ملی پوشان وزنه برداری کشورمان تلاش خود را به کار می گیرند تا باز هم در بزرگترین آوردگاه ورزشی جهان تاریخ ساز شوند.

به گزارش خبرنگار گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان ، المپیک ریو 2016 در حالی به میزبانی ریودوژانیرو برزیل از 5 تا 21 آگوست (15 تا 31 مرداد) برگزار خواهد شد که در این دوره از مسابقات بیش از 10 هزار ورزشکار از 205 کشور به رقابت با یکدیگر می پردازند.

حال کاروان اعزامی کشورمان به این مسابقات شامل 63 ورزشکار است که در 14 رشته تیمی و انفرادی به مصاف رقیبان خود می روند.

یکی از رشته های پر مدال تاریخ ایران در المپیک ، وزنه بردرای است و مسئولان ورزش کشور امیدوارند تا این ورزش سنگین باز هم بتواند در بزرگترین آوردگاه ورزشی جهان تاریخ ساز شود.
وزنه برداری در کشور ایران قدمت طولانی دارد و ایرانی ها همیشه در این رشته موفق بوده اند. نخستین مدال کسب شده کاروان ایران در ادوار المپیک به 1948 لندن باز می گردد که جعفر سلماسی
در دسته 60 کیلوگرم وزنه برداری موفق شد مدال برنز را برای کشورمان بدست آورد و آخرین مدال کسب شده در این رشته پر افتخار به المپیک 2012 لندن باز می گردد که بهداد سلیمی در دسته +105 کیلوگرم موفق شد مدال طلا را از آن خود کند.
در حال تکمیل/////////

پولاد مردان ایرانی در المپیک های 1952،1956،1960،1976،1968،2000،2004،2012 شرکت کرده و توانسته اند از این رقابت ها 5 مدال طلا،5 نقره و 6 برنز کسب کنند به نوعی وزنه برداری پس از کشتی دومین رشته پر مدال ایران در بازی های المپیک محسوب می شود.
امسال 5 وزنه بردار در کاروان المپیکی ایران جای دارند کیانوش رستمی در دسته 85 کیلوگرم،علی هاشمی و سهراب مرادی در دسته 94 کیلوگرم، محمدرضا براری در دسته 105 کیلوگرم و در نهایت بهداد سلیمی در دسته 105+ کیلوگرم در بازی های المپیک 2016 ریودوژانیرو شرکت دارند و حال
در این گزارش به زندگینامه و عملکرد وزنه برداران ایرانی حاضر در المپیک 2016 اشاره ای خواهیم کرد.

کیانوش رستمی:

در حال تکمیل/////////

کیانوش رستمی متولد یکم مرداد ماه 1370 در اسلام‌آباد غرب استان کرمانشاه و عضو دسته 85 کیلوگرم تیم ملی وزنه‌برداری ایران است.
وی در سال‌های ۲۰۱۱ میلادی و ۲۰۱۲ میلادی موفق به کسب نشان نقره مسابقات قهرمانی آسیا شد ، کیانوش در مسابقات وزنه‌برداری قهرمانی جهان ۲۰۱۱ در شهر پاریس فرانسه به مدال طلا دست یافته‌ است و همچنین در رقابت‌های المپیک لندن موفق به دریافت مدال نقره شد.
در بازی‌های المپیک تابستانی ۲۰۱۲ لندن، در وزن ۸۵ کیلوگرم با ۱۷۱ کیلوگرم در یک ضرب، ۲۰۹ کیلوگرم در دوضرب و مجموع ۳۸۰ کیلوگرم پس از آدریان زیلنسکی از لهستان و آپتی آیوکادوف از روسیه، موفق به دریافت مدال برنز شد و پس از چهار سال و در پی مثبت اعلام شدن نتیجه دوپینگ آپتی آیوکادوف مدال نقره بازیها به کیانوش ایرانی رسید.
رستمی در حالی کار خود را در مسابقات جهانی قزاقستان آغاز کرد که تمام نگاه‌ها به او بود تا سرانجام ایران نیز در این رقابتها صاحب مدال طلا شود ، در گروه A دسته ۸۵ کیلوگرم ۱۰ وزنه‌بردار حضور داشتند که رقابت اصلی میان کیانوش رستمی، آپتی آیوکادوف و آرتیم اوکولوف از روسیه، ایوان مارکوف از بلغارستان، اندری ریباکو از بلاروس بود.
وی در پایان با ثبت رکورد ۱۷۸ کیلوگرم در یک ضرب، ۲۱۳ کیلوگرم در دوضرب و ۳۹۱ کیلوگرم در مجموع مدال طلا جهان را برگردن آویخت ، همچنین وی در یک ضرب مدال نقره کسب کرد و در دوضرب مدال طلا را بدست آورد.

در حال تکمیل/////////



 
کیانوش رستمی در مسابقات بین‌المللی وزنه‌برداری جام فجر در حرکت دو ضرب وزنه ۲۲۰ کیلوگرمی را مهار کرد تا ضمن شکست رکورد این حرکت، به حد نصابی جدید از رکورد مجموع دست پیدا کند و راهی المپیک 2016 برزیل شود.

سهراب مرادی:

سهراب مرادی، متولد شهریور ماه ۶۷ در لنجان، عضو تیم ملی وزنه‌برداری جمهوری اسلامی ایران است که در مسابقات قهرمانی آسیا در سال‌های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۲ به مدال طلا دست یافت.

وی در مسابقات قهرمانی آسیا 2009 که در تالدی گورکان برگزار شد موفق شد مدال طلا را برای کشورمان کسب کند؛ در مسابقات قهرمانی 2008 آسیا که در پیونگتائک انجام شد باز هم به مقام قهرمانی و مدال طلا دست یافت ، همچنین در مسابقات قهرمانی 2012 آسیا که در کانازاوا برگزار شد در پایان این مسابقات به مقام سوم دست یافت.

در حال تکمیل/////////

دکتر مونیکا اونگار مسئول بخش حقوقی فدراسیون بین‌المللی وزنه برداری، در مهر ماه 92 اعلام کرد: یاسین باقری و سهراب مرادی دو وزنه بردار ایرانی هستند که دوپینگ شان مثبت اعلام شده و هر 2 برای دو سال از حضور در رقابت‌های جهانی محروم شده‌اند.

مرادی به دلیل مرتکب شدن دوپینگ برای بار دوم توسط فدراسیون جهانی وزنه برداری برای همیشه محروم شد اما با مکاتبات مداوم رئیس فدراسیون وزنه برداری کشورمان با توماش آیان رئیس وزنه برداری جهان، محرومیت وی کاهش یافت و پس از پایان محرومیت توانست هم رکورد جهان را ترقی دهد و هم سهمیه المپیک 2016 ریو را برای کشورمان کسب کند.


در حال تکمیل/////////



علی هاشمی:

علی هاشمی متولد 1370 در شهرستان ایلام است.

عناوینی که این وزنه بردار دسته 94 کیلوگرم کشورمان کسب کرده است بدین شرح است:

در مسابقات قهرمانی آسیا 1394 که به میزبانی تایلند برگزار شد به مقام سوم دست یافت ، او در حرکت یک ضرب با مهار وزنه 168 کیلوگرمی مدال طلا را بدست آورد و در حرکات دو ضرب نیز با رکورد 208 کیلوگرم ، چهارم و در مجموع حرکات با 376 کیلوگرم به مدال برنز بسنده کرد.


در حال تکمیل/////////

در رقابت های قهرمانی آسیا که خردادماه سال جاری در تاشکند ازبکستان برگزار شد توانست در حرکت یک ضرب با مهار وزنه 174 مدال نقره را کسب کند و در حرکت دوضرب وزنه 200 کیلوگرمی را با موفقیت پشت سر گذاشت و به مدال برنز دست یافت.

وی در مجموع با رکورد 374 کیلوگرم به عنوان نایب قهرمانی آسیا رسید.

در مسابقات بین المللی جام فجر که امسال در تهران برگزار شد توانست به عنوان دومی این تورنمنت دست پیدا کند، این وزنه برداری ایلامی در مسابقات قهرمانی جهان که در سال 2015 آمریکا برگزار شد عملکرد خوبی را ارائه نداد در نهایت نتوانست عنوان قابل توجهی را برای کشورمان بدست آورد.

حال باید دید این وزنه بردار دسته 94کیلوگرم کشورمان با توجه به اینکه نخستین المپیک خود را تجربه می کند چه عملکردی را کسب خواهد کرد.


در حال تکمیل/////////

محمدرضا براری:

محمدرضا براری متولد 11 فروردین 1367 در استان مازندران است.

براری عنوان های مختلفی را در مسابقات قهرمانی جهان،قهرمانی آسیا و دانشجویان جهان کسب کرده که به شرح زیر است:

در مسابقات قهرمانی آسیا 2016 تاشکند ازبکستان با حد نصاب 401کیلوگرم عنوان قهرمانی را برای کشورمان کسب کرد.

در حال تکمیل/////////


در مسابقات جام فجر 2016 تهران با مجموع 404 کیلوگرم به عنوان قهرمانی این مسابقات دست یافت.

در مسابقات دانشجویان جهان 2013 که در کازان روسیه برگزار شد در یک ضرب با حد نصاب 170 کیلوگرم به رتبه چهارم بسنده کرد، وی که در حرکت دو ضرب نتوانست وزنه های 210 و 211 را بالای سر ببرد از دور مسابقات کنار رفت و در مجموع هم عنوان خاصی را برای کشورمان بدست نیاورد.

در رقابت های قهرمانی جهان 2010 آنتالیا ترکیه در یک ضرب با حد نصاب167 کیلوگرم به مقام 19 دست یافت و در دو ضرب با 210 کیلوگرم به رتبه 11 بسنده کرد.

در مجموع حرکات یک و دو ضرب با مجموع 377 کیلوگرم به عنوان 14 مسابقات قهرمانی جهان بسنده کرد.

برای دومین بار در دسته 105 کیلوگرم برای مسابقات قهرمانی جهان 2011 پاریس فرانسه توسط سرمربی تیم ملی انتخاب و عازم آن رقابت ها شد اما در مجموع حرکات یک و دو ضرب با مجموع 391 کیلوگرم به عنوان دهمی مسابقات جهانی پاریس دست یافت.

در حال تکمیل/////////

براری برای سومین بار در مسابقات قهرمانی جهان 2013 که در وروتسواف لهستان برگزار شد، شرکت کرد و در مجموع حرکات یک و دو ضرب با مجموع 397 کیلوگرم برای نخستین بار در دوران حرفه ای ورزشی خود عنوان چهارمی مسابقات جهانی دست پیداکرد.

بهداد سلیمی:

بهداد سلیمی در سال ۱۳۶۸ در قائم‌شهر به دنیا آمد، سلیمی یک خواهر و یک برادر بزرگ‌تر از خود دارد و وی فرزند آخر خانواده است، بهداد پس از اردوی تیم ملی که در آنتالیا برگزار شد به ایران بازگشت و با آلما نصرتی در دوم فروردین ماه سال 90 بر سر سفره عقد نشست و با هم ازدواج کردند.

شروع ورزش سلیمی با ژیمناستیک بود، مدتی هم به باشگاه کشتی رفت اما بعد متوجه شد علاقه اش به وزنه‌برداری بیشتر است و همین موضوع سبب شد تا به این رشته روی آورد، سلیمی با توجه به شرایط استاندارد و رکورد ایده‌آل توانست سهمیه المپیک ریو 2016 را کسب کند.

سلیمی در سال ۱۳۸۹ نشان ملی جوان ایرانی را نیز دریافت کرد.

از افتخارات بهداد سلیمی در رقابت‌های بین‌المللی می توان به دارندهٔ رکورد یک ضرب جهان با ۲۱۴ کیلوگرم و دارندهٔ مدال طلای المپیک لندن در مجموع با ۴۵۵ کیلوگرم اشاره کرد.

