کشف قسمت‌هایی ناشناخته در مرموزترین عضو بدن + تصاویر

مغز انسان یکی از پیچیده‌ترین پدیده‌های خلقت است و هر روز کشفی حیرت انگیز درباره بخش‌ها و قابلیت های آن دانشمندان را متحیر می‌کند.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ تیمی از کارشناسان به تازگی با انجام تصویربرداری جدید از مغز 100 ناحیه جدید در این عضو از بدن را شناسایی کرده اند.

کارشناسان این نواحی را با انجام اسکن از مغز بیش از 210 فرد بزرگسال و مقایسه مناطق مختلف مغزی بدست آورده اند.

محققان امیدوار هستند کشف این نقاط جدید منجر به انجام اعمال جراحی دقیق تر و با خطای کمتر بر روی بیمارانی شود که به انواع آسیب ها و بیماری های مغزی مبتلا هستند.

کشف تازه ترین بخش‌ها در مرموز ترین عضو بدن + تصاویر

کشف این مناطق مرموز که در تمامی قسمت های مغز بویژه اطراف گوش ها وجود دارند توسط محققان مرکز National Institutes of Health مستقر در ایالات متحده انجام شده است.

در عین حال کارشناسان دریافتند که برخی از قسمت های مغز و اندازه آنها در هر فرد متفاوت است و می تواند مانند اثر انگشت برای شناسایی هویت افراد با دقتی حتی بالاتر از اثر انگشت در سالهای آینده در زمینه‌های امنیتی و احراز هویت مورد استفاده قرار گیرد.

این 100 منطقه جدید به همراه 83 منطقه قبلی که توسط محققان در مطالعات قبلی کشف شده اند در هر دو نیمکره مغز وجود دارند و با کمک تصویر برداری MRI در حالت خواب و استراحت داوطلبانی که سلامت مغز و اعصاب آنها تایید شده شناسایی شده‌اند.

کشف تازه ترین بخش‌ها در مرموز ترین عضو بدن + تصاویر

کارشناسان در گام‌های  آتی امیدوار هستند بتوانند مرز بندی بین قسمت های مغزی تازه شناخته شده را با دقت بیشتری به انجام برسانند و از این طریق به معالجه، تشخیص زود هنگام و کنترل بیماری های اعصاب و روان مانند اوتیسم، تومورمغزی، اسکیزوفرنی، آلزایمر، صرع و تروماهای ناشی از جراحات بپردازند.

نخستین بار در سال 1909 میلادی محققی از کشور آلمان به نام Brodmann ، نقشه مغز و بخش های مختلف آن را در نشریات علمی چاپ کرده است.

رنگهای مختلف در تصاویر جدید از مغز نشان دهنده محتوای میلین است و به رنگهای قرمز، زرد، نیلی و آبی از هم تفکیک شده اند.

محققان اعتقاد دارند هنوز جنبه های اسرار آمیز زیادی در خصوص عملکرد مغز و بخش های مختلف آن وجود دارد که نیازمند مطالعات دقیق و نیز پیشرفت فناوری‌های علمی است.

منبع: Dailymail

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار