نیویورک تایمز:

آینده مبهم برنامه‌های اتمی چین در سطح دریا

نیویورک تایمز در مطلبی به بررسی برنامه چین برای ساخت نیروگاه‌های شناور در سطح دریا پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان؛ نیویورک تایمز در مطلبی نوشت: برنامه‌های چین برای تبدیل شدن به یک پیشگام در انرژی هسته‌‌ای با مشکلاتی مواجه شده است.

دو شرکت وابسته به دولت چین طرح ساخت نیروگاه‌های شناور در دریا را در برنامه دارند. چین، تولید نیروگاه هسته‌ای شناور را از سال 2007 شروع کرده است و در آینده نزدیک آن را به بهره‌برداری خواهد رساند.

این در حالی است که این دستاورد چین می‌تواند اقدامات برای کشف منابع نفت در دریای چین جنوبی را با مشکل مواجه کند. همچنین، چین در این دریا اختلافاتی با ویتنام و فیلیپین بر سر مرزهای آبی دارد. بر اساس گزارش‌های مطبوعات چین، 20 راکتور اتمی در دریای جنوبی چین به بهره‌برداری خواهند رسید. اما سازندگان، محل دقیق استقرار این نیروگاه‌های شناور را مشخص نکرده اند.

هنگامی که یک دادگاه بین‌المللی رای خود را مبنی بر بی‌اساس بودن ادعای چین درباره مرزهای آبی این کشور اعلام کرد، تنش‌ها برای پکن افزایش یافت. چین رای دادگاه درباره فیلیپین را رد کرد و اعلام داشت ارتش چین در این منطقه، چند پایگاه نظامی در جزیره‌های مصنوعی ساخته است.

چین با 32 راکتور در حال فعالیت و 22 نیروگاه در دست ساخت، در زمینه ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای در جهان پیشرو است. با اینکه چین برای ساخت نیروگاه‌ها به فناوری‌های فرانسوی و روس نیاز دارد، به تازگی این کشور از فناوری‌های بومی بیشتری استفاده می‌کند.

"لوک بینگ لم" – استاد مهندسی در دانشگاه هنگ کنگ – در این‌باره گفت: "آن‌ها (دولت چین) می‌خواهند این نیروگاه‌ها را بسازند زیرا استخراج نفت به وسیله چین در سراسر دریای چین جنوبی بسیار زیاد است. دولت چین باید اطمینان حاصل کند به میزان لازم انرژی برای این کشور در دسترس است. حفاری برای کشف نفت نیز به انرژی نیاز دارد. با تامین انرژی به وسیله نیروگاه‌های اتمی شناور، چین می‌تواند نفت بیشتری تولید کند."

نخستین راکتور هسته‌ای شناور روسیه در سال 2018 به بهره‌برداری خواهد رسید. اما این پروژه با تاخیر‌های طولانی مواجه بوده است. روسیه تاکنون هیچ مشتری تجاری برای بهره‌برداری از این نیروگاه را معرفی نکرده است.

"مارک هیبز" – کارشناس سیاست‌های هسته‌ای در بنیاد کارنگی برای صلح بین‌المللی – گفت: "روسیه بیش از 2 دهه ایده ساخت نیروگاه‌ها با توانایی نصب آسان برای شهرهای دور افتاده را در نظر داشته است." وی افزود روسیه قصد داشت این نیروگاه‌ها را برای کشورهایی مانند اندونزی و جزایر دور افتاده این کشور بسازد. اما این مسئله نگرانی‌هایی را درباره نظارت بر مواد اتمی برانگیخت. در نهایت روسیه پیشنهاد داد خود راکتورها را کنترل کرده و پسماند‌های اتمی را بازگرداند.

در ادامه مطلب آمده است: در سال 2014، آژانس اتمی چین برای ساخت نیروگاه‌های شناور با استفاده از فناوری روسیه با این کشور قراردادی به امضا رساند. این در حالی است که اکنون آینده این توافقنامه مشخص نیست. زیرا شرکت‌های پیمانکار چینی اعلام کرده اند در ساخت این نیروگاه‌ها با کشور دیگری همکاری نخواهند کرد.

علاوه بر منازعات چین با فیلیپین و ویتنام، عوامل دیگری راکتورهای شناور چین را تهدید خواهند کرد. به عنوان مثال، این نیروگاه‌ها برای تروریست‌ها هدف بسیار مناسبی خواهند بود. چین نیز توانایی اعزام نیروهای کافی برای محافظت از این شناورها را نخواهد داشت.

همچنین امنیت این نیروگاه‌ها نیز در هاله ای از ابهام قرار دارد. در دریای جنوبی چین توفان‌های فصلی شدیدی رخ می‌دهد. این توفان‌ها حمل و نقل مواد رادیواکتیو را در نقاط دور افتاده بسیار دشوار می‌سازند. با این‌که مقامات چین اعلام کرده اند برای مقابله با این تهدیدات، اقداماتی در دستور کار دارند، از بیان جزئیات سر باز زده اند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار