نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت امشب11 شهریور در برنامه گفتگوی ویژه خبری به تشریح آینده نامعلوم حج در ادامه کارشکنی سعودی ها پرداخت.

هیچ تاخیر و درنگی در اعزام زائران ایرانی به مناسک حج نداشتیمبه گزارش خبرنگار سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، حجت الاسلام والمسلمین قاضی عسگر نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت امشب11 شهریور در برنامه گفتگوی ویژه خبری به تشریح آینده نامعلوم حج در ادامه کارشکنی سعودی ها پرداخت.

حجت الاسلام قاضی عسگر در ابتدا با اشاره به اینکه،هیچ تاخیر و درنگی در اعزام زائران ایرانی به مناسک حج نداشتم اما سعودی ها کارشکنی کردند.

وی با بیان اینکه، مراسم دعای عرفه به مناسبت بزرگداشت شهدای منا در اول ذی الحجه در مصلای تهران برگزار می شود ادامه داد: آیین نخستین سالگرد شهدای منا براساس مصوبات ستاد ویژه بنیاد شهید در سراسر کشور برگزار می شود.

حجت الاسلام قاضی عسگر با اشاره به اینکه، دیدار خانواده شهدای منا با مقام معظم رهبری و پیام رهبری درباره آیین حج بخشی از برنامه های نخستین سالگرد شهدای منا است.

پیگیری و مستند سازی حقوقی بخشی از تلاش هایمان برای احقاق حقوق شهدای منا است

وی با بیان اینکه، مبانی حقوقی فاجعه منا در چند جلد کتاب منتشر شده و هفته آتی عرضه می شود خاطر نشان کرد: پیگیری و مستند سازی حقوقی بخشی از تلاش هایمان برای احقاق حقوق شهدای منا بوده است.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با اشاره به اینکه، بر مبنای یک حکم فقهی مسولیت پرداخت ديه افرادی که در عربستان به علت ازدحام جمعیت و هیاهو شهید شدند به عهده دولت مستقر در آن سرزمین است ادامه داد: آمار شهدای فاجعه منا را بیش از7 هزار می دانیم اما آمار سعودی حدود 2 هزار است. 

وی گفت: بهانه سعودی ها در فاجعه منا این است که حادثه رخ داده به قضا و قدر الهی مربوط می شود.

عربستان هنوز فیلم ها و تصاویر حادثه منا را به ما ارائه نداده است

وی با بیان اینکه عربستان فیلم ها و تصاویر حادثه منا را هنوز به ما ارائه نداده است، گفت: اگر مشکلی نیست عربستان باید تصاویر را به ما ارائه دهد ضمن اینکه ما کمیته حقیقت یابی تشکیل دادیم تا دقیقا مسئله را بررسی کند و عربستان نیز می تواند تعدادی را در این رابطه تعیین کند تا مشخص شود این اتفاق صرفا یک حادثه بوده یا کسانی در آن دخیل بودند.

بلافاصله بعد از انجام مناسک حج امسال مذاکرات را برای حج سال آینده و سفر عمره آغاز می کنیم

حجت الاسلام قاضی عسگر با بیان اینکه مکه قبله گاه همه مسلمانان است و عربستان نمی تواند به دلایل سیاسی این حق را از مسلمانان بگیرد اضافه کرد: جلوگیری از انجام مناسک حج زائران ایرانی، سدا سبیل الله است و ما نیز گمان نمی کنیم که حج باید سال های بعد هم تعطیل شود و بر این اساس بعد از مراسم حج امسال و بازگشت حجاج به کشورهایشان، گفتگو هایمان را برای انجام مناسک حج و سفر عمره آغاز می کنیم.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت اضافه کرد: بعد از حج امسال، بخشی از مذاکرات را در این رابطه آغاز می کنیم که و بعد از آن است که می توانیم نتیجه قطعی را اعلام کنیم؛ ضمن اینکه می توان افق روشنی را در این رابطه امیدوار بود چراکه سابقه این اختلافات نشان می دهد که این اختلافات همیشه پایدار نبوده است.

امیدواریم با حفظ امنیت و حرمت زائرین ایرانی راه را برای حج سال آینده باز کنیم

وی تصریح کرد: طبق برنامه اقداماتمان را در رابطه با برگزاری مراسم حج انجام می دهیم و امیدوار هستیم با حفظ امنیت و حرمت زائرین ایرانی راه را برای حج سال آینده باز کنیم.

نباید اختلاف نظرها و مسائل سیاسی را به مسئله حج گره زد

حجت الاسلام قاضی عسگر با اشاره به اینکه عربستان در قضایای اخیر مسئله حج را به مسئله سیاسی گره زده است گفت: اگر آن ها در مسئله سوریه، یمن، عراق، لبنان و بحرین با جمهوری اسلامی ایران مسئله دارد می بایست دیپلمات های دو طرف با یکدیگر به مذاکره بنشینند و همان جا مسئله را حل کنند و این ربطی به حجاج ندارد.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت در بخشی دیگری از گفتگوی خبری امشب با انتقاد از شیوه اداره مراسم حج توسط سعودی ها خاطرنشان ساخت: بهترین شیوه این است که روسای بعثه کشورها هر سال بعد از موسوم حج دعوت شوند و دیدگاه های آن ها در حوزه حج مطرح شوند تا یک آسیب شناسی در حوزه شیوه اداره این مراسم صورت گیرد.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار