مدیرکل بهزیستی استان اردبیل گفت: استان اردبیل در اجرای این طرحها جزو ده استان برتر کشور است.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران جوان از اردبیل؛ بهزاد ستاری در کارگاه هم‌اندیشی طرح‌های مشاوره ژنتیکی پیش از ازدواج و غربالگری اختلالات ژنتیک که در سرعین برگزار شد اظهار داشت: بحث پیشگیری از معلولیت‌ها باید مبتنی بر شواهد بوده و برای کاهش معلولیت‌ها باید گروه‌های پرخطر جامعه را شناسایی کنیم.

وی گفت: خوشبختانه استان اردبیل عملکرد مناسب در زمینهٔ غربالگری بینایی و شنوایی داشته است به‌طوری‌که 87 درصد نوزادان در غربالگری شنوایی و 85 درصد نیز در غربالگری بینایی تحت پوشش اقدامات سازمان بهزیستی قرارگرفته‌اند که استان اردبیل را در این طرح‌ها جزو ده استان برتر کشور کرده است.

مدیرکل بهزیستی استان اردبیل گفت: یکی از اهداف اصلی سازمان بهزیستی استان اردبیل پوشش کامل مشاوره‌های ژنتیک به‌ویژه قبل از ازدواج در تمامی شهرستان‌هاست و در این مورد نبود پزشک متخصص برای انجام آزمایش‌ها ژنتیک از مشکلات استان اردبیل بوده که امیدواریم با همکاری نهادهای مربوطه تمامی این آزمایش‌ها را در استان اردبیل انجام دهیم.

ستاری افزود: فرهنگ‌سازی مشاوره‌های ژنتیکی باید در بین مردم ایجاد شود تا تمامی زوج‌های جوان هم ازدواج‌های فامیلی و هم ازدواج‌های غیرفامیلی قبل از ازدواج به مراکز مشاوره ژنتیک مراجعه کنند تا در آینده مشکلی متوجه فرزندانشان نشود.

وی در ادامه بیان کرد: باید تلاش کنیم با اقدامات صورت گرفته تعداد معلولان و درصد معلولیت‌ها در استان اردبیل کاهش یابد که خوشبختانه طرح پایلوت کشوری مشاوره ژنتیک در استان اردبیل و شهرهای اردبیل و گرمی اجرا شد که امیدواریم یک فرهنگ‌سازی مناسبی در بین مردم برای مراجعه به مشاوره‌های ژنتیک صورت بگیرد.

انتهای پیام/ع

برچسب ها: اردبیل ، طرح ، غربالگری
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.