به گزارش
حوزه تئاتر گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری؛ فرهاد تجویدی، بازیگر، كارگردان و مدرس تئاتر، كه به تماشای نمایش «چهل گیس و حسن كچل» در تماشاخانه مهر حوزه هنری نشسته بود، گفت: شاید در نگاه اول بعید به نظر برسد كه نمایشی با چنین ساختار اجرایی و بهرهگیری از موسیقی و حركات فرم امكان اجرا در مجموعهی حوزه هنری را پیدا كرده است. چون این گونه جا افتاده است كه تئاتر حوزه هنری تنها به آثار مناسبتی و ارزشی امكان اجرا میدهد. اما آیا اگر تئاتری به موضوعات انسانی بپردازد آن تئاتر ارزشی نیست؟ البته كه پرداختن به موضوعی همچون بیماری سرطان كه موضوع نمایش «چهل گیس و حسن كچل» است، هم انسانی و هم ارزشمند است و جا دارد تا مركز هنرهای نمایشی حوزه هنری به آثاری اینچنینی بیشتر بها دهد و نیز در انتخاب، اجرا و حمایت از نمایش ها ذوق هنری به خرج دهد.
این بازیگر تئاتر ادامه داد: معتقدم تئاتر حوزه هنری نباید خود را از اجتماع و تماشاچیهای بدنه تئاتر جدا ببیند و در یك دایره بسته محصور بماند. این مركز باید آثار و نمایشهایی را تولید كند كه باعث آشتی تماشاچی با هنر تئاتر شود و این، وظیفه مهمی است. چراكه اگر خوراك فرهنگی حاضر نباشد، تماشاگر نیازش را با ماهواره و امثال آن پر میكند كه در نهایت آسیبهای اجتماعی فراوانی برای جامعه به دنبال خواهد داشت. فلسفه وجودی حوزه هنری آشنا كردن بهخصوص نسل جوان با ارزشهای انقلاب است. پس تئاتر حوزه باید در مسیری حركت كند كه فضای ارتباط با نسلی كه با اهداف این مركز، غریبه است را فراهم آورد.
كارگردان نمایش «مردی كه دریا شد» با تاكید بر اینكه باید به هنرمندان اعتماد كرد، تصریح كرد: ممكن است سوال شود كه آیا تئاتر حوزه هنری باید از هر نوع تئاتری با هر داستانی حمایت كند؟ من معتقدم بعد از گذشت سی و اَندی سال از انقلاب اسلامی، كارگردانان ما خطوط قرمز را به خوبی میشناسند و میدانند كه باید چه موضوعاتی را در چه قالبی به مخاطب عرضه كنند. در نفس تئاتر، سرگرمی و مفرح بودن وجود دارد. در عین حال تئاتر، هنری برای دروننگری است و انسان را از پلشتیها جدا و به شكوه و عظمت نزدیك میكند. كارگردانان ما با درك این موضوع، آثاری را به صحنه میبرند كه با ذائقه تماشاگران فهیم، جور در بیاید؛ تنها كافی است تا مدیران به هنرمندان اعتماد كنند و امكان كار و تولید نمایش را برایشان مهیا نمایند.
تجویدی افزود: نمایش «چهل گیس و حسن كچل» با وجود برخی نقدها و ضعفهایی كه در ساختار و قصه دارد اما مفاهیم انسانی ارزشمندی را مطرح میكند. این نمایش درباره اهمیت از خودگذشتگی و نكوهش خودخواهی است. در این روزهای بیاخلاقی برخی از هنرمندان تئاتر، نمایش «چهل گیس و حسن كچل» از اخلاقمداری یك بازیگر تئاتر میگوید و اینكه چگونه یك فرد باید در خدمت جمع باشد و همچنین این نكته كه تئاتر میتواند اندیشه خودمحوری را به باد انتقاد بگیرد.
وی بازی بازیگران نمایش «چهل گیس و حسن كچل» را مثبت ارزیابی كرد و گفت: استفاده از ریتم و موسیقی در نمایش «چهل گیس و حسن كچل» در خدمت مفاهیم داستان بود. نمیشود به صرف ایجاد جاذبهی تصویری از حركات فیزیكال و موسیقی استفاده كرد. تئاتر باید محتوا داشته باشد و هر حركت و جنبشی هم باید در راستای این محتوا و در همخوانی با جریان كل نمایش استفاده شود. تمام قصهها در سی و شش وضعیت نمایشی خلاصه میشوند. اما چگونگی پرداختن به این وضعیتهاست كه به نمایش، شكل هنری میدهد. مسلما كارگردان این نمایش هم اگر پنج سال دیگر بخواهد همین متن را از نو كارگردانی كند حتما به شیوهی دیگری كار میكند چراكه در این زمان سپری شده به پختگی فكری رسیده و اندیشهاش تغییر كرده است.
تجویدی در پایان این گفتوگو خاطرنشان كرد: مردم به لبخند نیاز دارند و این وظیفه مراكزی مثل حوزه هنری است كه با تولید خوراك فرهنگی، این نیاز را رفع كنند. تئاتر حوزه هنری باید در آثارش جاذبه بیشتری بگنجاند و تماشاگران بیشتری را از طیفهای گوناگون به تماشاخانههایش دعوت كند. اگر این نهاد به تماشاگرانی انتخابی و محدود اكتفا كند بیشك اهدافش والایش محقق نخواهد شد.
گفتنی است نمایش «چهلگیس و حسن كچل» نوشته ساغر خواجه امیری، به كارگردانی پوران مرادی و با مشاوره امیر كربلاییزاده، در ساعت 19:30- در تماشاخانه مهر حوزه هنری به روی صحنه میرود.
تماشاخانه مهر حوزه هنری در خیابان كریمخان زند، خیابان حافظ، نبش خیابان سمیه واقع است.
انتهای پیام/