شیراز؛

ثبت جهانی کهن‌ترین بازار تاریخی ایران در فارس

ثبت جهانی بازار قیصریه لارستان ۹ساله شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ مدیر پایگاه پژوهشی میراث فرهنگی شهرستان لارستان گفت: با توجه به اهمیت ثبت مجموعه‌های تاریخی، مجموعه بازار قیصریه، آب انبار دهن‌شیر، مسجد، میدان قیصریه، مجموعه کاروانسراهای گلشن و نو و فضاهای  اطراف می‌تواند به صورت یک مجموعه شهری مرتبط با هم برای ثبت در فهرست آثار جهانی آماده شود.
شهاب‌الدین رفعتی بیان کرد : در سال 2007 ثبت اولیه این اثر در فهرست مقدماتی ثبت جهانی یونسکو انجام شد، ولی به دلیل عدم رعایت شرایط و نبود مقدمات لازم سبب شده که ثبت جهانی این بنا به تاخیر بیفتد.
مصیب امیری، مدیرکل میراث فرهنگی استان فارس بازار قیصریه لار، قلعه ایزدخواست و مجموعه زندیه را آثار استان فارس دانست  که در فهرست ثبت جهانی قرار گرفته است .
سرپرست میراث فرهنگی لارستان ادامه داد : قدمت بازار در اصل مربوط به 1300 سال قبل است، و یکی از مهمترین  ویژگی های بازار قیصریه لارستان قرارگرفتن چهار برکه مسگرها، آردفروشان، دهن شیر روبه‌روی در اصلی میدان در چهار سمت آن است که این آب انبارها بازار را در برابر زلزله مقاوم کرده است.
سیما علویه تصریح کرد: بازار قیصریه لار به‌گونه‌ای ساخته شده که ارتباط آن با کنیسه (مسجد جامع امروزی)، حمام، دو کاروانسرا و تیمچه‌های متعدد اطراف بازار وجود داشته است.
گفتنی است، براساس کتیبه‌ای که در قبه زیر بازار قیصریه در فاصله 18 متری و با حروف اَبجد به رشته تحریر در آمده، این بازار در دوره شاه عباس صفوی تعمیر شده است.
بازار تاریخی قیصریه لارستان در سال 1317 به شماره 315 در فهرست  آثار ملی به ثبت رسید ه است.
انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار