نقش اصلی بخش بهداشت، نظارت بر کیفیت آب از نقطه آبگیر تا مصرف کننده است.

به گزارش  خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ارومیه، کارگاه آموزشی مشترک آبداران و بهورزان در شهرستان چایپاره با حضور 50 نفر از آبداران و بهورزان و کارشناسان شبکه بهداشت و درمان چایپاره و شرکت آبفای روستایی برگزار شد.

مرادخانی مدیر شبکه بهداشت و درمان چایپاره ضمن عرض خیرمقدم از تلاشها و زحمات فعالان حوزه بهداشت محیط و تأمین آب شرب سالم در اداره آب و فاضلاب روستایی و شبکه بهداشت و درمان خصوصاً آبداران و بهورزان تقدیر و تشکر کرد.

سلطانی رئیس امور آب و فاضلاب روستایی چایپاره نیز در این کارگاه به بیان اهداف کارگاه و مشکلات اجرایی در کنترل کیفی آب شرب روستایی پرداخت و بر لزوم افزایش تعامل با مراکز بهداشتی روستایی تأکید کرد.

در ادامه کارشناسان دو اداره به ارائه توضیحات علمی در خصوص اصول کلرسنجی و کلرزنی آب، ایمنی سامانه های کلرزنی، روشهای بهره برداری و نگهداری انواع سامانه های کلرزنی و دستورالعمل شستشوی مخازن آب پرداختند.

میدانی کارشناس مسئول بهداشت محیط و حرفه ای شبکه بهداشت و درمان چایپاره در حاشیه این کارگاه، بررسی چالش های بهداشتی آب روستاها و همخوانی شاخص های بهداشتی آب با اهداف تدوین شده و استاندارد را محور و دستور کار برگزاری کارگاه عنوان کرد و ارتقای سطح همکاری بین آبفای روستایی و شبکه بهداشت و درمان در جهت تأمین آب سالم و با کیفیت برای روستائیان و حل مشکلات بهداشتی آب روستایی را اهداف اصلی برگزاری این کارگاه نام برد.

میدانی به همکاری تنگاتنگ این دو اداره برای تأمین آب آشامیدنی سالم اشاره کرد و افزود: تأمین آب شرب سالم وظیفه اصلی شرکتهای آب و فاضلاب بوده و نقش اصلی بخش بهداشت در این راستا نظارت بر کیفیت آب از نقطه آبگیر تا مصرف کننده است.

وی به کلرسنجی و کلرزنی آب شرب در روستاها هم اشاره کرد و با بیان اینکه همکاران بهورز خانه های بهداشت در روستاها و کاردانان و کارشناسان بهداشت محیط روزانه به کلرسنجی آب آشامیدنی روستاها می پردازند، آمار کل کلرسنجی در 4 ماهه اول سال 1395 را 3475 مورد عنوان کرد که به صورت مطلوب و برخی موارد نامطلوب گزارش شده است.

میدانی افزود: موارد نامطلوب کلر آب های آشامیدنی روستاها فوراً به آبفای روستایی گزارش می شود تا کلرزنی مطلوب انجام بگیرد.

کارشناس مسئول بهداشت محیط و حرفه ای شبکه بهداشت، نمونه برداری میکروبی و شیمیایی از آب های شرب روستاها را یکی دیگر از وظایف بهورزان و همکاران بهداشت محیط در روستاها عنوان کرد و خاطر نشان ساخت: نمونه برداری میکروبی به صورت ماهانه در روستاها انجام می شود و بعد از انجام آزمایش میکروبی در آزمایشگاه شهرستان نتایج بصورت مطلوب و نامطلوب گزارش می شود تا اقدامات بعدی انجام بگیرد. همچنین نمونه برداری شیمیایی بر اساس برنامه زمانبندی معاونت بهداشتی استان انجام می شود و نمونه ها برای آنالیز شیمیایی به آزمایشگاه مرجع در استان ارسال می شود.

میدانی در پایان خاطرنشان کرد: امیدوارم با تلاش کلیه همکارانم در بهداشت و ادارات آب و فاضلاب شهری و روستایی بیش از پیش بر کیفیت و سلامت آب شرب و محیط زیست در شهرستان چایپاره و در کل استان و کشور عزیزمان بیفزاییم

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.