معاون پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: سرشماری علفخواران (پستانداران) در 41 منطقه تحت حفاظت این استان آغاز شده است.

آغاز سرشماری تابستانی علفخواران در خراسان رضویبه گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد؛ محمد عرفانی افزود: در این سرشماری گونه های شاخص از جمله کل و بز، قوچ و میش و آهو مد نظر است که با توجه به جمعیت مطلوب این وحوش در استان سرشماری مزبور از حساسیت بسیار برخوردار است.

وی گفت: استان خراسان رضوی با بیش از 15 هزار راس چهارپا شامل گونه های ارزشمند کل و بز، قوچ و میش و آهو جزو سه استان برتر کشور در این زمینه به شمار می رود.

معاون پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی افزود: این سرشماری به روش مشاهده مستقیم است و تا پایان تابستان ادامه دارد.

عرفانی گفت: وجود 14 میلیون و 500 هزار راس دام اهلی در کنار بیش از 15 هزار و 500 راس دام وحشی در این استان شرایط خاصی ایجاد کرده است.

وی با بیان اینکه این شرایط به خاطر تداخل دام اهلی و وحشی و امکان انتقال بیماری از دام اهلی به وحشی حساسیت بیشتری ایجاد کرده است، افزود: به همین دلیل 216 منطقه با احتمال تداخل دام اهلی و وحشی برای واکسینه کردن دام های اهلی به دامپزشکی استان اعلام شده است.

وی با اشاره به اینکه علاوه بر سرشماری تلاش می شود احتمال بیماری در بین وحوش نیز رصد شود، گفت: وسعت زیستگاههای این استان دو میلیون و 500 هزار هکتار است.

معاون پایش و نظارت اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی افزود: گونه های شاخص حیات وحش در خراسان رضوی شامل بز وحشی، قوچ، گوسفند وحشی، آهو، پلنگ، یوزپلنگ، گرگ، کفتار و انواع پرندگان از قبیل پرندگان شکاری، هوبره و کبک است.

خراسان رضوی دارای 28 اثرملی طبیعی، پارک ملی، پناهگاه حیات وحش، مناطق حفاظت شده و 13 منطقه شکار ممنوع است.

انتهای پیام//

 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.