دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه امشب در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی موضوع حقوق بشر حقی برای بشریت يا ابزار سیاسی پرداخت.

فاجعه منا توطئه صهیونیستی برای از رونق انداختن حج بودبه گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، حقوق بشر حقی برای بشریت یا ابزار سیاسی امشب 13 مرداد در برنامه گفتگوی ویژه خبری بررسی شد.

محمد جواد لاریجانی در ابتدا با اشاره به اینکه،انسان ها با اعمالشان خود و جامعه را می سازند گفت: انسان مدرن غربی لیبرال و سکولار است.

وی با بیان اینکه،حکومت ژاندارم آزادی های فردی است عنوان کرد: امنیت اساس تشکیل حکومت است.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه با اشاره به اینکه، انسان مدرن غربی محصول تمدن غربی است افزود: انسان انقلابی مسلمان، گل سر سبد عالم هستی است.

گفتگوی تعاملی با ما درباره حقوق بشر پیشنهاد اروپایی ها به وزارت امور خارجه هم بوده که ما نیز استقبال می کنیم

وی با بیان اینکه، دین اسلام هميشه سرزنده است و کهنه نمی شود ادامه داد: گفتگو باید خوب و مفید برای بشریت باشد، بنابراین گفتگوی تعاملی با ما درباره حقوق بشر پیشنهاد اروپایی ها به وزارت امور خارجه بوده که ما نیز استقبال  کرده ایم.

لاریجانی با اشاره به اینکه، حاصل گفتگوی تعاملی ما با اروپایی ها درباره حقوق بشر باز شدن فضا برای ارائه تجربيات به جهان خواهد بود گفت:  ما در دور تازه گفتگوی تعاملی با اروپایی ها منهای غرب مبانی خود را نه تنها کمتر از آنها نمی دانیم بلکه متعالی تر می دانیم.

در گفتگوی تعاملی با اروپایی ها درباره حقوق بشر ترکیبی از مسئولان  قضایی، حقوقدانان و سیاستمداران شرکت خواهند کرد

وی با بیان اینکه مسئولیت مذاکرات تعاملی با اروپایی ها درباره حقوق بشر بر عهده تشکیلات دیپلماسی است، گفت: مسیری که تعیین شده مسیر نظام است، البته همه ما به  دستگاه دیپلماسی کمک می کنیم ضمن اینکه در این گفتگوی تعاملی، ترکیبی از مسئولان قضایی، حقوقدانان و سیاستمداران علاقمند به حوزه حقوقی شرکت خواهند کرد.

غربی ها به قوانین ما که منبعث از اسلام است بیشترین انتقادات را وارد می کنند

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه با بیان اینکه سیستم قضایی ما آماج بیشترین حملات حقوق بشری غربی ها علیه ماست، در تشریح عمده ترین ایرادات غربی ها به وضع حقوق بشر در ایران، گفت: اولین محور ایرادات آنها این است که چرا نظام مدنی ما منبعث از اسلام است، محور دوم موضوع آزادی بیان، محور سوم بحث مبارزه با تروریسم و محور چهارم ایرادات راجع به بحث اعدام ها است.

لاریجانی اضافه کرد: غربی ها مبارزه تروریست هایی که سابقه ترور بیش از بیست هزار ایرانی را در کارنامه خود دارند خلاف حقوق بشر می دانند.

وی با اشاره به بحث اعدام ها نیز عنوان کرد: از اینکه ما تعداد زیاد اعدامی در کشور داریم خوشحال نیستیم اما با توجه به جنگ بی امانی که علیه مواد مخدر داریم ناگزیر از اعمال این مجازات هستیم. ضمن اینکه قانونی که مجمع تشخیص مصلحت نظام مصوب کرده، تشدید مجازات مربوط به جرائم مواد مخدر است که در این مجازات ها اعدام نیز در نظر گرفته است.

بیش از 90 درصد اعدام هایی که در کشور صورت می گیرد مربوطه به جرائم مواد مخدر است

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه با اعلام اینکه بیش از 90 درصد اعدام هایی که در کشور اتفاق می افتد ناشی از جرایم مواد مخدر است، گفت: اگر بازنگری در قوانین مرتبط به مصلحت باشد ممکن است تعداد اعدامی ها تا حدی کاهش یابد.

اعدام زیر 18 سال نداریم

لاریجانی همچنین با بیان اینکه در کشور افراد زیر 18 سال اعدام نمی شوند،گفت:اعدام زیر 18 سال نداریم بلکه مجرمان حکم اعدام می گیرند که تا زمان رسیدن به بلوغ عقلی این حکم اجرا نمی شود.

قوه قضاییه 40 تا 45 درصد در اشاعه منطق عفو و گذشت موفق بوده است

وی با بیان اینکه ما معتقدیم در برخی از جرائم سنگین اعدام ضروری است، اظهار داشت: در امر قصاص که عمده اعدام های مواد مخدری در کشور است باید گفت که قصاص حق حکومت نیست بلکه حق شهروندان است اما تلاش حکومت این است تا اولیای دم از قصاص بگذرند که در این راستا قوه قضاییه ۴۰ تا ۴۵ درصد موفق به اشاعه منطق عفو و گذشت بوده ضمن اینکه قصاص هم از احکام الهی است. 

معتقدیم در اسناد سازمان ملل باید جایی برای اصول اسلامی باز شود

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه در تشریح ایرادات ما به غربی ها نیز بیان داشت: غربی ها یک جانبه نگر هستند و گمان می کنند تنها روش درست زندگی روش زندگی آن هاست در حالیکه ما معتقدیم در اسناد سازمان ملل باید جایی برای اصول اسلامی باز شود.

لاریجانی با بیان اینکه تحمیل گر بودند و دروغگویی از دیگر ایرادات ما به غربی ها است، گفت: آن ها مدعی هستند که راجع به انسان ها خیلی حساس هستند در حالیکه وقتی کودکان در یمن، افغانستان و سوریه توسط اسلحه و سیاست‌های آن ها کشته می شوند هیچ عکس العملی از خود نشان نمی دهند.

احمد شهید ناموفق ترین انتخاب در بحث حقوق بشر نسبت به ما است

وی در خصوص تغییر یکباره احمد شهید گزارشگر ویژه حقوق بشر سازمان ملل در ایران نیز اظهار داشت: مهمترین دلیل تغییر یکباره او سیاست های ایران بوده، ضمن اینکه ما قاطعانه تعیین گزارشگر برای حقوق بشر در ایران را غیر موجه می دانیم و به هیچ عنوان این مسئله را قبول نداریم.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضائیه با بیان اینکه احمد شهید ناموفق ترین سیاست غرب در امر حقوق بشر نسبت به ما است،تاکید کرد: احمد شهید را قبول نداشتیم و فرد جدید با این عنوان را نیز قبول نداریم.

فاجعه منا توطئه صهیونیستی برای از رونق انداختن حج بود 

لاریجانی همچنین فاجعه منا را توطئه صهیونیستی برای از رونق انداختن مناسک حج دانست و گفت: این اقدام که جنایت علیه بشریت بوده در محاکم بین المللی پیگیری خواهد شد و وزارت خارجه نیز مقدمات این کار را فراهم کرده است.
 
وی اضافه کرد در زمینه حقوق بشر نیز این مسئله در شورای حقوق بشر تا حدی تعقیب شده ضمن اینکه برای اولیای دم این امکان فراهم شده تا در محاکم ما حضور یابند و طرح دعوا کنند و دادستان کل کشور نیز مسئول نظارت بر این امر است، البته این دعاوی در حال شکل گیری است و محاکم ما نیز مقدمات اولیه دادرسی را کاملا آماده کرده اند که امیدواریم در آینده نزدیک صدور احکام نیز انجام شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار