مدیرکل میراث فرهنگی استان از ساماندهی بافت تاریخی روستای کلایه در منطقه الموت خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، از قزوین ؛ محمد علی حضرتی گفت: در بافت روستای تاریخی کلایه، همجواری واحدهای مسکونی در شیب تند روستا نمایی پلکانی را ایجاد کرده به طوری که بام یک خانه حیاط خانه دیگر است و به دلیل تکنیک‌های قدیمی و استفاده از مصالح کاهگلی در این نوع ساخت و ساز، ابنیه روستا در معرض تخریب و آسیب جدی قرار دارد.

به گفته وی ، عملیات ساماندهی و مرمت بخش‌هایی از بافت روستای کلایه از اوایل اردیبهشت ماه در دستور کار کارشناسان فنی این اداره قرار گرفت.

حضرتی درباره مراحل پروژه ساماندهی این روستا افزود: زیرسازی و عایق‌بندی بام‌های بخشی از بافت کلایه برای جلوگیری از نفوذ رطوبت و تخریب سقف با تامین هزینه از محل اعتبارات دولتی و نظارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با مشارکت اهالی روستا و مالکین خانه‌ها، در عملیات مرمت و ساماندهی بافت روستا انجام شده است.

حضرتی همچنین از بازسازی کامل امامزاده روستای کلایه در کنار ساماندهی بافت روستا خبر داد .

این روستا به سبب برخورداری از طبیعتی بکر و دست نخورده و استفاده از الگوهای معماری سنتی در سال ۱۳۹۳ با شماره ۳۱۰۸۲ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

روستای کلایه یکی از روستاهای دهستان الموت بالا است که مرکز آن زوارک است و فاصله آن تا شهر معلم کلایه ۲۸ کیلومتر و تا قزوین ۱۰۹ کیلومتر است.

این روستا در میانه دره الموت جای گرفته و دارای سابقه تاریخی کهن است و گورستان عصر آهن چزله و بنای امامزاده نه تن و درخت کهن سال چنار روستا گواه بر قدمت بسیار بالای این روستا دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.