نویسندگان کودک باید تلاش کنند با استفاده از جلوه های بصری و همدلانه، اخلاق و فرهنگ در کتاب‌ها را آموزش دهند.

شهرام اقبال‌زاده نویسنده کتاب کودک و نوجوان در گفتگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در ارتباط با ویژگی کتاب تاثیرگذار کودکانه گفت: اولین ویژگی که کتاب کودک باید داشته باشد، این است که با ذهن و روان و جهان کودک همخوانی داشته و برای وی لذت‌بخش باشد. چه در شعر، چه در داستان و چه  در تصویر، کار کودک باید با عواطف و تخیل کودک همخوانی داشته باشد. جلوه بصری در هر کاری برای کودک از اهمیت بالایی برخوردار است؛ چرا که نمود کار است و کودک از طریق جلوه بصری مجذوب کار می شود. وظیفه ادبیات همدلی کردن با مخاطب به شکل خلاقانه است.
 
وی در همین ارتباط افزود: کودکان در طی شبانه روز از نظر اخلاق و فرهنگ در محیط خانواده و جامعه، آموزش‌های آمرانه می بینند. وظیفه ادبیات این است که به شکل عاطفی کودک را جذب کند. اگر اخلاقیات را با عطوفت به کودک آموزش بدهیم، پذیرش راحت‌تر اتفاق می‌افتد و باعث می شود کودکان و نوجوانان از اخلاق و فرهنگ گریزان نشوند.

اقبال‌زاده گفت: برخی کتاب‌های منتشر شده برای کودکان، از جهات مختلفی نامناسب هستند. به طور مثال،  امروزه در بعضی کتاب‌ها نگاه مردسالارانه وجود دارد. حتی بعضی اوقات در کتاب های درسی هم این معضل وجود دارد و این کلیشه ها روی کودکان تاثیر منفی می‌گذارد. حتی گاهی اوقات نویسنده های خانم نیز این کلیشه های مردانه را ناخودآگاه تقویت می‌کنند. این نوع برداشت در بعضی از نویسنده‌ها نهادینه شده و نمی‌توانند برداشت خلاقی داشته باشند.

گفتنی است؛ کتاب‌های «زندگی گاندی»، «ترجمه برای کودکان» و «یاد مهرگان» تعدادی از کتاب‌های اقبال زاده هستند و کتابی با عنوان «فوت و فن بازنگری و ویرایش رمان» از وی در دست انتشار است.  




انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار