به گزارش
گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، هادی بهادری، نوسازی ناوگان هوایی را ضروری خواند و گفت: منتقدان ورود هواپیماهای جدید به کشور در واقع درحال چاق کردن ناوگان هوایی کشورهای دیگر هستند.
نایب رییس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با توضیح اینکه ۲۶۶ هواپیما در کل ناوگان مسافری هوایی ایران وجود دارد که از این تعداد ۱۱۰ فروند آن غیرفعال است و تنها ۱۵۶ فروند هواپیمای فعال با میانگین عمر ۲۳ سال در کشور وجو د دارد، گفت: همین تعداد هواپیماهای فعال هم تا سال آینده کنار گذاشته می شود و بر این اساس اگر بخواهیم وضعیت موجود را حفظ کنیم باید ناوگان جدید را حتما اضافه کنیم.
وی ادامه داد: این درحالی است که سیاست ما باید توسعه حمل و نقل هوایی با نوسازی ناوگان هوایی باشد. اگرمی خواهیم با کشورهای منطقه چون امارات و ترکیه رقابت کنیم باید به فکر پرکردن این خلاء چندین ساله باشیم. درحال حاضر فاصله چشمگیری در رقابت های هوایی با کشورهای همسایه داریم. ترکیه در سال ۹۰ میلیون مسافر جابجا می کند و این رقم در ایران تنها به ۱۲ میلیون نفر در سال میرسد. این درحالی است که تاکید مجلس هم این است که باید صاحب جایگاه هوایی و سهممان در منطقه شویم.
نماینده مردم ارومیه با اعتقاد بر اینکه نیاز به توسعه ناوگان هوایی قطعی است و این اتفاق منجر به توسعه فرودگاه ها خواهد شد می گوید:متاسفانه در حال حاضر کاهش مقام در منطقه داریم و اگر بخواهیم حداقل به رتبه قبلی خود برسیم باید هواپیماهای نو را وارد کشور کنیم .
تزریق پول به ناوگان هوایی بیگانه بیش از این جایز نیست.
بهادری در پاسخ به این سوال که آیا تنها نوسازی تجهیزات فرودگاهی و رادارها میتواند این سهم را به ایران بازگرداند، گفت: این دو مکمل یکدیگر هستند. صنعت هوایی صنعت مهمی است که پیشران است و باقی صنایع مرتبط با ترابری و گردشگری و ساخت و تعمیر را به دنبال خود می کشد. درحال حاضر فرصت مهمی پیش آمده است و آسمان ایران محل تردد مسیرهای غرب و شرق دنیا شده و برای ما فرصتی را پیش آورده است.
بهادری با بیان اینکه باید نگاه توسعه ای به پروازهای بین المللی داشته باشیم و فقط دنبال پرواز شهر به شهر نباشیم، گفت: در حال حاضر جمعیت زیادی از مردم ما به ترکیه سفر می کنند. در همین روزهای کودتا در ترکیه آماری بالغ بر وجود ده هزار مسافر ایرانی در ترکیه منتشر شد.
اما آیا از خود پرسیده ایم که این مسافران چگونه به ترکیه می روند؟ خیلی از این ها به صورت زمینی و از مرز بازرگان و خوی به شهر وان در ترکیه می روند و در آنجا سوار هواپیما می شوند و به استانبول می رسند. یعنی از این رقم ده هزار نفر مسافر حداقل ۵ هزار نفر از آنها در حال تزریق منابع مالی به ایرلاین های ترک هستند و پول در جیب ایرالاین خارجی می رود.
نایب رییس کمیسیون عمران مجلس تزریق پول به ناوگان هوایی بیگانه را بیش از این جایز نداست و ادامه داد: این مسافران می توانند از فرودگاه ارومیه به استانبول برسند اما از آنجایی که هواپیما نداریم نمیتوانیم خط هوای جدیدی راهاندازی کنیم. همین وضعیت در ایلام و کرمانشاه برای پروازهای به مقصد عراق نیز وجود دارد. در مشهد هم برای پروازهای به مقصد پاکستان این وضعیت وجود دارد.
وی تاکید کرد که شهرهای مرزی ما باید به محلی برای انتقال مسافران خارجی و داخلی تبدیل شود.
انتهای پیام/