشور عزیزمان بسته اند و خبرهای تکان دهنده زیادی از انقراض نسل انواع حیوانات و گیاهان در کشور به گوش می رسد؛ خبرهای تاسف باری که نباید به راحتی از کنار آن گذشت زیرا این موضوع سبب می شود که در آینده بسیار نزدیک با فجایع زیست محیطی مانند خشکی دریاچه ارومیه و زاینده رود مواجه شویم که از گذشته کمر به نابودی آن بسته بودیم و اکنون تقریبا جایی برای جبران این مافات زیست محیطی وجود ندارد.

یکی از خبرهایی که این روزها در گوشه و کنار شهرهای استان خوزستان به گوش می رسد صید انواع ماهی و آبزیان دریایی با روش های غیرمجاز مانند شکار با دستگاه های صید برقی است.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خوزستان گفت: منطقه شکار ممنوع منطقه ‌ای است که از لحاظ حیات وحش در گذشته و یا اکنون توانمند بوده و به جهت رشد و ارتقای حیات وحش در آن شکار ممنوع اعلام می ‌شود.

حسن شیر محمدی ادامه داد: متاسفانه شکار با برق در تمام استان خوزستان انجام می ‌شود؛ این نوع شکار به شمال استان نیز رسیده و در تمام رودخانه ‌ها و تالاب ‌های خوزستان مورد استفاده قرار می ‌گیرد.

وی با اشاره به روش های غیرمجاز شکار در استان گفت: از نظر حقوق حیات وحش، برخی روش‌ های شکار مجاز است ولی روش‌ های غیرقانونی نیز مورد استفاده قرار می ‌گیرد. در گذشته صید ماهی با استفاده از دینامیت و ایجاد صوت انجام می ‌شد و در حال حاضر شکارچیان غیرمجاز صید با برق انجام می ‌دهند.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خوزستان با بیان این‌که برخورد جدی و شدید با صید با برق انجام می ‌شود، گفت: این دستگاه ‌های برق که توسط شکارچیان استفاده می ‌شود، از کشور عراق به خوزستان وارد شده‌ اند و به صورت ویژه، برق باطری و یا شوکر را در آب تخلیه کرده و موجب برق ‌گرفتگی ماهیان و صید و آنها می ‌شود.

شیر محمدی اضافه کرد: در حالی که برخورد شدید با این نوع صید در دستور کار است، فرهنگ ‌سازی نیز جهت جلوگیری از استفاده از این روش توسط شکارچیان انجام می ‌شود. تاکید ویژه ‌ای بر جلوگیری از صید با برق داریم و در این خصوص تاکنون درگیری ‌های بسیاری بین محیط ‌بانان و شکارچیان غیرمجاز رخ داده و محیط ‌بانان آسیب دیده ‌اند. در حال حاضر در اثر این درگیری‌ ها دست یک محیط ‌بان شکسته و انگشت‌ های محیط ‌بان دیگری نیز در درگیری با شکارچیان برقی آسیب دیده است.

وی گفت: متاسفانه شکار با برق در تمام استان خوزستان انجام می ‌شود؛ این نوع شکار به شمال استان نیز رسیده و در تمام رودخانه‌ ها و تالاب ‌های خوزستان مورد استفاده قرار می ‌گیرد. در راستای مقابله با این روش غیرمجاز، در 6 ماه گذشته تاکنون 100 دستگاه موتور برقی ضبط شده است.

رییس یگان حفاظت محیط زیست خوزستان ادامه داد: این دستگاه ‌ها دست ‌ساز هستند و اکنون در داخل استان خوزستان نیز به صورت پنهانی ساخته می ‌شوند.

وی با بیان اینکه با سازنده و استفاده کننده از این دستگاه‌ ها برخورد می ‌شود، افزود: در روش صید با برق تنها ماهی کشته نمی ‌شود بلکه هر جاندار دیگری در آب به دلیل برق ‌گرفتگی از بین می رود. زمانی که یک ماهی کشته می‌ شود، همزمان خرچنگ، قورباغه و لاک ‌پشت نیز کشته می‌ شوند و این نوع شکار به مجموعه محیط زیست آسیب وارد می ‌کند.

شیرمحمدی در خصوص جریمه این نوع شکار گفت: در صورت مشاهده، دستگاه برق به نفع دولت مصادره می ‌شود و شکارچی به ازای هر ماهی صید شده، جریمه ‌ای پرداخت می ‌کند.

وی با بیان اینکه نرخ جرایم شکار هر نوع از جانوران در شورای عالی محیط زیست کشور تعیین می‌ شود،افزود: جریمه هر ماهی 5 هزار تومان در نظر گرفته شده است. در گذشته جریمه هر ماهی 10 هزار تومان و پیش از آن نیز 16 هزار تومان بود ولی متاسفانه اکنون نرخ آن کاهش پیدا کرده است.

رییس اداره محیط زیست شهرستان آبادان درخصوص آخرین اخبار از دستگیری شکارچیان غیرمجاز در این حوزه از صید ماهی گفت: ماموران یگان حفاظت محیط زیست شهرستان آبادان متعاقب گزارش های واصله مبنی بر صید ماهی در تالاب شادگان با دستگاه برق و شوکر با کمین در عمق منطقه تالاب شادگان واقع در کیلومتر 20 جاده آبادان – اهواز موفق به دستگیری دو نفر در این خصوص شدند.

سید احمد موسوی آزاد ادامه داد: متخلفان اقدام به صید غیرمجاز ماهی به تعداد 895 قطعه ماهی از نوع بنی، شیربت با یک دستگاه برق شده بودند که متخلفان فوق الذکر به مقام قضایی معرفی شده که رای صادره از سوی دادسرای عمومی وانقلاب آبادان متهم را به مستنداً به بند " ج " ماده 13 و 14 و 18 از قانون شکار و صید و نیز ماده 19 از قانون مجازات اسلامی مصوب سال 92 به تحمل یک سال حبس از درجه پنج محکوم و در خصوص وسایل مکشوفه مورد استفاده در شکار از جمله قایق و موتور قایق، مولد برق و الکتروشوکر ضبط گردید.

به گفته یک محیط‌بان سابق منطقه میشداغ در استان خوزستان، سیم برق را بر سر چوبی می ‌بندند که به آن توری وصل است. بعد این چوب را به آب می ‌زنند و تا ۳۰۰ ولت برق می ‌توانند تولید کنند که همه موجودات زنده آب را تا شعاع چند متری از میان می ‌برد.

لاک‌پشت فراتی، که یک گونه در حال انقراض ایران است و تنها در آب‌ های کم عمق خوزستان مثل تالاب‌ ها و رودخانه‌ های کم‌ عمق یافت می ‌شود، یکی از گونه‌ هایی است که قربانی این شیوه غیرانسانی ماهی ‌گیری شده است.

یک صیاد بازنشسته درخصوص این شیوه ماهیگیری گفت: صيادان قديمي حلال و حرام سرشان مي شود و براي شكار ماهی و تامین رزق خانواده مشقت های زيادی را تحمل می كردند.

مطوری ادامه داد: در قدیم صیادان برای همه موجودات زنده ارزش قائل بودند و به اندازه تامین خانواده به صید ماهی پرداخته و حرص و طمعی در این خصوص نداشتند و با استفاده از تجربه صیادی ماهی را صید می کردند.

وی افزود: اما امروزه فرصت طلبانی را می بينند كه به آسانی و با كمك موتور برق و دستگاه شوك الكتريكی و سم هزاران ماهی را شكار می كنند.

شیوه صیادی ماهی ها با استفاده از برق از زمان جنگ تاکنون رایج بوده اما از آن‌جا که بسیار ساده انجام می ‌شود سال به سال شیوع بیشتری پیدا کرده است.

اما امروز آنچه بیشتر از گذشته ذهن دوستداران محیط زیست را به خود مشغول داشته ان است که آیا دولت توانسته برای مقابله با این مشکل و معضل بزرگ زیست محیطی پاسخی ریشه کن داشته باشد؟

انچه از شواهد به دست آمده از صیادان و متخلفان دیده می شود متاسفانه روز به روز این شیوه در استان خوزستان رواج بیشتری پیدا کرده و به تعداد صیادان آن افزوده شده است. صیادانی که بدون شناخت زیست بوم محل زندگی خودشان، تهدیدی برای فرزند آینده خود نیز هستند و با از بین بردن جانداران دریایی انسان های آینده را از این نعمت های برگشت ناپذیر محروم می کنند.

انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.