دیده بان حقوق بشر در مورد بازداشت کودکان به اتهام همکاری با مخالفین مسلح در افغانستان و چند کشور دیگر، ابراز نگرانی کرده‌‌ است.

دیده بان حقوق بشر: دست کم دوصد بازداشتگاه پنهانی در افغانستان وجود داردبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران، دیده بان حقوق بشر در گزارش تازه‌ای در مورد افغانستان می‌گوید، حدود دوصد بازداشت‌گاه پنهانی در این کشور وجود دارد که شمار زیادی از کودکان، به اتهام ارتباط با طالبان، قصد حملات انتحاری و یا هم همکاری با شورشیان در بند بسر می‌برند. 

هیومن رایتس واچ در گزارشی که دیروز نشر شد، همچنین گفته که نیرو‌های امنیتی افغان، صد‌ها کودک و نوجوان را که کمتر از ۱۸ سال عمر دارند، به اتهام تهدید به منافع ملی بازداشت کرده‌است. 

در گزارش این سازمان همچنین آمده که این بازداشت‌گاه‌‌ها از سوی پلیس، امنیت ملی و اردوی افغانستان اداره می‌شوند. 

در ادامۀ این گزارش به یک بازداشت‌گاه در ولایت پروان که از سوی وزارت دفاع افغانستان ایجاد شده بود، اشاره شده که در سال ۲۰۱۵ میلادی، ۱۶۶ کودک به اتهام تهدید‌های امنیتی در آنجا زندانی بودند. 

ارقام حکومت افغانستان نشان می‌دهد که در ماه اکتبر سال ۲۰۱۴، حدود هفت و نیم هزار تن به اتهام تهدید‌های امنیتی، از سوی نیرو‌های افغان بازداشت شدند که این تعداد، نسبت به سال ۲۰۱۱ میلادی چهار مرتبه بیشتر است. 

بر اساس مصاحبه‌های که از سوی اداره‌های مختلف سازمان ملل متحد صورت گرفته، شاید سیزده درصد از زندانیانی که حدود نُه صد تن می‌شود، کودکان و نوجوانان کمتر از هجده ساله باشند. 

به گفته دیده بان حقوق بشر سازمان ملل متحد، شکنجه در بازداشت‌گاه‌های افغانستان یک کار عادی است. 

بر اساس یافته‌های سازمان ملل متحد، از میان ۸۰۰ تن که در سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ میلادی زندانی بودند و با آنها مصاحبه شده، نشانه‌های شکنجه در بدن ۳۵ درصد آنها دیده می‌شود. 

دیده بان حقوق بشر بر اساس مصاحبه‌های که در سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ از سوی سازمان ملل متحد انجام شده، می‌گوید، در مقایسه با بزرگسالان، شکنجه کودکان بازداشت شده در افغانستان هفت درصد بیشتر است. 

در گزارش هیومن رایتس واچ همچنین گفته شده: نیرو‌های امنیتی افغان به این دلیل بازداشت شده‌ها را شکنجه می‌کنند که در باره گروه‌های مسلح به آنها معلومات بدهند. 

یکی از چالش‌های که دیده بان حقوق بشر آنرا در گزارشش برجسته ساخته، معافیت از مجازات مامورین امنیتی است که مسئول شکنجه و بدرفتاری دانسته می‌شوند. 

آوا نوشت: هیومن رایتس واچ خواهان تحقیق در مورد ادعا‌های شکنجه و بد رفتاری با کودکان است و از حکومت‌های کشور‌های مختلف به شمول افغانستان می‌خواهد تا بر اساس پروتکل سازمان ملل متحد برای آغاز زندگی نو به کودکان متهم به ارتباط با گروه‌های مسلح و ادغام مجدد آنها در جامعه، این کودکان را به یونیسف یعنی صندوق حمایت از اطفال سازمان ملل و یا هم سایر نهاد‌ها و موسسات حمایت از کودکان بسپارد. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.