اولین همایش علمی تخصصی تمدن پژوهی اسلامی در دانشگاه اصفهان آغاز به کار کرد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،رئیس مجمع جهانی اساتید مسلمان دانشگاه های جهان امروز در این همایش گفت: ظرفیت سازی برای برای دستیابی به اهداف مقدس نظام اسلامی از مهمترین رسالت های بسیج اساتید است.
سهراب صلاحی با اشاره به برگزاری اولین همایش تمدن سازی اسلامی گفت: این همایش با هدف علم افزایی اساتید، گفتمان سازی در حوزه تمدن اسلامی و تربیت کادر برای فردای جهان اسلام در دستور کار قرار دارد.
رئیس مجمع جهانی اساتید مسلمان دانشگاه های جهان افزود: ساخت هر تمدن دارای سه الزام تفکر، بن بست تمدن غربی و وجود یک قدرت محوری است.
وی اظهار کرد: رسیدن به این نقطه در سایه استقلال محقق خواهد شد زیرا انسان نمونه ای که هدف ادیان و انبیای الهی است، زمانی تربیت می شود که استقلال فردی و اجتماعی وجود داشته باشد.
این استاد دانشگاه تصریح کرد: از ابتدای انقلاب اسلامی دو دیدگاه در مواجهه با تمدن غرب وجود داشت که یکی معتقد بود باید تمدن غرب را پذیرفت و راه پیشرفت را در همسو شدن با آن می دانست و دیدگاه دیگر بر این باور اعتقاد داشت که باید مستقل بود و با سختی راه رسیدن به تمدن نوین اسلامی را فراهم ساخت.
وی گفت: امکان همراهی تمدن اسلامی و تفکر نظام اسلامی ایران با تمدن غرب وجود ندارد زیرا این دو از یکسو تفاوت ماهوی در جهان بینی و هستی شناسی دارند و از سوی دیگر تاکنون هیچ کشور اسلامی با الگوگیری از غرب پیشرفت نکرده است.
صلاحی با بیان اینکه امروز تمدن غرب به بن بست رسیده است، افزود: امروز رهبر معظم انقلاب تمام سیاست های لازم برای رسیدن به تمدن اسلامی را پیش روی ما قرار داده اند و این سیاست ها باید در قالب راهبردها و طرح های عملیاتی توسط اساتید دانشگاهی و مسوولان اجرایی پیاده شود.
وی تصریح کرد: رسیدن به این نقطه مستلزم جهادی عمل کردن دولت است لذا دولت باید تلاش کند مجری خوبی برای سیاست های ولی فقیه باشد.
رئیس مجمع جهانی اساتید مسلمان دانشگاه های جهان گفت: تمام مولفه های لازم برای تحقق تمدن اسلامی از جمله رهبری مقتدر، انسجام اجتماعی و نفوذ در منطقه و جهان برای ایران فراهم است.
وی گفت: ایران در حال حاضر دارای رتبه 19 اقتصاد در جهان، بازار 80 میلیونی در داخل، بازار 400 میلیونی در اطراف خود و 6 درصد منابع جهان است.
در این همایش استادانی از سراسر کشور در حوزه تمدن اسلامی از منظر جریان سازی، گفتمان سازی و بررسی های علمی تمدن سازی نوین اسلامی به بحث و تبادل نظر می پردازند.
عوامل شکل گیری، گسترش و رکود تمدن اسلامی، نقش نهادهای علمی و آموزشی در تمدن سازی اسلامی،تاثیر فرهنگ و تمدن اسلامی در شکل گیری تمدن مدرن غرب، مبانی فکری تمدن اسلامی و تمدن غرب، الگوی توسعه مدنی و تمدن سازی نوین اسلامی، الزامات و موانع شکل گیری تمدن نوین اسلامی، نقش و جایگاه طب اسلامی در تمدن اسلامی و تمدن نوین اسلامی در منظومه فکری آیت الله خامنه ای(مدظله العالی) از محورهای این همایش اعلام شده است.
در کنار سلسله نشست های تخصصی، مباحث نظری و کارگاهی، بازدیدهای علمی و میدانی از نمادهای تمدن اسلامی در شهر اصفهان مانند میدان امام بعنوان نماد هنر اسلامی در عصر صفوی، مسجد جامع بعنوان نماد هنر و تمدن اسلامی در عصر سلجوقی و تخت فولاد بعنوان محل حیات معنوی و چهره های درخشان تشیع مدفون در این محل از جمله برنامه های جنبی این همایش است.
این همایش با حضور 170 نفر از اساتید دانشگاه های کشور 9 تا 12 مرداد در دانشگاه اصفهان برگزار می شود.


انتهای پیام/م
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.