عضو هئیت علمی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع باغ گیاه شناسی ملی ایران گفت: ورود بیش از ظرفیت افراد به طبیعت سبلان باعث نابودی گیاهان در این منطقه می شود.

تهران در محاصره درختان غیر بومی و مهاجم
ولی الله مظفریان عضو هئیت علمی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع باغ گیاه شناسی ملی ایران در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، درارتباط با نا بودی گیاهان ناشی از تخریب محیط زیست طبیعی آنان   برای مثال به  گونه‌های گیاهی شهر تهران اشاره کرد و اظهار داشت: در سطح شهر تهران هیچ گونه گیاه طبیعی بومی وجود ندارد و آن چه مشاهده می‌شود همه دست کاشت و مصنوعی است.
 
وی علت انتخاب تهران به عنوان پایتخت در زمان قاجار و پهلوی را شرایط مناسب آب و هوائی و زیستگاه مناسب آن دانسته و گفت ولی هم اکنون به دلیل افزایش جمعییت و گسترش ساخت و ساز ها و شهرنشینی گونه های بومی و طبیعی خود را  نسبت به  قبل از دست داده است و از حالت باغ شهر بودن خارج شده است.
 
مظفریان با تاکید بر اینکه در حال حاضریکنواختی خاصی ازگونه های گیاهی دست کاشت در سطح شهر تهران وجود دارد، بیان داشت: در همه جای پایتخت نارون، اقاقیا، چنار، کاج و سرو و تعداد قابل توجهی از گیاهان خارجی را مشاهده می‌کنیم که به جای کاشت این گیاهان می‌توانستیم  با آوردن گونه های گیاهی بومی رویش متنوعی از  گیاهان را شاهد باشیم..
 
عضو هئیت علمی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع باغ گیاه شناسی ملی ایران درباره ضرورت کاشت گیاهان ساز گار با شرایط اقلیمی تهران و دیگر شهر های ایران گفت: برای مثال خرزهره از جمله گیاهانی است که در تهران کاشته شده ولی رویشگاه ان کنار رودخانه‌ها و مناطق گرمسیری جنوب ایران است.
 
وی با بیان اینکه خرزهره گیاهی گرما دوست است، ادامه داد: در سال 1386 تمام خرزهره‌ها و اکالیپتوس های کاشته شده در تهران خشک شدند و دلیل آن تنها مدیریت غلط کاشت این گونه‌ها در مناطقی غیر از زیستگاه‌های بومی خود آنها اعلام شد.
 
مظفریان افزود: بنابراین اگر گونه کاشته شده مناسب برای محیط وقابل انطباق با شرایط مورد نیاز خود نباشد ممکن است از لحاظ اقتصادی به عنوان هدر رفت سرمایه ملی تلقی شود.
 
عضو هئیت علمی موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع باغ گیاه شناسی ملی ایران درباره دیگر مضرات کاشت گونه غیر بومی تصریح کرد: ممکن است گیاه غیر بومی بعد از رشد خود به عنوان یک گونه مهاجم نابودگر گونه‌های بومی منطقه شود.
 
وی تاکید کرد: درخت چناری که در حال حاضر در طول حدود 50 کیلومتر و از جنوب به شمال خیابان ولیعصر مشاهده می‌کنیم، نشان عدم شناخت تنوع گونه های قابل کاشت در تهران و بیانگر یکنواختی و خسته کننده بودن فضای سبز  شهر تهران است و این اتفاق متاسفانه دامنگیر اکثر شهر های ایران است در حالیکه می دانیم ایران کشور بسیار متنوع از نظر تعداد گونه های گیاهی است و تعداد قابل توجهی از آنها قابلیت زینتی شدن و کاشتن به عنوان گیاه مناسب ایجاد فضای سبز را دارند..
 
انتهای پیام/
برچسب ها: تهران ، درختان ، مظفریان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار