مشهد؛

ثبت ملی 16 تپه و محوطه باستان شناختی خراسان رضوی

مدير كل ميراث فرهنگی، صنايع دستی و گردشگری خراسان رضوی از ثبت 16 تپه و محوطه ارزشمند استان در فهرست آثار ملی خبر داد.

ثبت ملی 16 تپه و محوطه باستان شناختی خراسان رضویبه گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد؛ حسين زارع صفت گفت: گستره خراسان همواره یک حوزه تمدنی سرشار و تأثیرگذار در پهنه ایران فرهنگی شناخته شده و بواسطه شرایط جغرافیایی مناسب در ناحیه ای با ارتباطات فرهنگی گسترده با سایر حوزه های تمدنی قرار دارد.

وی افزود: مهم ترین نشانه های این ارتباط فرهنگی، استقرارگاهها و زیستگاههای انسانی است که امروزه در قالب محوطه ها و تپه های باستان شناختی در سطح استان توسط کارشناسان مورد شناسایی قرار گرفته و زمینه را برای مطالعه و پژوهش و تحقیق در حوزه های مختلف هموار نموده است.

مدير كل ميراث فرهنگی، صنايع دستی و گردشگری خراسان رضوی گفت: ثبت آثار به ویژه ثبت ملی محوطه های تاریخی، مهم ترین وظیفه سازمانی این اداره کل در راستای حفاظت حقوقی و فیزیکی و همچنین بررسی ظرفیتهای آنها به لحاظ ارزش گذاری در قالب پژوهش های آینده و مطالعاتی است که در دستور کار کارشناسان معاونت میراث فرهنگی استان قرار گرفته و در آینده نیز روند مستند سازی و ثبت این آثار ادامه خواهد داشت.

زارع صفت افزود: با توجه به اهمیت تپه و محوطه های باستان شناختی استان، پس از مستندسازی آثار دارای الویت بنا به پیشنهاد این اداره کل و تصویب اولین کمیته ثبت وحریم کشور برای بررسی پرونده های خراسان رضوی در سال95 ،   9محوطه در شهرستان سرخس و 7 محوطه تاریخی در شهرستان مشهد در فهرست آثار ملی به ثبت رسید .

وی گفت: قدمت محوطه های به ثبت رسیده حدفاصل دوره مفرغ(هزاره سوم پیش از میلاد) تاقرون متآخر اسلامی را در بر می گیرد که افزون بر اطلاع رسانی به سازمانها و ادارات عمرانی ذیربط، به طور مستمر توسط یگان حفاظت اداره کل پایش خواهد شد.

تاکنون 461 تپه و محوطه تاریخی خراسان رضوی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

انتهای پیام//

م.م

 

برچسب ها: ثبت ، ملی ، محوطه ، باستانی ، مشهد
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.