رییس هیات مدیره خوابگاه‌داران غیر دولتی کشور با بیان اینکه عوارض و مالیات خوابگاه‌های غیردولتی را به تعطیلی کشاند، گفت: 61 خوابگاه دار از کار خود انصراف دادند.

علیرضا شوکتی رییس هیات مدیره خوابگاه‌داران غیر دولتی کشور در گفت و گو با خبرنگار حوزه دانشگاهی  گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان با اشاره به آخرین آمار از وضعیت خوابگاه‌های غیر دولتی گفت: امسال بیش از 50 خوابگاه غیردولتی در سراسر کشور به دلیل عدم صدور مجوز از سوی شورای نظارت و ارزیابی تعطیل شد.

وی ادامه داد: در حالی که شورای نظارت و ارزیابی به دلیل عدم صلاحیت مجوز فعالیت این خوابگاه های غیردولتی را صادر نکرده بود اما برخی از این خوابگاه های تعطیل شده، بیش از 10 سال در این عرصه فعال بوده اند.

شوکتی با بیان اینکه در حال حاضر 79 خوابگاه تعطیل و چهار مورد ورشکسته شدند، سه خوابگاه در راهروی دادگاهها به سر می برند و 61 مورد از کار خوابگاه‌داری انصراف دادند، اظهار داشت: در حال حاضر 206 خوابگاه غیردولتی در سراسر کشور فعال و پنج مورد هم در شرف تاسیس است.

رییس هیات مدیره خوابگاه‌داران غیردولتی افزود: ظرفیت خوابگاه‌های فعال دخترانه که قبلا دارای مجوز بودند، 15 هزار و 186 و همچنین ظرفیت خوابگاه‌های فعال پسرانه سه هزار و 45 مورد بود.

وی با اشاره به عوامل تعطیلی خوابگاه‌های غیر دولتی بیان کرد: از دلایل مهم تعطیلی خوابگاه‌های خصوصی می توان به بالارفتن هزینه های انرژی شامل آب، برق، گاز و ...، افزایش عوارض و مالیات، راه اندازی خوابگاه‌های خودگردان توسط برخی دانشگاه‌ها از طریق کارکنان خود و عدم همکاری برخی دانشگاه‌ها با خوابگاه‌داران غیر دولتی اشاره کرد.

شوکتی ادامه داد: متاسفانه صندوق رفاه فقط از شورای نظارت بر خوابگاه های غیردولتی حمایت می کند (شورایی که قرار بود متولی و حامی خوابگاه‌داران و دانشجویان باشد) اما این اقدامات علاوه بر تحمیل هزینه‌های سنگین برای دانشجویان و خوابگاه‌داران، باعث دلسردی بخش خصوصی نیز شده، درحالی که بخش خصوصی چندین میلیارد در زمینه امور رفاهی دانشجویان به دولت کمک کرده است.

به گفته وی تعاونی با جدیت و مثل گذشته به فعالیت خود ادامه می دهد.

رییس هیات مدیره خوابگاه‌داران غیردولتی با بیان اینکه صندوق رفاه دانشجویی سال گذشته دستورالعمل تاسیس و اداره خوابگاه‌های غیر دولتی را تغییر داد تا به مدت سه سال آزمایشی اجرا شود، بیان کرد: تا قبل از دستورالعمل جدید، صدور مجوز از طریق صندوق رفاه دانشجویی وزارت علوم و با همکاری شرکت تعاونی انجام می گرفت که هم نظارت بر خوابگاه‌های مجوز دار را آسان کرده بود و هم خوابگاه داران درگیر بروکراسی اداری نبودند.

شوکتی ادامه داد: اکنون اخذ مجوز برای خوابگاه‌داران باید توسط شورای نظارت و ارزیابی خوابگاه های غیردولتی صادر شود که بسیار سخت تر شده و به نسبت مشکلاتی هم برای دانشجویان به وجود آورده است، چون دانشجویان در مواقع بروز مشکل نمی دانند به کجا مراجعه کنند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار