اهمیت تغذیه مطلوب شیرخواران و کودکان خردسال برای رشد و تکامل آنان به خوبی شناخته شده و به عنوان یک موضوع مهم بهداشت عمومی پذیرفته شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، تغذیه انحصاری  با شیرمادر در 6 ماه اول عمر، فواید زیادی را برای شیرخواران به ارمغان می آورد. زیرا شیر مادر حاوی تمام مواد مغذی ضروری است که علاوه بر کاهش خطر ابتلا به بسیاری از بیماریها از جمله اسهال و بیماریهای تنفسی، نقش مهمی در رشد و تکامل مغز کودک و مسائل روانی-عاطفی وی دارد.

اطلاعات و پژوهش های 10 سال اخیر نشان می دهد که شیر مادر اثرات انکارناپذیری در تکامل بینایی و تکامل مغز داشته و ضریب هوشی شیرخوارانی که با شیر مادر تغذیه می شوند نسبت به شیرخوارانی که تغذیه مصنوعی دارند، بالاتر است.

امروزه ثابت شده است که تحریکات حسی، مثل تماس پوست با پوست، چشم در چشم و زمزمه های مادرانه برای رشد و تکامل و عملکرد طبیعی مغز ضروری است. نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می شوند هوشیارترند. این دسته از شیرخواران در هفته اول ودوم تولد فعالیت بدنی بیشتری داشته و واکنش های آنان نیز از سایر نوزادان بیشتر است.

در نتیجه با اطمینان کامل می توان گفت که با ترویج تغذیه با شیر مادر می توانیم به بهره هوشی بالاتر، توسعه پایدار، تبدیل فرهنگ خشونت به صلح، طلاق کمتر در جامعه و ارتباطات انسانی بهتر برسیم.

ما ادعا نمی کنیم که شیر مادر فرزندانمان را به برندگان جایزه نوبل تبدیل خواهد کرد ولی مسلماً کودکانی که از شیر مادر تغذیه کرده اند، تیزهوش تر و هوشیار تر خواهند بود.

برقراری تماس بین مادر و فرزند در ظرف ساعت اول عمر که نوزاد در اوج هوشیاری و آرامش است، برای ایجاد ارتباط عاطفی بین مادر و کودک از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است. به خصوص اینکه از حدود 90 دقیقه پس از تولد، هوشیاری نوزاد کاهش می یابد و تاحدود 48 ساعت خواب آلود است. پس تماس نزدیک و پوست به پوست فرزند در آغوش مادر در ساعت اول تولد عامل بسیار مهمی برای افزایش ضریب هوشی و تسریع تکامل کودک می باشد.

تغذیه با شیر مادر علاوه بر ارضاء مادر، موجب تسریع در پیشرفت مراحل مختلف تکامل فرزند هم می شود. عفونت گوش و در نتیجه کاهش شنوایی در بین کودکانی که از شیر مادر تغذیه می کنند به مراتب کمتر از آن دسته از کودکانی است که باشیر مصنوعی تغذیه می شوند .علاوه بر این، قدرت بینایی در کودکانی که از شیر مادر تغذیه می کنند نیز بیشتر است.

همچنین کودکانی که از شیر مادر تغذیه کرده اند زودتر راه می افتند، زودتر تکلم می کنند، از ضریب هوشی بالاتری برخوردار بوده و قدرت فراگیری آنان در همه سطوح تحصیلی و حتی در سالهای آخر دبیرستان بیشتر است. همچنین مطالعات نشان می دهد که ثبات عاطفی و روانی آن دسته از افراد  که در کودکی از شیر مادر تغذیه کرده اند به مراتب بیشتر است.

تغذیه با شیر مادر سبب برقراری ارتباط عاطفی-روانی بسیار نزدیک بین مادر و فرزند می شود که آثار آن برای سالیان سال ادامه می یابد. هرچه تماس مادر و نوزاد پس از تولد زودتر شروع شود احتمال موفقیت مادر در امر شیردهی بیشتر و مدت شیردهی او طولانی تر می گردد. نوزاد در ساعت اول عمر در اوج هوشیاری است و برقراری این ارتباط اهمیت فوق العاده ای دارد و یکی از اقدامات ده گانه ای است که در بیمارستان های دوستدار کودک اجرا می شود.

با عنایت به نقش بی نظیری که تغذیه با شیرمادردر تأمین، حفظ و ارتقاءسلامت کودکان ونهایتاً بزرگسالان جامعه دارد و با توجه به این تأثیر عمیق در همه ابعاد سلامت از بعد روانی، مسلما" جمع منافعی که تغذیه با شیرمادر برای آحاد مردم دارد در کل جامعه نیز صادق است، بنابراین در صورتی که فقط به بعد عاطفی و روانی آن هم توجه کنیم افزایش هوش تک تک افراد جامعه همراه با افزایش تعادل عاطفی-روانی آنان موجب پیشرفت های شگرف و افزایش خلاقیت ها و امنیت روانی و اجتماعی در هر کشور می شود. در نتیجه هرگونه تلاش در امر آموزش تغذیه با شیرمادر و کمک به تحقق آن در سطح جامعه، می تواند خدمتی بزرگ به توسعه همه جانبه کشور عزیزمان باشد.

انتهای پیام/و

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.