به گزارش
گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از شانا، محمدرضا مظلومی با بیان این که بحث اجرای طرح برندسازی جایگاههای سوخت کشور از پارسال با دستور مقام عالی وزارت نفت آغاز شده است، گفت: دستور عمل های لازم برای ایجاد سیستم های برندینگ یا شرکت های صاحب صلاحیت آماده و ابلاغ شد که با اعلام فراخوان شرکت پخش فرآوردههای نفتی بیش از ۴۰ تقاضا دریافت کردیم.
وی با بیان این که از میان ۴۰ شرکت متقاضی دریافت مجوز تاکنون چهار شرکت موفق به تکمیل مدارک شدند، افزود: از این تعداد ٢ شرکت صاحب برند با گذراندن مراحل نهایی موفق به دریافت مجوز احداث جایگاه های کوچک شدند.
به گفته مدیربازرگانی شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران، اقدام های لازم برای صدور مجوز رسمی فعالیت این ۲ شرکت از هفته آینده انجام خواهد شد.
وی اظهار امیدواری کرد: با استقبال خوب صورت گرفته از سوی شرکت های صاحب نام تا پایان شهریورماه علاوه بر این دو برند حدود هشت شرکت دیگر با تکمیل مدارک و احراز شرایط، موفق به کسب مجوز احداث جایگاه های کوچک در کشور و ارایه خدمات به مردم شوند.
رفع نیاز کلانشهرها اولویت طرح برندسازیمظلومی با اعلام این که مجوز فعالیت این ۲ شرکت، تائید شده کشوری است، گفت: شرکت های صاحب برند و توانمند در این زمینه می توانند تنها در سطح استان یا شهرستان درخواست فعالیت داشته باشند اما از سوی شرکت پخش فرآوردههای نفتی ایران محدودیتی در این زمینه وجود ندارد.
وی با تاکید بر این که اولویت اجرای طرح برندسازی رفع نیاز کلانشهرها به جایگاه های سوخت است، اظهار کرد: این طرح با هدف افزایش کمیت جایگاه ها و نازل های سوخت در کلانشهرها به مرحله اجرا رسیده است و به طور قطع با رفع نیاز کلانشهرها، شهرهای دیگر در مسیر توسعه قرار خواهند گرفت.
مدیربازرگانی شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی ایران در مورد تعیین مشوق های لازم برای فعالیت برندها گفت: پیگیری های لازم برای تعیین و اعلام مشوق ها صورت گرفته و امیدواریم به زودی با جمع بندی نهایی از سوی وزارت نفت ابلاغ شود.
وی با تاکید بر این که شاخص ها و امتیازاتی برای ارتقای کمیت جایگاه های عرضه سوخت در کلانشهرها تعیین شده است، افزود: تعیین تعداد نازلها در کلانشهرها با توجه به اولویت طرح احداث جایگاه های تک تلنبه و تک نازل برحسب نیاز خواهد بود که امیدواریم با سیاستها و تمهیدات اندیشیده شده تعداد نازل های عرضه سوخت در کلانشهرها افزایش یابد.
مظلومی در پایان اعلام کرد: شرکت های صاحب برند موظف به رعایت همه دستور عمل های شرکت پخش فرآوردههای نفتی در کشور هستند و باید محدویتهای استانی یا منطقه ای را در روند فعالیتشان لحاظ کنند.
به گزارش شانا، دستورعمل نحوه ارزیابی شرکتهای صاحب صلاحیت معتبر (برند) برای توزیع فرآوردههای نفتی و سی ان جی (هفتم اردیبهشت ماه) از سوی وزیر نفت به شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران برای اجرا ابلاغ شد.
هدف اصلی راه اندازی شرکتهای صاحب صلاحیت یا برند ارتقای رفاه، ایمنی و افزایش کیفیت خدمات قابل ارائه به مصرفکنندگان، ارائه خدمات بهتر و مطلوب تر در حوزه عرضه فرآوردههای نفتی به مردم، حمایت از بخش خصوصی و ایجاد فضای رقابتی در کشور اعلام شد.
دستورعمل ارزیابی شرکتهای صاحب صلاحیت معتبر (برند) برای توزیع فرآوردههای نفتی و CNG در راستای اجرای بند «الف» سیاستهای وزارت نفت در موضوع پخش فرآوردههای نفتی که در تاریخ ٢٦ مردادماه سال ١٣٩٤ به شرکت پخش ابلاغ شده بود، برای اجرا تهیه شده است.
براساس این دستورعمل شرکت صاحب صلاحیت یا برند، شرکتی است که مجموعه ای از جایگاههای عرضه فرآورده های نفتی و CNG را تحت پوشش خدمات قرار می دهد که این کار می تواند از طریق احداث جایگاههای جدید، خرید جایگاههای موجود یا فراهم آوردن خدمات مورد نظر در جایگاههای موجود بدون اصرار بر تجمیع مالکیت در آنها صورت پذیرد.
شرکت صاحب صلاحیت یا برند، وظیفه خرید و حمل سوخت از محل انبارهای اصلی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی و توزیع به موقع آن در جایگاههای تحت پوشش و همچنین مسئولیت کمیت و کیفیت عرضه فرآورده های نفتی و CNG در هر جایگاه تحت پوشش را با رعایت استانداردهای مشخص شده بر عهده دارد.
داشتن حداقل ٦٠ نازل، کسب امتیازات لازم برای ایجاد برند و داشتن میزان مشخصی از سهام پتروشیمی و پالایشگاهها از اصلیترین ویژگیهایی است که وزارت نفت برای دادن مجوز برند برای فرآوردههای مایع و CNG تعیین کرده است.
وظیفه اعطای مجوز در این آییننامه بر عهده شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی گذاشته شده است تا بر اساس ویژگیهای تعیین شده و بررسی صلاحیتها مجوز برند بنزین را به شرکتها بدهد.
نخستین ویژگی لازم برای دریافت مجوز این است که شرکت مجموعهای از جایگاههای عرضه پخش فرآوردههای نفتی و CNG را تحت پوشش خدمات خود قرار دهد. این شرکت موظف است طی دو سال تعداد نازلهای خود را به ٣٠٠ نازل افزایش دهد و البته برای فعالان در حوزه CNG لازم است کار شرکت از همان ابتدا با ٣٠٠ نازل آغاز شود. اما برای تأیید و دریافت برند از سوی شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی شرکت متقاضی باید در سبد (پرتفوی) سهام خود بیش از ٧ درصد سهام پالایشگاهها یا پتروشیمیهای کشور را داشته باشد.
طرح برندسازی به صورت پایلوت در اصفهان اجرا شد و ١٦ جایگاه زنجیره ای کوچک و تک تلنبه (٢١ فروردین ماه) به طور رسمی افتتاح و به بهره برداری رسید.
انتهای پیام/