شاعر باید به زبانی حرف بزند که زبان عموم مردم است. شعری که تنها مورد قبول خواص یک جامعه قرار بگیرد، شعری متعالی نیست.

محمود حبیبی کسبی، شاعر در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ با تاکید بر لزوم همزبانی و همدلی شاعر با مخاطبان و دغدغه آن‌ها گفت: اگر شاعری دغدغه‌هایی ساده و سطحی را در اثر خود بیاورد که همه مردم بتوانند نسبت به آن واکنش نشان دهند، مخاطبان با او ارتباط می‌گیرند. شاعر باید به زبانی حرف بزند که زبان عوام مردم است. شعری که تنها مورد قبول خواص یک جامعه قرار بگیرد، شعری متعالی نیست. همین طور شعری که تنها مورد قبول عوام جامعه باشد، شعری متعالی نخواهد بود. شعر متعالی باید مورد قبول خاص و عام جامعه قرار بگیرد.

وی با اشاره به آنکه در طول تاریخ ادبیاتمان همواره یک شاعر به عنوان ملک الشعرا داشتیم گفت: اگر بخواهم به زبان محاوره امروز بگویم، «ملک الشعرا» همان بهترین شاعران یا شاعر ملی است و مسئله جدیدی در ادبیات محسوب نمی‌شود. در بسیاری از کشورها مشاهده می کنیم که یک شاعر را به عنوان شاعری ملی انتخاب می کنند. همین الان نیز آنچه ما به عنوان ملک الشعرا داشتیم، در سطح جهان رواج دارد. این شاعر سرآمد شاعران دوره خودش است.
 
وی افزود: شاعر ملی، شاعری مردمی است. ملک الشعرای زبان فارسی یا همان شاعر ملی، شخصی است که مردم بیشترین ارتباط را با وی می گیرند. در روزگار ما این مسئله پیچیده تر شده است و مانند گذشته نیست که اغلب مردم تفکر واحدی داشته باشند و یک جور فکر کنند. هم اکنون در روزگاری هستیم که ده ها عقیده و مسلک در یک شهر وجود دارد و یک مقدار متفاوت است. نکته ای که در روزگار ما سبب می شود شاعر مورد قبول عامه مردم قبول بگیرد، به زبان عوام سخن گفتن است و دیگر آنکه از دغدغه های مردم بگوید.
 
انتهای پیام/


 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار