در واقع کسی پیگیر تبعات ناشی از کار در گرمای شدید در این استان گرمازده نیست.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، رئیس مجمع نمایندگان کارگران خوزستان در واکنش به مرگ یک کارگر ساختمانی در ماه جاری گفت: با وجود علل ذکر شده برای مرگ این کارگر، جامعه کارگری یقین دارد که گرمازدگی علت مرگ کارگر مذکور بوده است.

محمدرضا راهداری ‌زاده با بیان این‌که کسی به واقع پیگیر تبعات ناشی از کار در گرمای شدید در این استان گرمازده نیست، اظهار کرد: اگر آن کارگر ساختمانی به بیماری خاصی مبتلا بوده، گرمازدگی باعث تشدید این بیماری و در نهایت مرگ کارگر مذکور شده است.

وی با ابراز تأسف نسبت به عدم لحاظ بخش خصوصی در اطلاعیه‌های اعلام تعطیلی از سوی مدیریت بحران استان افزود: مدیریت بحران استان در برخی روزها به دنبال وقوع پدیده گرد و غبار یا گرمای شدید و طاقت‌فرسا اقدام به صدور اعلامیه‌هایی مبنی بر اعلام تعطیلی در ادارات و دستگاه‌های دولتی می‌کند و به هیچ عنوان بخش خصوصی را مدنظر قرار نمی‌دهد.

راهداری زاده ادامه داد: این اطلاعیه‌ها فقط شامل بخش دولتی شده و بخش خصوصی گاها ناچار به ادامه کار در این روزها می‌شود. این موضوع را به کرات و در ادوار مختلف گذشته مورد پیگیری قرار دادیم تا استانداری به این مساله ورود و با استفاده از اختیارات حاکمیتی خود اقدام به توقف فعالیت کارگران بخش خصوصی در شرایطی بحرانی کند.

وی عنوان کرد: زمان بروز پدیده‌های بحرانی مانند ریزگردها و گرمای بسیار شدید کارگر بخش دولتی با کارگر بخش خصوصی فرقی ندارد و هر دو از مردم همین کشور هستند؛ بنابراین تبعات و خطرات این بحران‌ها می‌تواند متوجه کارگر بخش خصوصی نیز بشود.

راهداری زاده خاطرنشان کرد: مسئولان با این بهانه که آن‌ها بودجه و حقوق بخش خصوصی را تأمین نمی‌کنند، مدعی هستند قادر به توقف فعالیت واحدهای بخش خصوصی در روزهای بحرانی نیستند و خود مدیران بخش خصوصی در چنین روزهایی باید تصمیم ادامه یا جلوگیری از ادامه فعالیت را اتخاذ کنند.

وی افزود: برخی مدیران که برای نیروی انسانی به عنوان یک سرمایه ارزش قائل هستند، در شرایط بحرانی از ادامه فعالیت واحدهای خود صرف‌نظر می‌کنند تا آن بحران پشت سر گذاشته شود اما برخی از مدیران نیز هستند که در این شرایط باز هم فعالیت خود را ادامه می‌دهند.

رئیس مجمع نمایندگان کارگران خوزستان با تاکید بر ورود دولت به مساله تعطیلی واحدهای بخش خصوصی در شرایط بحرانی بیان کرد: دولت می‌تواند ضرر و زیان ناشی از توقف فعالیت بخش خصوصی در شرایط بحرانی را به نحوی جبران کند. برای این اقدام هزار و یک راه مانند ارائه معافیت‌های مالیاتی وجود دارد که متاسفانه دستگاه‌های دولتی که در رأس آن استانداری قرار دارد، مانوری بر این مساله نمی‌دهند.

راهداری‌زاده گفت: در شرایطی که گرمای هوا بیش از 50 درجه است و کارگران ناچار به ادامه فعالیت خود حداقل برای 8 ساعت هستند، اگر شرایط جسمانی کارگری تا حدودی ضعیف باشد، قرار گرفتن در این وضعیت می‌تواند به مرگ آن کارگر منجر شود؛ روند کنونی ظلم به استان‌هایی مانند خوزستان است و مدیریت بحران استان از اختیارات خود فقط برای بخش دولتی استفاده می‌کند و از این اختیارات تاکنون برای بخش خصوصی هیچ استفاده‌ای نکرده است.

وی اظهار کرد: مشاغل سخت و زیان‌آور مشاغلی هستند ک از نظر فیزیکی، بیولوژیکی، روحی و روانی توان مضاعفی را از فرد بطلبد، بنابراین مشاغلی که در معرض گرمای شدید آفتاب قرار دارند، توان شاغلان آن را کاهش می‌دهد. در تبصره یک ماده 76 قانون سابق تامین اجتماعی، کلیه مشاغل و شرایط بد آب و هوایی در رده مشاغل سخت و زیان‌آور محسوب می‌شدند. متأسفانه این تبصره سال‌ها است که در قانون جدید تأمین اجتماعی حذف شده و نمایندگان مردم خوزستان در مجلس شورای اسلامی با برخی مصلحت‌اندیشی‌ها، خیلی ساده از کنار این مساله گذشتند.

محمدرضا راهداری ‌زاده با اشاره به ماده 52 قانون کار تصریح کرد: این ماده مبنی بر عدم تجاوز ساعت کار از 6 ساعت در روز و 36 ساعت در هفته در مشاغل سخت و زیان‌آور است. برخی مشاغل به خودی خود سخت و زیان‌آور محسوب نمی‌شوند اما به یکباره و ناگهانی از نظر فیزیکی و محیط کار مانند افزایش دمای هوا تا 50 درجه دارای شرایطی سخت می‌شود. نه دولت و نه کارفرمای بخش خصوصی از کارگران در شرایط بحرانی حمایت نمی‌کنند.

 دولت در حقیقت با جبران زیان ناشی از جلوگیری از فعالیت بخش خصوصی می‌تواند در ایام بحرانی جان کارگران این کشور را حفظ می‌کند اما کارگر ناچار به اطاعت از دستور کارفرما و در نتیجه ادامه فعالیت در این ایام است. در هر حال جامعه کارگری از دستگاه‌های ذیربط انتظار تعیین علت اصلی مرگ آن کارگر ساختمانی فوت شده در اهواز را دارد.

انتهای پیام/و

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۱ ۱۱ مرداد ۱۳۹۵
باسلام من هم یکی از شاغلین در بخش خصوصی بندرامام خمینی متاسفانه تعطیلی بدلیل گرمای شدید در این مجتمع فقط مختص کارمندان شاغل در دفاتر و کارگران شاغل در محیط خارج و زیر تابش آفتاب و در گرمای بالای 50 درجه از این امر تعطیلی مستثنا هستند . لطفا یکی از مسئولین استانی پاسخگو باشد ، مگر ما حقی نداریم؟؟؟؟؟؟؟