همچنین بهداد سلیمی در رقابت‌های وزنه‌برداری آسیا در تانگ لینگ چین در وزن فوق سنگین با مجموع ۴۵۸ کیلوگرم (۲۰۸ کیلوگرم در یکضرب و ۲۵۰ کیلوگرم در دو ضرب) قوی‌ترین مرد آسیا شد.

سلیمی در مرتبه اول وزنه ۲۰۰ کیلوگرمی و در مرتبه دوم وزنه ۲۱۰ کیلوگرمی را مهار کرد اما در مهار وزنه ۲۱۵ کیلوگرم ناکام ماند تا با ۲۱۰ کیلوگرم رکورد بازی‌های آسیایی را بشکند و در دو ضرب بامهار وزنه ۲۵۵ کیلوگرمی و مجموع ۴۶۵ کیلوگرم علاوه بر کسب مدال طلای اینچئون، رکود بازی‌های آسیایی را هم جابجا کرد.

در حال تکمیل/////////

سلیمی در سال ۲۰۱۰ قهرمان وزنه‌برداری دستهٔ ۱۰۵+ کیلوگرم جهان شد و پس از حسین رضازاده دومین وزنه بردار ایرانی بود که به این افتخار دست یافت، وی در این مسابقات با ۲۰۸ کیلوگرم در یک‌ضرب پس از یوگنی چیگیشف روس دوم شد و در دوضرب در پی مصدومیت چیگیشف با ۲۴۵ کیلوگرم پس از ماتیاس اشتاینر آلمانی دوم شد و به دو مدال نقره در یک‌ضرب و دوضرب و مدال طلای مجموع با ۴۵۳ کیلوگرم رسید.

وی موفق شد در حرکت یک ضرب دسته فوق سنگین رقابت‌های جهانی وزنه‌برداری در فرانسه، با بالا بردن وزنه ۲۱۴ کیلوگرمی رکورد جهانی این رشته را به نام خود ثبت کند و رکورد حسین رضازاده را بشکند.

بهداد پس از کسب سهمیه المپیک تابستانی لندن در ۱۷ مرداد ۱۳۹۱ در ۱۰۵+ کیلوگرم به مصاف حریفان خود رفت و در حرکت اول یک ضرب ۲۰۱ کیلوگرم را بالای سر برد و در حرکات بعدی یک ضرب وزنه‌های ۲۰۴ و ۲۰۸ کیلو را بالای سر برد و بعد از وزنه‌بردار روس در جایگاه دوم یک ضرب قرار گرفت.

بهداد در دوضرب و در اولین حرکت وزنه ۲۴۷ کیلوگرم را بالای سر برد و در حرکت دوم نتوانست وزنه ۲۶۴ کیلوگرمی را که رکورد المپیک محسوب می‌شد بالای سر ببرد و با ۴۵۵ کیلوگرم مدال طلای المپیک را از آن خود کرد اما او نتوانست رکورد المپیک را که با ۲۶۳ کیلوگرم در دستان حسین رضازاده است را بشکند.

با توجه به دومی سجاد انوشیروانی در المپیک 2012 برای نخستین بار بود که در رقابت‌های المپیک در یک وزن، مدال طلا و نقره همزمان برای کشورمان به دست آمد ، هر چند ایران در المپیک هلسینکی ۱۹۵۲، مدال نقره و برنز وزنه‌برداری را در یک وزن در کارنامه المپیکی از آن خود دارد اما کسب مدال طلا و نقره، افتخار جدیدی برای وزنه بردرای کشورمان بود.

در حال تکمیل/////////

سلیمی سفیر طلایی بهزیستی در مسابقات جهانی و المپیک است.

حال باید منتظر ماند و دید آیا ملی پوشان المپیکی کشورمان می توانند باز هم در بزرگترین آوردگاه ورزشی جهان مثل گذشته تاریخ ساز شوند یا خیر؟



انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار