غلامعلی حدادعادل رئیس بنیاد سعدی، در نشست خبری دانش‌افزایی زبان فارسی از آغاز دور جدید این برنامه در پایان هفته خبر داد.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ نشست خبری هشتاد و سومین دوره دانش‌افزایی زبان فارسی با حضور غلامعلی حدادعادل، رئیس بنیاد سعدی، برگزار شد.

در ابتدای این نشست حدادعادل بعد از سلام و تشکر برای پذیرش دعوت بنیاد سعدی، پس از تبریک روز خبرنگار و گرامیداشت یاد خبرنگاران شهید، گفت: موضوع نشست ما آغاز دوره آموزش زبان فارسی برای فارسی آموزان در سراسر جهان است.
 
رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی اظهار داشت: در سراسر جهان بیش از دویست کلاس آموزشی زبان فارسی داریم که توسط بنیاد سعدی اداره می‌شوند. همین تعداد دانشگاه هم به آموزش زبان فارسی می‌پردازند که در بنیاد سعدی برای همه این تقاضاها نرم افزاری تدارک دیده شده است .

وی افزود: یکی از فعالیت‌های بنیاد سعدی آموزش زبان فارسی برای کسانی است که فارسی می‌آموزند. بنیاد سعدی برای همه این تقاضاها نرم‌افزاری تدارک دیده است. در این بنیاد دوره های مختلفی برگزار می شود که طولانی ترین آنها، دوره تابستانه است. امسال هم هشتاد و سومین دوره دانش افزایی زبان فارسی برگزار می‌شود و افتتاحیه این دوره پنجشنبه صبح است.

حداد عادل با اشاره به جزئیات متقاضیان حضور در این دوره دانش افزایی اظهار داشت: 514 نفر از 41 کشور جهان تقاضای شرکت در این دوره‌ها را دادند که با بررسی‌هایی که انجام دادیم، دویست نفر از آن‌ها قبول شدند و به ایران می‌آیند که از این دویست نفر 110 نفر خانم و 90 نفر آن‌ها آقا هستند. این افراد از کشورهایی مثل پاکستان، هند، تاجیکستان، انگلستان، آلمان، الجزایر، چین و آمریکا هستند. این دوره با همکاری دانشگاه علامه طباطبایی برگزار می‌شود و محل اقامت زبان آموزان هم، خوابگاه دانشگاه علامه است.

رئیس بنیاد سعدی گفت: زبان آموزان ابتدای دوره تعیین سطح شده و در پنج سطح مختلف، همه روزه از صبح تا ظهر به تحصیل فارسی مشغول می‌شوند. این زبان‌آموزان بعد از ظهر‌ها هم به بازدید از مراکز دیدنی گردشگری، صنعتی و تاریخی ایران می‌پردازند و از جمله مکان‌هایی که بازدید خواهند داشت می توان به موزه دفاع مقدس، موزه ایران باستان، موزه موسیقی و پارک نهج البلاغه، پل طبیعت اشاره کرد.

حداد عادل در پاسخ به این سوال که افرادی که به ایران می‌آیند ممکن است قصد جاسوسی داشته باشند و برای انگیزه‌ای منفی وارد ایران شوند، گفت: هر دستگاهی وظیفه خود را انجام می‌دهد و وظیفه ما آموزش زبان فارسی است. اینکه انگیزه کسی ممکن است، منفی باشد یا نه؛ به دستگاه ما مربوط نمی‌شود اما با دستگاه‌های مربوطه همکاری داریم و آنها از برنامه‌های ما باخبر هستند.

وی در پاسخ به این سوال که هزینه‌های این افراد تا چه حد تأمین می‌شود، گفت: تمام کسانی که به ایران می‌آیند هزینه بلیت رفت و برگشتشان بر عهده خودشان است اما برای سکونت و بازدید مهمان ما هستند.

رئیس فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی، در پاسخ به این سوال که انگیزه‌شان از برگزاری این دوره‌ها چیست، گفت: انگیزه‌ ما گسترش سطح زبان فارسی‌ است و اینکه این افراد از نزدیک با سبک زندگی ایرانی آشنا شوند. این زبان‌آموزان اغلب دانشجویان فوق لیسانس و دکترای زبان فارسی هستند و تعداد محدودی از آنها هم کارشناسی شرق‌شناسی را می‌گذرانند و چون باید بین چهار زبان حوزه شرق که عربی، فارسی، عبری و ترکی استانبولی است یکی را انتخاب کنند، با حضور در این دوره احتمال انتخاب زبان فارسی برایشان بیشتر می‌شود.

در بخشی دیگر، صحرایی معاون آموزش و پرورش بنیاد سعدی، در پاسخ به این سوال که برای آموزش خط فارسی هم برنامه ای در نظر گرفته شده است یا نه، گفت: خط نستعلیق در یکی از کارگاه های مجزا برای علاقه‌مندان آموزش داده می شود.

وی ادامه داد:‌ ما برنامه‌ریزی می‌کنیم تا نظیر این دوره را برای آنها برگزار کنیم و بتوانیم  200 نفر نوجوان ایرانی را برای دوره یک ماهه به ایران بیاوریم و با فرهنگ و رسوم ایرانی آشنای کنیم. ما حدود 4 تا 5 میلیون فرزندان ایرانی خارج از کشور داریم که اینها در حال آموزش زبان فارسی هستند. به این شکل که در روزهای آخر هفته یعنی شنبه‌ها، کلاس‌های مستقل با نام آموزش زبان فارسی دارند و در کشورهای مختلف موسساتی برای این منظور ساخته شده است که ما با 100 عنوان از این موسسات در ارتباط هستیم. برای مثال در لندن حدود 13 مدرسه وجود دارد که خود مردم آن‌ها را تأسیس کردند و از اینجا هم کتاب‌ها و نرم‌افزارهای مورد نیاز برایشان فرستاده می شود.

دربندی معاون امور بین‌الملل بنیاد سعدی، در پاسخ به این سوال که چقدر بودجه برای این کار در نظر گرفته شده، گفت: بودجه 70 میلیارد ریال تصویب شد که حدد 85 درصد آن تخصیص داده شده است.

حداد عادل در پاسخ به این سوال گفت: بعضی فکر می‌کنند بودجه‌های اینجا را برای خود می‌گیرم و خرج می‌کنم. در صورتی که این طور نیست.

وی در پاسخ به این سوال که چرا در بین جاذبه‌های گردشگری تمام استان‌های ایران، اصفهان را به عنوان مقصد برای گردشگران انتخاب می‌کنیم، اظهار داشت: اصفهان نصف جهان است اما درست است؛ ایران فقط اصفهان نیست اما اصفهان هم امکاناتش بیشتر بوده و هم نزدیک‌تر است. مشهد، تبریز و شیراز و شهرهای دیگر هم اهمیت دارند اما ما یک انتخاب بیشتر نداریم که در آن با محدودیت مواجه هستیم.

حداد عادل در پایان تاکید کرد: ورود این زبان‌آموزان از دو جهت برای ما اهمیت دارد. اول از حیث مدیریت اجرای این دوره‌ها و دوم از جهت تغییر دیدشان نسبت به ایران با توجه به تصویری که رسانه‌های استکباری ایجاد کرده‌اند. 



انتهای پیام/


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار